سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
حیرت خارجی ها از حرم آیت الله خمینی(ره)

حیرت خارجی ها از حرم آیت الله خمینی(ره)

تور مسافرتی: گردشگران خارجی معمولا کنجکاوند بدانند داخل حرم آیت الله خمینی (ره) چه خبر است؛ آرامگاهی با گنبد بزرگ طلایی که در مسیر فرودگاه نظرشان را جلب می کند.
علی صدرنیا ـ رییس جامعه راهنمایان ایران ـ درباره این کنجکاوی و علاقه بعضی از گردشگران خارجی برای دیدن این آرامگاه به ایسنا اظهار داشت: معمولا بازدید از حرم امام خمینی (ره) به انتخاب آژانس خارجی انجام می گردد. هرچند حدودا تمام تورها در مسیر فرودگاه امام (ره) و در نزدیکی این حرم درباره زندگی آیت الله، انقلاب و معماری آرامگاه توضیحاتی می دهند، اما فقط آن هایی که بازدید از این حرم در برنامه سفرشان به ایران است، داخل آن را می بینند، مگر این که به خواست خودشان و خارج از برنامه این بازدید صورت گیرد. معمولا گردشگران کنجکاوند بدانند داخل حرم چه خبر است.
وی افزود: برای ورود گردشگران خارجی به داخل حرم هیچ محدودیتی وجود ندارد. بازدید از حرم در سکوت انجام می شود، پیش از ورود به آن درباره شخصیت و زندگی آیت الله خمینی(ره)، رژیم گذشته، مبارزه ها، انقلاب و مراسم سالگرد ارتحال اطلاعاتی داده می شود، توریست وقتی به داخل حرم وارد می گردد ترجیح می دهد سکوت کنند، معمولا سوال خاصی نمی پرسند، در آرامش ادای احترام می کنند و به تماشای معماری آرامگاه می نشینند.
صدرنیا اظهار داشت: معماری سمبلیک این حرم که برگفته از جزئیات زندگی آیت الله خمینی(ره) است برای گردشگران خارجی قابل توجه است.
یکی دیگر از راهنماها برای ایسنا تعریف کرد، بیشتر گردشگرانی که این حرم را می بینند تحت تاثیر معماری و بزرگی آن قرار می گیرند، به خصوص اگر قبلا محل زندگی ایشان را در جماران دیده باشند.
او معتقد می باشد، حضور گردشگران در این حرم فرصت مناسبی است برای آن که به کنجکاوی های آن ها درباره انقلاب توضیح داده شود. حتی در حاشیه، بحث هایی درباره تفاوت شیعه و سنی و نوع معماری آرامگاه های آن ها مطرح می گردد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، ساخت آرامگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی از سال ۱۳۶۹ شروع شد که بعد از گذشت نزدیک به سه دهه همچنان ادامه دارد. این ماموریت بعد از خاکسپاری ایشان به جهادسازندگی وقت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شد. تولیت حرم با خانواده ایشان است.
در این آرامگاه علاوه بر آیت الله خمینی، همسرش خدیجه ثقفی، پسرش احمد خمینی، دامادش محمد بروجردی و شخصیت های دیگری چون آیت الله هاشمی رفسنجانی به خاک سپرده شده اند.
معمار بخش اصلی مقبره «پرویز مؤیدعهد»، تحصیلکرده دانشگاه های بوزار و سوربن فرانسه و دارنده نشان دکتری معماری از دانشکده سلطنتی انگلستان بوده است. او طراح بناهایی چون مصلی تهران، محوطه نمایشگاه بین المللی تهران، مدرسه سن لوئی، خاتم کاری تالار بزرگ ساختمان مجلس شورای ملی، نمای جنوبی ساختمان حج و زیارت بوده و در مرمت و بازسازی تزئینات کاخ گلستان دست داشته است.
منبع عکس؛ سایت معماری