سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در دوازدهمین همایش ملی خلیج فارس مطرح شد؛ نقش تعیین کننده خلیج فارس در تحولات بین المللی

در دوازدهمین همایش ملی خلیج فارس مطرح شد؛ نقش تعیین کننده خلیج فارس در تحولات بین المللی

تور مسافرتی: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر اظهار داشت: خلیج فارس در جغرافیا و تاریخ عمری حدود ۵۰۰هزار سال دارد، همه اذعان دارند که خلیج فارس محصول یک عملیات درون زمینی به واسطه جوشش آتش فشان در همین منطقه و سرازیر شدن آب های اقیانوس هند به پایین ترین فلات قاره جهان در عهد چهارم دوره زمین شناسی است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری که سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در همایش ملی علمی فرهنگی خلیج فارس در دانشگاه خلیج فارس بوشهر سخن می گفت، اضافه کرد: اساساً این مورد علمی نشان می هد خلیج فارس بخشی از سرزمین ایران بوده است و این تحولات زیستی باعث این شده است خاک ایران به آبراهی تبدیل گردد که منشأ و کانون تحولات بزرگ سیاسی و حتی علمی و فناوری باشد.
وی با بیان این که از دیرباز و از زمانی که دانشمندان پیرامون تحولات جهان و جغرافیا صحبت کرده اند، خلیج فارس به زبان های مختلف تعبیری داشته است که نشان از فارسی بودن این آبراه دارد، اظهار داشت: جغرافیای خلیج فارس در توسعه ایران و سرزمین پارس همیشه تأثیرگذار بوده است. تاریخ دانان بزرگ همگی اعلام نموده اند که این خلیج، خلیجی فارسی است، اما در مقطعی از تاریخ شخصی انگلیسی در یکی از مقاله های خود در یکی از روزنامه های کشورهای عربی یک تشکیک توصیفی بر نام خلیج فارس تولید کرد.
او با بیان این که همه تاریخ دانان اعتقاد دارند خلیج فارس فارسی است، افزود: افرادی که اعتقاد دارند این خلیج فارسی نیست اعتقادشان ریشه در تفکرات انگلیس دارد.
امام جمعه بوشهر اضافه کرد: هر چند این آبراه سومین آبراه بزرگ جهان است، اما تعیین کننده ترین آبراه بین المللی در تحولات جهانی است. خلیج فارس را از منظرهای مختلف ازجمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی و فناوری می توان بررسی کرد.
او ادامه داد: از منظر اقتصاد، خلیج فارس بدون شک مهم ترین جغرافیای اقتصاد جهان است. همه شما می دانید باارزش ترین جغرافیای اقتصاد، اقتصاد کرانه ای است که می تواند تولید ناخالص ملی و تولید ثروت را در عرصه های مختلف همچون حوزه گردشگری که نقش مهمی در متن و کرانه دریا دارد، داشته باشد. هم اکنون بعضی از کشورهایی که در آمار بعنوان کشور پیشرفته نام برده می شود، ۵۰ درصد از تولید ناخالص آن ها مبتنی بر اقتصاد دریاپایه است و این می طلبد که بزرگان عرصه اقتصاد طرحی نو برای اقتصاد ایران خصوصاً در جنوب ایران بر مبنای اقتصاد دریاپایه داشته باشند.
صفایی بوشهری همینطور به اهمیت گردشگری و نقش دریا در این صنعت اشاره نمود، اضافه کرد: اگر گردشگری با مبانی مهم این حوزه که دارای یک سند و افق و نگاه جامع مانند گردشگری فرهنگی، گردشگری تاریخی، گردشگری پزشکی و… همراه باشد و نتیجه آن رشد در عرصه های مختلف باشد، اساساً می تواند در رشد و توسعه اقتصاد کشور تأثیری شگرف داشته باشد. بنابراین است که ما می توانیم با تنظیم سند دانش بنیان و برنامه ریزی صحیح، به شکوفایی اقتصاد برپایه آنچه مدنظر مقام معظم رهبری است دست یابیم.
او بیان کرد: استان بوشهر از دیرباز با ۹۳۶ کیلومتر مرز دریایی که ۷۰۷ کیلومتر آن کرانه ای است توانسته نقش مهمی در اقتصاد و سیاست ایفا کند. در سال ۹۰۳ هجری قمری زمانی که کشتی های استعماری به این منطقه حمله کردند، خط مقاومت در این منطقه تشکیل شد و مردمان دلیر بوشهر، شکوه مقاومت آفریدند، چهار بار انگلیسی ها به این منطقه حمله کردند، اما هر چهار بار به همت مردم دلیر و بلندهمت و حمایت های علمای دینی منطقه، این مردم حماسه آفریدند و الان جز گورستان هیچ اثری از انگلیسی ها در این منطقه نیست.
وی اضافه کرد: این استان شاهد دلاورمردی های بزرگی بوده است و خون های به زمین ریخته آزادگان این منطقه سبب شد تا بوشهر همواره استقلال خویش را حفظ کند و الان هم این گونه است و اگر ما یک رییس علی دلواری داشتیم، اکنون هزاران رییس علی دلواری در استان بوشهر وجود دارند که نمونه آن دستگیری ملوانان انگلیسی از جانب سربازان دلیر این مرزوبوم است.
او تصریح کرد: استان بوشهر با عنایت به ظرفیت هایی که در حوزه های مختلف مانند گاز، شیلات و گردشگری دارد، می تواند پایلوت توسعه و الگویی برای رونق اقتصادی باشد و این همایش می تواند به دستیابی به این مهم کمک نماید.

