سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
جلبک ۶۲۰ میلیون ساله مهمترین جاذبه موزه فسیل سنگسر شد

جلبک ۶۲۰ میلیون ساله مهمترین جاذبه موزه فسیل سنگسر شد

تور مسافرتی: جلبک های ۶۲۰ میلیون ساله بعنوان قدیمی ترین فسیل، مهمترین جاذبه موجود در موزه سنگ و فسیل سنگسر استان سمنان در بین بازدیدکنندگان موزه شناخته شد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، موزه سنگ و فسیل سنگسر یک موزه خصوصی است که توسط مجموعه دار سنگسری اهل مهدیشهر استان سمنان جمع آوری شده است. در این موزه که کنارش غار دربند بعنوان یک جاذبه توریستی مهم این شهرستان واقع شده، می توان آثاری از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به همراه بخش کوچکی از موزه مردم شناسی ایل سنگسر را هم مشاهده کرد.
حسن پاکزادیان رئیس این موزه به خبرنگار مهر می گوید: در این موزه ۴۰ درصد از سنگ های زینتی و کانی ها از حاشیه کویر مرکزی به دست آمده است. ۲۰ درصد هم از سنگ های معدنی این منطقه و ۴۰ درصد هم از کشورهای دیگر به این موزه رسیده است. در بخش فسیل هم از ۶۲۰ میلیون سال پیش تا دوران معاصر آثار داریم. قدیمی ترین فسیل این موزه مربوط به جلبک های اولیه است. ۷۰ درصد فسیل ها برای همین منطقه، شهمیرزاد و شمال شهمیرزاد و سنگسر است. ۲۰ درصد دیگر هم از مناطق دیگر مانند برزیل، سریلانکا، آلمان و… جمع آوری شده است. در این موزه بیش از ده هزار قطعه فسیل وجود دارد.
پاکزادیان در ادامه می گوید: زمانی که مجموعه آماده می شد بعضی از نمونه فسیل ها را از کشورهای دیگر می خواستند و ما هم با آنها تبادل کردیم. بنابراین در این موزه از کشورهای دیگر فسیل و سنگ وجود دارد.
درهای این موزه هر روز به روی بازدیدکنندگان باز است روزی حدود ۸ تا ده نفر از آن بازدید می کنند اما در اواخر هفته تعداد بازدیدکنندگان به ۷۰ تا ۸۰ نفر هم می رسد این آمار غیر از گروههای دانشجویی و دانش آموزی است. سوال همیشگی بازدیدکنندگان درباره قدیمی ترین فسیل موزه است که مربوط به همان جلبک های ۶۲۰ میلیون ساله می گردد. بازدیدکنندگان موزه در کنار دیدن آثار موزه از راهنما و یا مدیر موزه هم می خواهند تا درباره روند شکل گیری هر یک از فسیل ها توضیح دهد. فسیل ها همیشه جذاب ترین آثار موزه هایی هستند که به مسائل زیست محیطی می پردازند. اما تنها فسیل ها نیستند که مورد توجه قرار می گیرند.
در این موزه پاکزادیان غیر از فسیل، سنگ هایی را هم جمع آوری کرده که اگر تراش نخورده به آنها نگاه شود، شاید هیچ جذابیتی نداشته باشند اما زمانی که روی آنها کار شده چنان جلوه ای پیدا کرده اند که از آنها می توان برای جواهرات هم بهره برد مانند جواهراتی که دراین موزه به نمایش گذاشته شده است این جواهرات از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هستند که بعضی از آنها عقیق منظره نام دارند یعنی سنگ عقیقی که تراش خورده و خودش به تنهایی یک تابلو از یک منظره است.
پاکزادیان نویسنده کتابهایی درباره تاریخ سکه و مردم شناسی هم هست وی همینطور توانسته بعنوان مجموعه دار سکه شناخته شود و حدود یک هزار و ۲۰۰ سکه طلا و برنز از دوره های مختلف در موزه سکه سمنان جمع آوری کند و به نمایش بگذارد.