سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
قول مسئولان خوزستانی ها برای ارجان و چگاسفلی

قول مسئولان خوزستانی ها برای ارجان و چگاسفلی

تور مسافرتی: مسئولان میراث فرهنگی و شهری خوزستان و بهبهان در شرایطی دور یک میز نشستند و در مورد مرتفع ساختن مشکلات و موانع برخی روستاهای این منطقه مانند ˮارجانˮ و ˮچگاسفلیˮ صحبت کرده اند که هنوز روشی برای مرتفع ساختن مشکلات آنها اعلام نکرده اند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، یک بار اعلام می کنند که طرح نقشه برداری و مستندسازی هوایی محوطه باستانی “ارجان” در دست انجام است و بار دیگر با برگزاری جلسه ای به فکر مرتفع ساختن مشکلات و موانعی هستند که دلیل اش را وجود محوطه تاریخی “ارجان” و “چگاسفلی” می دانند، ان هم در شرایطی که به قول ی دیرینه شناس این محوطه ی تاریخی در سال های گذشته؛ «بیش از ۲ درصد از محوطه ارجان باقی نمانده و ۹۸ درصد آن توسط سدسازی، شهرداری، وزارت آب و نیرو، وزارت نفت، کارخانه سیمان و… ویران شده است. »
با این وجود، دو روزگذشته، فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‎های سازمان میراث فرهنگی، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، عباس مقدم مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی و عضو هیات علمی پژوهشکده باستان‎شناسی سازمان میراث فرهنگی، محمد حری فرماندار بهبهان و هم نمایندگان تام‎الاختیار اداره‎کل بنیاد مسکن و همینطور شرکت گاز استان؛ نشستی را با هدف مرتفع ساختن مشکلات بوجود آمده برای روستاهای منطقه برگزار کردند.
علیرضا ایزدی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در این جلسه اظهارکرد: برپایه توافقی که بین سازمان میراث فرهنگی و شرکت گاز استان خوزستان صورت گرفت، با رعایت ضوابط، مشکل روستای تاریخی چگاسفلی بزودی حل می گردد. در واقع به این نتیجه رسیدیم تا بر اساس کار کاشناسی صورت گرفته، مشکلات گاز روستاهای منطقه مرتفع شود.
وی همینطور با اشاره به راه‎اندازی پایگاه میراث فرهنگی در “ارجان” و “چگاسفلی” و حضور عباس مقدم بعنوان مدیر این پایگاه؛ اظهار نمود: برپایه تصمیم سازمان میراث فرهنگی مقرر است که در دو محوطه “ارجان” و “چگاسفلی” امسال دو فصل کاوش جدید آغاز شود و شروع جدی فعالیت‎های ارجان در حوزه شهرستان بهبهان هم دنبال شود.
عباس مقدم، مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی هم با اشاره به یافتن راه حل مناسب برای گازرسانی به مردم منطقه، بر حفظ مواریث فرهنگی کشور و استان همچون محوطه‎های باستانی و گورهای کشف‎شده در منطقه برپایه ضوابط عرصه و حریم تصریح کرد.
او همینطور با بیان این‎ که باتوجه به ویژگی‎های ارجان، این محوطه باید به ثبت جهانی درآید، اضافه کرد: خوشبختانه این شهر یکی از سالم‎ترین شهرهای تاریخی ایران است و بر همین مبنا این کیفیت را دارا است که زودتر به ثبت جهانی برسد.
مقدم با بیان این نکته که در سال ۹۴، هشت گور دسته جمعی و منفرد در چگاسفلی به دست آمد که در این هشت گور در مجموع ۱۰۲ نفر تدفین شده بودند، اظهار نمود: این نشان از مقدس و آئینی بودن این شهر در گذشته دارد که مردم مردگان خویش را به این شهر آورده و دفن می‎کردند.
عضو هیات علمی پژوهشکده باستان‎شناسی سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: بررسی‎ها نشان داد باآنکه گورهای هشت‎گانه همگی متعلق به یک دوره بوده اند، اما تفاوت هایی داشته اند. تفاوت در چهره ی تدفین‎ها هم به احتمال زیاد ریشه در تفاوت در اقوام مختلفی بوده است که به منظور تدفین از نقاط مختلف به این گورستان‎ها آورده شده بودند.
او وجود نخستین گور آجری دنیا در چگاسفلی را یکی از نشانه هایی دانست که باید این محوطه ی تاریخی در لیست میراث جهانی به ثبت برسد و اظهار داشت: ثبت جهانی شدن یک محوطه تاریخی، ضوابطی دارد؛ بر این اساس باید روستاهایی که در اطراف محوطه تاریخی با معیارهای خاص امروزی به وجود آمده است، به نحوی برداشته شوند.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی برای انجام این کار پیشنهادِ همکاری با بنیاد مسکن را مطرح کرد تا تدبیری برای جابجایی این روستا در پنج سال آینده فرآهم شود، به گونه ای که روستائیان از آن منطقه دور نشوند.
او با بیان این‎که روستای حاضر باید با کمک مشاورین به صورت یک روستای بوم‎گردی طراحی شوند، هم اضافه کرد: اگر مقرر است روستا جابه‎جا شود این مورد باید با طراحی خاصی صورت گیرد تا مکان جدید جایی برای ساکنانِ روستا و گردشگران از شرایط اقامت در آن‎جا منتفع شوند.

حری، فرماندار بهبهان هم در این جلسه با تاکید بر لزوم توجه به مطالبه بر حق مردم در زمینه گازرسانی به روستای چگاسفلی، اظهار داشت: مردم روستا در این زمینه نگران و خواهان تعیین تکلیف خود هستند. ما اساساً با تعامل با میراث فرهنگی کمک می نماییم تا موانع پیش‎رو در این زمینه برطرف شود.