سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
استاندار همدان: یک ریال از بودجه ۱۰ میلیاردی همدان ۲۰۱۸ پرداخت نشده است

استاندار همدان: یک ریال از بودجه ۱۰ میلیاردی همدان ۲۰۱۸ پرداخت نشده است

تور مسافرتی: استاندار همدان درباره برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ اظهار داشت: حتی یک ریال هم برای ما بودجه اختصاص داده نشده، در حالیکه مجلس ۱۰ میلیارد تومان برای دو رویداد بین المللی تصویب کرده است.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر نشست خبری رویداد همدان ۲۰۱۸ با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، استاندار همدان و مدیرکل میراث فرهنگی همدان قبل از ظهر روز سه شنبه ۲۳ مردادماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار گردید.
در این برنامه ناصر نیک بخت، استاندار همدان بیان کرد: این استان با ۹ استان دیگر همجوار است و فاصله بین آنها بین ۱.۵ تا سه ساعت است. ما در صدد هستیم تا راه آهن تهران- همدان و همدان – مشهد را به بهره برداری برسانیم. همینطور استان فرودگاه بین المللی دارد.
وی اضافه کرد: پنجم شهریور با حضور معاون اول رئیس جمهور رویداد همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی برگزار می گردد. استاندار همدان تصریح کرد: مجمع گردشگران جهان هم در آبان ماه با حضور ۱۸۰ کشور برگزار می شود. این رویدادها جایگاه گردشگری همدان را نشان داده است و مشخص می کند که این استان زیباترین و برجسته ترین استان برای گردشگری می باشد و هرآنچه استان های دیگر دارند همه در همدان قابل بازدید است.
نیک بخت خاطرنشان کرد: همدان تابحال بعنوان مقصد گردشگری دیده نشده بود اما با تلاش سازمان میراث فرهنگی این اتفاق افتاده است و همدان بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی معرفی می گردد.
وی خاطرنشان کرد: سال قبل بهره برداری از سه هتل و امسال هم بهره برداری از سه هتل دیگر را شروع کرده ایم. در این استان مقرر است ۱۳ هتل داشته باشیم. استفاده از ظرفیت بوم گردی ترویج شده است.
وی با اشاره به اینکه همدان بعنوان شهر سبز کشورهای اسلامی شناخته شده، اظهار داشت: در ۶ ماه آخر سال ۹۶ تا نوروز امسال بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل فروش مبلمان در شهرهای ملایر و تویسرکان به دست آمده است.
استاندار همدان همینطور اظهار داشت: رویداد تبریز ۲۰۱۸ نخستین رویدادی بود که در این حوزه برگزار می شد و بطور قطع نواقصی داشته است. نمایندگان ما در این استان و برنامه های تبریز ۲۰۱۸ حضور پیدا کردند تا برای میزبانی از مهمانان در همدان تجربه کسب نماییم. بطور قطع نقصها رویداد همدان ۲۰۱۸ از رویداد تبریز کمتر خواهد بود.
نیک بخش همینطور در پاسخ به سوالی در مورد بودجه در نظر گرفته شده برای رویداد همدان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی اظهار داشت: اعتبارات ما زیاد نیست. همین امروز جلسه ای با سازمان برنامه و بودجه داریم تا بتوانیم بودجه ای را برای این رویداد در اختیار داشته باشیم. مجلس شورای اسلامی ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای ما تصویب کرد و قرار شد هزینه ای تعلق بگیرد اما هنوز یک ریال هم به ما نداده اند. این ۱۰ میلیارد تومان برای دو برنامه بین المللی همدان در سال ۲۰۱۸ بود. این هزینه فقط کفاف هزینه های جاری این رویدادها را خواهد داد. کل اعتبارات عمرانی ما ۴۰۰ میلیارد تومان بیشتر نیست. ما برای برگزاری این برنامه منتظر بودجه نماندیم بلکه از بخش خصوصی کمک گرفتیم.
وی اضافه کرد: یک هزار و ۵۳۱ طرح به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش گردشگری استان مصوب شده است.
استاندار همدان تصریح کرد: یک هتل ۵ ستاره با ۳۰۰ واحد کمپ اقامتی، پارکینگ، سیتی سنتر و امکانات دیگر توسط یک سرمایه گذار مقرر است در شهر همدان با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی ساخته شود.
نیک بخت اظهار داشت: ما زمان رویدادهای بین المللی را تعیین نمی نماییم بلکه در دبیرخانه این رویدادها به ما می گویند که چه زمانی را اختصاص بدهیم. چون مقرر است در یک برنامه بین المللی نماینده ۱۸۰ کشور حضور داشته باشند و یا در رویداد همدان ۲۰۱۸، ۳۴ نماینده حضور داشته باشند. پس آنها باید به ما تاریخ بدهند.
در ادامه این برنامه مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان هم بیان کرد: در کنار رویداد همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی بیش از ۵۰ برنامه دیگر در حال برگزاری است. جشنواره پویانمایی نخستین جشنواره استان در سال ۲۰۱۸ بود. جشنواره طب سنتی و گیاهان دارویی، بزرگداشت باباطاهر، برگزاری مسابقات شطرنج جام ملت های آسیا، نشست شهرداران راه ابریشم و سفرای کشورهای عضو ACD همچون برنامه هایی بود که برگزار شده است. نشست همدان ۲۰۱۸ از پنجم تا هفتم شهریورماه برگزار می شود.
مالمیر افزود: در بخش صنایع دستی می توان گفت ۶ درصد از سهم اشتغال در استان را به خود مختص کرده است. ۸ درصد از صادرات مبدأ گمرک هم به صنایع دستی استان اختصاص دارد. ما درسال ۹۶ و ۹۵، ۲۲ اقامتگاه بوم گردی در استان افتتاح کردیم. این در حالی بود که قبل از این اقامتگاه بومی نداشتیم. میزان اقامت در استان هم در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۳۷ درصد رشد داشته است.
در ادامه محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی هم اظهار داشت: برای نخستین بار به منظور توسعه گردشگری ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار سازمان قرار گرفت. این مورد به علت برگزاری این رویدادهای بین المللی بوده است که توانستیم پس از توافق نامه ای که در سازمان برنامه و بودجه در قالب تبصره ۱۸ رقم خورد آن را به تصویب برسانیم. این اتفاق می تواند تحولی در صنعت گردشگری باشد. چون به هر حال بخواهیم در این حوزه توسعه داشته باشیم باید زیر ساخت ها را رعایت نماییم.
محب خدایی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه تنها سه کشور عراق، بنگلادش و افغانستان برای حضور در رویداد همدان ۲۰۱۸ اعلام آمادگی کرده اند در صورتیکه ۳۶ کشور عضو اجلاس گردشگری کشورهای اسلامی هستند. اظهار داشت: از همه کشورها دعوت شده است. مقامات گردشگری هر کشوری متفاوت با کشورهای دیگر است. هنوز وزارت خارجه آمار نهایی میهمانان را اعلام نکرده است.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه در حوزه بین المللی تبلیغاتی انجام نشده است، خاطرنشان کرد: ما تبلیغات بین المللی را با استفاده از مجامع جهانی انجام داده ایم. مجموعه علیصدر و اداره کل میراث فرهنگی همدان نشست هایی را برگزار کرده اند و توافقنامه هایی امضا شده است. در این باره اطلاع رسانی جامعی شکل گرفته است. همینطور در شبکه های جام جم و شبکه های برون مرزی دراین باره تبلیغ شده است.