سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
۱۱۶ سایت غیر مجاز خرید و فروش اموال تاریخی در سال ۹۶ مسدود شد

۱۱۶ سایت غیر مجاز خرید و فروش اموال تاریخی در سال ۹۶ مسدود شد

تور مسافرتی: رئیس اداره اموال فرهنگی اداره کل موزه ها اظهار داشت: در سال ۹۶ بیش از ۲۰۰ سایت خرید و فروش غیرقانونی اموال فرهنگی، تاریخی شناسایی شد که از این تعداد بیش از ۱۱۶ سایت غیرمجاز مسدود شدند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ محمد رضا زاهدی، رئیس اداره اموال فرهنگی اداره کل موزه ها تصریح کرد: با عنایت به اینکه خرید و فروش اموال منقول فرهنگی مجاز همچون نسخ خطی در داخل کشور مجاز است اما هر گونه خرید و فروش با استفاده از موسسات حراج و خرید و فروش با استفاده از فضای مجازی منوط به دریافت مجوز سازمان میراث فرهنگی است و خارج از ضوابط تعیین شده غیرقانونی و دارای پیگرد قانونی است.
رئیس اداره اموال فرهنگی اداره کل موزه ها مرتبط با این مطلب اظهار داشت: اموال منقول تاریخی ـ فرهنگی از دیدگاه قوانین جاری کشور به دو گروه اموال فرهنگی تاریخی مجاز و غیرمجاز تقسیم می گردد.
وی اضافه کرد: اموال فرهنگی تاریخی غیرمجاز به اموالی اطلاق می گردد که حاصل کندوکاو و کاوش بوده و منشا حصول آنها حفاری و کاوش است که از آنها بعنوان اشیاء زیرخاکی نام برده می گردد و به لحاظ قانونی نگهداری، خرید و فروش و کوشش برای بدست آوردن این دسته از آثار غیرمجاز بوده و با متخلفین برخورد می گردد. نظیر مجسمه ها و پیکره های ظروف سفالی و فلزی سکه های تاریخی و اسلامی تا دوره صفوی.
اما به قول وی، دسته دوم اموال منقول فرهنگی و تاریخی مجاز به آثاری اطلاق می گردد که حاصل کندو کاو و کاوش نبوده و به صورت موروثی در یک خانواده از نسلی به نسل دیگر منتقل می گردد. این آثار شامل تابلوهای نقاشی، منسوجات و نسخ خطی که نگهداری و خرید و فروش آنها در داخل کشور مجاز بوده لیکن خروج آنها از کشور مجاز نمی باشد.
آنطور که زاهدی اظهار داشت: ازاین رو نگهداری و خرید و فروش این دسته از آثار (نسخ خطی) در داخل کشور کاملا مجاز بوده و صِرف خرید و فروش آنها جرم محسوب نمی گردد. اما می بایست به این نکته توجه کرد که هر گونه خرید و فروش با استفاده از موسسات حراج و خرید و فروش آثار تاریخی فرهنگی و خرید و فروش این دسته از آثار با استفاده از فضای مجازی برپایه فصل چهارم (تجارت اموال فرهنگی ـ تاریخی هنری) آئین نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و پشتیبانی از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی ـ تاریخی منقول مجاز مصوب ۱۰/۵/۸۴ هیات وزیران منوط به دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هر گونه اقدامی در این خصوص خارج از ضوابط تعیین شده غیرقانونی و پیگرد قانونی خواهد داشت.
زاهدی اضافه کرد: فصل چهارم آیین نامه یاد شده به تعیین ضوابط و شرایط این مورد اشاره دارد. بر مبنای ماده ۲۸ این آیین نامه « اشتغال به تجارت اموال فرهنگی- تاریخی حاصل از حفاری های دیرینه شناسی یا حفاری های غیرمجاز و همینطور اجزاء و قطعات ممنوع می باشد.»
به گفته وی ماده ۲۹ این آیین نامه اشتغال به تجارت سایر اموال فرهنگی_ هنری و تاریخی را منوط به دریافت مجوز از دولت تعیین کرده و ماده ۳۰ هم صدور مجوز فعالیت برای اماکن مبحث ماده فوق را منوط به رعایت ضوابط و دستور العمل های صادر شده از جانب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانسته است. این مورد با استفاده از یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و با همکاری پلیس فتا مورد رصد و بررسی قرار گرفته و در سال ۹۶ بالغ بر ۲۰۰ سایت خرید و فروش غیرقانونی اموال فرهنگی ـ تاریخی شناسایی شده که از این تعداد بالغ بر ۱۱۶ سایت غیرمجاز با استفاده از معاون دادستان و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مسدود شده است.
زاهدی تصریح کرد: از جانب دیگر سازمان میراث فرهنگی کشور با عنایت به آئین نامه فوق الذکر نسبت به تهیه و ابلاغ دستور العمل اعطای مجوز فعالیت برای مجموعه داران خصوصی اقدام نموده است که از سال ۹۲ تابحال بالغ بر ۳۰۰ مجموعه دار در کشور شناسایی شده و برای تعداد ۱۰۵ مجموعه دار خصوصی مجوز فعالیت صادر گردیده است.