سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
بازارگردی حاجی های ایرانی در عربستان کم می شود؟

بازارگردی حاجی های ایرانی در عربستان کم می شود؟

تور مسافرتی: رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به شعار امسال در خصوص پشتیبانی از کالای ایرانی، اظهار داشت: با برنامه ریزی و هماهنگی انجام شده، زائران می توانند خرید سوغاتی خویش را با محوریت کالای ایرانی در داخل انجام دهند تا وقت و هزینه شان صرف بازارگردی نشود، این برنامه ریزی گامی برای تحقق شعار سال شده و سبب جلوگیری از خروج ارز از کشور می گردد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، حمید محمدی در همایش آموزش کارگزاران حج تمتع ۹۷ استان های قزوین، زنجان و البرز با اشاره به اینکه مقدمات حج تمتع ۹۷ با رایزنی های انجام شده با وزارت حج عربستان زودتر از حج سال قبل انجام شده است، اظهار نمود: با عنایت به انتظارات و توقعات زائران و اینکه امسال فرصت کافی وجود ندارد، لازم است مدیران کاروانها با تمام توان برای برگزاری حجی بهتر از سال قبل تلاش کنند.

سفر حج طولانی تر شده
او درباره وضعیت پروازهای حج امسال، اظهار داشت: با عنایت به امکانات فرودگاهی جده و مدینه، سفر حج امسال کمی طولانی تر خواهد بود که لازم است مدیران علل طولانی شدن سفر و توضیحات لازم را به زائران عرضه کنند.
رییس سازمان حج و زیارت همینطور به محدودیت اقامت در سرزمین های منا و عرفات اشاره کرده و اضافه کرد: اساساً حجاج باید محدودیت های جغرافیایی منا و عرفات را بدانند، مدیران کاروان ها هم زائران را توجیه کنند که با وجود تمام تلاشهای دست اندرکاران حج امکانات و فضای بیشتری نمی توان به آنها اختصاص داد، هر چند امکانات نسبت به سال های قبل بهتر شده است.
محمدی در ادامه به وضعیت اسکان زائران در شهر مدینه و تخریب هتل های اطراف مسجدالنبی (ص) اشاره نمود و اضافه کرد: وضعیت هتل ها در شهر مکه مناسب می باشد و مشکلی برای اسکان وجود ندارد، اما در مدینه وضعیت هتل ها متفاوت می باشد.
وی خاطرنشان کرد: از چهار سال پیش طرح توسعه مسجدالنبی (ص) شروع شده و با تخریب هتل های منطقه مرکزی، مدینه با کمبود جدی هتل مواجه گردید که البته این مشکل همه کشورها را درگیر کرده و مدت زمان اقامت زائران را به حداقل رسانده است.
این مقام مسؤول در حج، اظهار داشت: در گذشته زائران ۱۰ تا ۱۵ روز در مدینه اقامت داشتند، اما اکنون نهایت زمانی که در نظر گرفته شده شش روز است که لازم است مدیران کاروان ها حتما زائران را در این خصوص توجیه کنند تا زائرین در طول سفر اعتراضی به این مسئله نداشته باشند.
او سپس درباره زمانبندی جمرات و قربانی، توضیح داد: طبق هماهنگی با وزارت حج عربستان، خروج زائران از عرفات باید طبق برنامه ریزی انجام شده باشد و مدیران باید زائران را طبق برنامه اعلامی از فضای چادرها خارج کنند تا به مزدلفه و به منا اعزام شوند، برای جمرات هم جدول زمانبندی دقیقی به صورت مشخص تدوین شده و هر کاروان باید راس ساعت مقرر و تعیین شده به برنامه توجه کند.

صدور ویزای حج از اواخر همین ماه
رییس سازمان حج و زیارت همینطور زمان دریافت ویزای زائران را اواخر خردادماه اعلام نمود و اظهار داشت: امسال هم همانند سال قبل روند صدور ویزاها به صورت الکترونیکی انجام می گردد.
محمدی درباره لزوم توجیه زائران در کلاس های آموزشی، اظهار داشت: بیشتر زائران سال اولی هستند و در این رابطه باید تصریح کرد که سفر حج با عمره مفرده قابل قیاس نیست، ازاین رو لازم است طبق دستورالعمل و کتابچه شرح وظایف عمل کرده و در مورد شیوه انتقال مفاهیم هم مدیران کاروان وظیفه مهمی دارند.
او امنیت را از اصلی ترین موضوعات سفر حج امسال دانست و از مدیران کاروانها خواست که در جلسات آموزشی توضیحات لازم را در این رابطه به زائرین ارائه نمایند.
محمدی همینطور تصریح کرد: مدیران کاروان ها در جلسات آموزشی، زائران را درباره همراه بردن وسایل ممنوعه و یا حساسیت برانگیز همچون لب تاپ توجیه کنند تا در هنگام ورود به عربستان و در مبادی ورودی سبب معطلی کاروان نشود.