سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
اسلامی، مدیر گردشگری کانون جهانگردی در گفت وگو با مهر: ایران در نمایشگاه گردشگری وین شرکت نمی کند

اسلامی، مدیر گردشگری کانون جهانگردی در گفت وگو با مهر: ایران در نمایشگاه گردشگری وین شرکت نمی کند

تور مسافرتی: مدیر گردشگری کانون جهانگردی اظهار داشت: ایران امسال به علت عدم تامین اعتبار، گران شدن نرخ ارز و میهمان ویژه نبودن پاویون کشورمان در نمایشگاه گردشگری وین شرکت نمی نماید.
عبادرضا اسلامی مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره حضور ایران در نمایشگاههای گردشگری و صنایع دستی خارجی به خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال توانایی برپایی پاویون ایران در نمایشگاه وین را نداریم. چون مسئولان نمایشگاه سال قبل قول دادند که میهمان ویژه این نمایشگاه باشیم اما هفته قبل سفیر ایران در گفتگو با رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام نمود که تمایل دارند تا اندونزی را بعنوان میهمان ویژه انتخاب کنند. شاید ایران در سال ۲۰۲۰ میهمان ویژه باشد.وی اضافه کرد: مسئولان نمایشگاه وین در واقع به علت اتفاقاتی که سال قبل در نمایشگاه رخ داده بود می خواستند که ایران را میهمان ویژه کنند تا به شکلی دلجویی شود. چون سال قبل سفارت اتریش در ایران نتوانست برای بعضی از افراد ویزا صادر کند. درحالی که آنها هزینه های زیادی برای تبلیغات و… داده بودند و این اقدام سبب تولید خسارت جدی برای آنها شد. بعضی از قرار ملاقات های ما هم در سال قبل لغو شد. در واقع شهر وین هدف گردشگری ایران نیست و ما به علت تبادلات و تعاملات خوبی که بین دو کشور است می خواستیم در این نمایشگاه شرکت نماییم. بنابراین امسال به علت نداشتن بودجه و ارز، اتفاقات سال قبل و میهمان ویژه نبودن ایران در این نمایشگاه شرکت نخواهیم کرد.وی اظهار داشت: نمایشگاه بعدی که کانون جهانگردی مسئولیت برپایی پاویون آنرا به عهده گرفته است، نمایشگاه فیتور اسپانیاست که بهمن ماه امسال برگزار می گردد. در حال برنامه ریزی برای برپایی نشست های جانبی هستیم. توراپراتورها هم برنامه هایی را خواهند داشت اما هنوز برپایی مراسم شب ایرانی را قطعی نکرده ایم.اسلامی اظهار داشت: حدود ۳۰ تا ۳۵ نفر از هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه صنایع دستی میلان ایتالیا که آذرماه امسال برگزار می شود، شرکت می کنند ثبت نام ها انجام شده ولی هنوز پولی به علت مشکلات بانکی و تامین ارز واریز نکرده ایم.از بخش مالی خواسته ایم که تامین اعتبار کنند تا بتوانیم در نمایشگاه صنایع دستی میلان شرکت نماییم و دعوت نامه بگیریم. اگر این اتفاق نیفتد امکان دارد افراد نتوانند خویش را به نمایشگاه برسانند. سال قبل در نمایشگاه، ایران میهمان ویژه بود و توانستیم چهار نهاد و شرکت همچون اتاق بازرگانی زنجان را با ۳۰۰ متر فضا همراه خودمان نماییم و در کنارش یک شرکت سهامی با ۱۰۰ متر و یک شرکت گردشگری با ۲۰۰ متر به همراه ۲۰۰ متر فضای کانون جهانگردی داشته باشیم. اما امسال این شرکت ها به نمایشگاه نمی آیند و میهمان ویژه هم نیستیم ازاین رو کانون تنها شرکت می کند.
اسلامی بیان کرد: اکنون با مشکلاتی در تامین ارز به لحاظ قانونی مواجه هستیم بانک مرکزی به ما ارز نمی دهد نامه نگاری های انجام شده منجر به معرفی یک بانک عامل شد اما هنوز در پیچ و خم این هستیم که بانک عامل به ما ارز می دهد یا نه. ما در نمایشگاه تاپ رزای فرانسه شرکت کردیم و در مقایسه با سال قبل هزینه هایمان چهار برابر شد. با این وضعیت ادامه این مسیر منطقی نیست. مگر اینکه برای حضور در نمایشگاههای گردشگری خارجی حمایت ارزی صورت بگیرد.وی اضافه کرد: سال قبل سال سختی برای ما در حوزه شرکت در نمایشگاههای گردشگری خارجی بود. چون از قبل قرار نبود که در نمایشگاه شیان چین شرکت نماییم درحالی که باید تامین اعتبار برای آن انجام می گردد. ما مشکلات ارزی و منابع مالی زیادی داشتیم. جهت شرکت در نمایشگاه جاتای ژاپن هم پیگیری های سفیر ایران منجر به برپایی پاویون ایران شد. ما امسال برای برپایی این برنامه ها بسیار تنها بودیم و سازمان میراث فرهنگی تنها حمایت معنوی می کرد. درحالیکه کمک معنوی کمک جدی محسوب نمی گردد. اصل مبحث تامین اعتبار است. یک بخش از هزینه ها مربوط به هزینه فضای نمایشگاهی و سازه ای است می توان از برخی برنامه های جانبی گذشت اما از برنامه های تخصصی نمی توان صرف نظر کرد. در نمایشگاه باید سالن وجود داشته باشد و توراپراتورها بسته عرضه کنند. ما باید بستری را فراهم نماییم که شرکت ها مشتری جذب کنند اگر این روند را بخواهیم ادامه دهیم حضورمان با مشکل رو به رو می گردد. چون اکنون همه هزینه ها دو برابر و نیم شده است. ما می دانیم که امسال در چه نمایشگاههایی مقرر است شرکت نماییم اما واقعا برای سال بعد نمی دانیم.