سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
عبور از تحریم اقتصادی با گردشگری-۱ ورود ارز، بی بروکراسی و تحریم، حالا نوبت گردشگری می باشد

عبور از تحریم اقتصادی با گردشگری-۱ ورود ارز، بی بروکراسی و تحریم، حالا نوبت گردشگری می باشد

تور مسافرتی: گردشگری همیشه شعار مسئولان بوده اما این دفعه اگر شرایط برای رونق این صنعت فراهم گردد، می تواند بعنوان راهکاری برای دور زدن تحریم ها شناخته شود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، شرایط پرهیاهوی امروز جامعه ایران، نگاه دوباره به ظرفیت های اقتصادی جامعه ایران را ضروری کرده است. بحران ارز التهاب در جامعه را به شدت بالا برده است و هراس از شروع دوباره تحریم هایی که ورود ارز به کشور را مشکل می سازد؛ از اصل ماجرا تاثیرگذارتر شده است.
شعار تکراری «رونق گردشگری» در ایران، بارها و بارها تکرار شده است و نتیجه نامطمئن اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته است، تکرار دوباره آن را به مرز کلیشه های مدیریتی مسئولین در ایران رسانده است. اما حالا در شرایطی که ضروری می باشد که اقتصاد ایران، آرایشی جدید به خود بگیرد و راه هایی جدید و تکرارنشده را برای رونق اقتصادی امتحان کند؛ به نظر می آید فرصتی حیاتی برای صنعت گردشگری در ایران به وجود آمده است تا این دفعه در کنار گزاره هایی مثل «توجه و رونق فرهنگ ایرانی»، «از بین بردن ایران هراسی رسانه های غربی» و… گزاره مهمی چون «نجات اقتصاد ایرانی» برای مستدل کردن توجه به گردشگری در ایران هم مطرح شود.
صحبت از ظرفیت های بی شمار ایران برای ورود توریست خارجی و صحبت از کارکردها و فواید حضور توریست خارجی در ایران، اصول اثبات شده ای هستند. ایران ظرفیت های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی بسیار بزرگی دارد که می توان روی آنها تکیه کرد و یک اقتصاد جدید بنیان نهاد. کاری که ایران حتی به مرزهای آن هم نزدیک نشده است و در مقابل، کارکرد اقتصادی ورود گردشگران خارجی در وضعیت فعلی اقتصاد ایران هم بی نیاز از مستدل کردن است. اما چه اتفاقی افتاده است که این مسیر روز به روز ناهموارتر شده است و این ظرفیت خالی از رونق یک اقتصاد در حال جنگ شده است. این مبحث و ایده های مشابه مباحثی است که در پرونده جدید سرویس «میراث فرهنگی و گردشگری» خبرگزاری مهر درباره آن گفتگو خواهد شد. در مقابل درباره اینکه باید چه اتفاقی بیفتد تا چرخ های از حرکت افتاده این صنعت به گردش بیفتد هم ایده ها و نظریات فراوانی وجود دارد که درباره آنها هم گفتگو خواهد شد. چه آنکه یکی از این راه ها می تواند عرضه تسهیلات منحصر به فرد به سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد تا بتوانند سرمایه های خویش را در بخش گردشگری به گردش در بیاورند و با تولید زیرساختها، هم خودشان به سود برسند و هم ایران برای رونق دادن به زیرساختهای خود از این محل نفعی به دست آورد.
دست گذاشتن روی ظرفیت های ایران
معرفی ظرفیت ها همیشه جزو ضعف های اساسی سازمان میراث فرهنگی بوده است که نتوانسته داشته های ایران را از نظر میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری و حتی فرهنگی به کشورهای دیگر معرفی نماید اما می بایست فکری به حال آن کرد. باید اکنون به این فکر افتاد که اگر این سازمان توانایی چنین کاری را ندارد سازمانهای دیگر را به کمک آورد و یا این سازمان را به وزارتخانه ارتقا داد. شاید بتوان حتی از رایزن های فرهنگی هم بهره برد و از آنها خواست تا برای معرفی ایران و داشته هایش تلاش کنند و یا بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری در خارج از کشور مانند نمایندگان اطلاع رسانی گردشگری ایران که جزو وظایف شان تبلیغ گردشگری ایران است می توانند دراین حوزه سازمان میراث فرهنگی را همراهی کنند.
می توان از کشورهای دیگر در این زمینه الگوبرداری کرد آنچنان که کشور ترکیه در زمانی که حملات تروریستی سبب شده بود تا صنعت گردشگری این کشور ورشکست شود؛ کوشش کرد تا در مدت زمان کوتاهی دوباره گردشگران را به سمت کشورشان جذب نماید.
اما یکی از موضوعاتی که گردشگران به آن برای انتخاب مقصد توجه می کنند، هزینه های مربوط به سفر است. که البته ایران در این زمینه هم اتفاقا جزو مقاصدی بشمار می رود که می تواند برای هر توریست خارجی مقرون به صرفه باشد.
ایران؛ ارزان ترین کشور دنیا
شوراهای اقتصادی جهانی و آمارهایی که از کشورهای مختلف دنیا به دست می آید مشخص می کند که ایران از ارزان ترین کشورهاست. حتی در سالهای اخیر ایران در رتبه اول از نظر هزینه پایین زندگی برای گردشگران خارجی شناخته شده است.این حرف عجیبی هم نیست. وقتی هر یک دلار برابر با ده هزار تومان است؛ برای توریست خارجی سفر در ایران بسیار ارزان خواهد بود.
اما چرا با این وجود گردشگران خارجی به ایران نمی آیند؟ موانع و مشکلات گردشگران خارجی برای ورود به ایران چیست. آیا چیزی غیر از ارزان بودن مطرح است؟ اینها سوالاتی است که خبرنگار مهر در سلسله گزارش و گفتگوهایی آن را بررسی خواهد نمود. در این سلسله گزارش ها، کارشناسان و مسئولان مرتبط به واکاوی مبحث می پردازند. آنها به این سوالات پاسخ می دهند که چطور میتوان در این وضعیت از محل ورود توریست به ایران ارزآوری کرد و چرا ۴۵۰۰ آژانس مسافرتی در ایران کمتر به این مورد می پردازند و تنها کمتر از صد آژانس در حوزه ورودی فعال می باشند.