خلیج فارس یکی از طریق های پشتیبانی از کالای ایرانی است
عبدالکریم گراوند ـ استاندار بوشهر ـ هم در سخنانی در این همایش با بیان این که خلیج فارس به نماد همبستگی، اتحاد و غرور ملی ایران تبدیل گشته است، اظهار نمود: غربی ها به خاطر تفرقه افکنی از نام جعلی استفاده می نمایند و آرای غلط می دهند.
او با بیان این که موقعیت استراتژیک خلیج فارس یکی از حیاتی ترین مناطق جهان است، تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ معادلات دنیا را تغییر داد و آن رسیدن به استقلال بود.
وی با تاکید بر این که امروزه در خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری نیازمند همکاری دسته جمعی همه دولت های منطقه هستیم، اضافه کرد: استان بوشهر بیش از همه استان ها در موقعیت ژئوپولتیک با درصد تاتیرگذاری است، در این شرایط و با عنایت به موقعیت سیراف وتاریخ آن باید اظهار داشت که بوشهر گنجینه خلیج فارس است.
استاندار بوشهر یکی از طریق های تحقق شعار پشتیبانی از کالای ایرانی را رونق گردشگری دانست.
او همینطور از مونسان معاون ـ رییس جمهور ـ خواست تا طرح گردشگری زمستانه را در مجلس و هیات دولت بیشتر پیگیری کند و تصریح کرد: این اتفاق می تواند به اقتصاد جنوب کشور در زمستان آن هم با عنایت به سواحل منحصربفرد کمک نماید.
گراوند از مسؤولان جهاد دانشگاهی خواست تا دبیرخانه دایمی همایش های خلیج فارس که توسط وزارت ارشاد و مرکز گردشگری جهاددانشگاهی تشکیل شده را به بوشهر منتقل کنند.

خلیج فارس ناموس ملی ایرانی ها است
محمدرضا موالی زاده ـ دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ـ نیز در سخنانی خلیج فارس را به واسطه خصوصیت های مهم و پرارزش آن یک نوع «فرهنگ عمومی» دانست و اضافه کرد: این فرهنگ دستوری نیست، بلکه به صورت طبیعی در بستر جامعه شکل می گیرد.
او همینطور خلیج فارس را به واسطه مقبولیتش بین مردم کشور به «ناموس ملی» تشبیه کرد و اضافه کرد: نام های تاریخی بین المللی اساس تغییر ناپذیرند، آن ها را میراث معنوی جامعه بشری می دانند.