سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
جابجا شدن خط قرمزهای آثار تاریخی

جابجا شدن خط قرمزهای آثار تاریخی

به گزارش تور مسافرتی آن قدر قوی کار کردند که نه تنها توانسته اند با ساختن سریالی ۱۸ قسمتی آن هم در فصل پنجم اش «خط قرمزهای تلویزیون را جابه جا کند»، بلکه به نظر می رسد آن قدر جسارت پیدا کردند که خط قرمزهای آثار تاریخی را هم جابجا کنند و اعلام گردد که داعشی ها هم نمی توانند آثار تاریخی مان را تخریب کنند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، هفدهمین قسمت از سریال پایتخت که بسیاری آن را یکی از پرهیجان ترین و شوک آورترین صحنه های سریال پر بیننده "پایتخت" می دانستند، به نام بیابان های "لازقیه" سوریه، اما در کارخانه سیمان شهرری فیلم برداری و در شبکه یک سیما نمایش داده شد. در بخشی از این قسمت از سریال، داعشی ها کارخانه سیمان شهرری را به گلوله بستند و چند ماشین را منفجر کردند، حتی در قسمت پایانی آن هم خانواده محاصره شده بین داعشی ها مجبور به تخریب بخش هایی از دیوار می شوند تا خویش را نجات دهند.

نمایش این صحنه ها در سیمای ملی با واکنش های فراوانی از جانب دوستداران و حتی مسئولان میراث فرهنگی مواجه گردید، چون اتفاقات رخ داده در بنایی تاریخی و واجد ارزش شناخته شده رخ داده بودند که اداره میراث فرهنگی شهرری پرونده ی ثبتی آن را در دست تهیه داشت.

تا این که در نهایت طراح صحنه و کارگردان "پایتخت" اعلام می کنند از تاریخی بودن و حتی در تهیه ی طرح موزه ی میراث صنعتی برای این کارخانه قدیمی اطلاع داشته اند و بر همین مبنا همه ی صحنه های درگیری را به صورت جلوه های ویژه جلو برده اند.

هیچ آسیبی به کارخانه سیمان ری وارد نکردند

سرانجام امیر مصیب رحیم زاده، مدیر میراث فرهنگی شهرری به همراه چند کارشناس از وضعیت کارخانه سیمان ری دیدن کردند. او پس از انجام بررسی هایش به ایسنا اعلام نمود که «سازندگان سریال صحنه های درگیری را بدون وارد کردن هیچ آسیبی به این محوطه ی تاریخی فیلم برداری کرده اند.»

او ادامه می دهد: بررسی کامل از مکان های لوکیشن سریال پایتخت به صورت کامل انجام و در نهایت مشخص شد هیچ کدام تخریب نشده اند. حتی دیواری که توسط داعشی های سریال منفجر می شود، یک دیوار یک در یک پیش ساخته با بلوک بوده است و تیرهای شلیک شده هم هم مشقی بوده اند.

وی تاکید می کند: با این وجود به دوستان تذکر داده شد تا برای فیلم برداری در نقاط واجد ارزش تاریخی حتما باید با میراث فرهنگی هماهنگی انجام دهند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این زمینه به ایسنا می گوید: این فیلم در حدود ۱۰ ماه پیش در این محوطه ی تاریخی ساخته شد. من هم شخصا حدود سه ماه گذشته از این کارخانه بازدید انجام دادم، اما در آن زمان هیچ اثری از این موارد ندیدم.

او با اشاره به پخش دو قسمت نهایی این سریال از سیما، ادامه می دهد: پس از پخش سریال تعجب کردم که چرا در زمان بازدیدم از کارخانه چیزی به چشم ندیم، بنابراین بار دیگر بخش های پایانی سریال را دیدم و بعد از آن، به معاونت میراث فرهنگی استان تهران درخواست بررسی وضعیت را دادم و مقرر است گزارش بررسی ها به میراث فرهنگی اعلام گردد، اما تا کنون جوابی که داده اند استفاده از جلوه های ویژه در ساخت صحنه های درگیری پایتخت است.

وی با این وجود ادامه می دهد: حتی اگر هیچ اتفاقی برای کارخانه سیمان شهرری رخ نداده باشد، خواسته میراث فرهنگی بالابردن حساسیت ها در استفاده و حضور در بناهای تاریخی است.
کتیبه قاجاری دم شیر در کارخانه سیمان ری