سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درخواست کرد صداوسیما آرشیوش را به اشتراک بگذارد

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درخواست کرد صداوسیما آرشیوش را به اشتراک بگذارد

تور مسافرتی: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه و ملی ایران از صداوسیما گله کرد که «سعی نمی کند همه داشته هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد.»
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، اشرف بروجردی که شنبه (۱۲ آبان ماه) در مراسم یادبود روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در سالن همایش های کتابخانه ی ملی صحبت می کرد، اظهار داشت: این امیدواری برای همه ما وجود دارد که صداوسیما تلاش خویش را افزون کرده و تلاش کند باورهای عموم مردم را مطابق آنچه که به آن می اندیشیم، عرضه نماید.
رئیس کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو با تاکید بر این که ما نیاز داریم تا اعتماد و فهم عمومی در میان فرهنگ های جامعه دیده شوند، اضافه کرد: زمانی این اعتماد عمومی شکل می گیرد که مردم حرف دل، باور و فرهنگ را احساس کنند و در رسانه ملی هم منعکس شود.
او با بیان این که امیدوار است تا صداوسیما آنچه که جامعه نیاز دارد را عرضه کند، اضافه کرد: این ظرفیت در صداوسیما بسیار بالاست اما باید به این نکته توجه گردد که ساعت ها ظرفیتِ فکر و باور مردم در اختیار صدا وسیما قرار دارد، ازاین رو می تواند بهترین ها را عرضه نماید و این رویه را بعنوان یک سیاست پیش ببرد.
وی افزود: امیدواریم برای آینده گنجینه های دیگری را ثبت جهانی نماییم و از این طریق فرهنگ اصیل، غنی و بشردوستانه و انسانی را به جامعه بشری منتقل نماییم و به مردم یادآوری نماییم که ما اعضای یک مجموعه هستیم و می توانیم زندگی بهینه ای را با فهم مشترک داشته باشیم.
بروجردی با تاکید بر این که اگر بخواهیم رسالت مان را انجام دهیم باید لحظه به لحظه آنرا حفظ نماییم، افزود: برای ثبت اقداماتی که بشر انجام می دهد باید ببینیم چه تلاش هایی می گردد و چه کسانی در این عرصه گام برمی دارند و چه کسانی جامعه بشری را به اشتراک می گذارند.
او با بیان این که انسان ها همه لحظات را مدیون گذشتگان خود، مواریث، فرهنگ و ارزش های خود و مدیون حافظه ای که برای آنهاست، هستند، اضافه کرد: پیوستگی بین انسان ها از قِبَل همین ساخته شدن ها می تواند منظومه ای از تاریخ بشری را فراهم آورد که شعاع پرتو آن برای همه نسل های بعدی مفید و مثمر ثمر باشد. در واقع همه این موارد گوشزد می کنند که رسالت مان سنگین است و سازمان اسناد پناهگاه حفظ این آرشیوهاست.
رئیس کتابخانه ملی با اشاره به در اختیار گرفتن مجموعه ای از ۲۵۰ هزار تصویر با عنوان مبحث «قاجار» افزود: این مجموعه شامل سراسر ایران، طبیعت، فرهنگ، خرده فرهنگ و آداب و رسوم مردم است که به تصویر کشیده شده، حتی معتقدیم خیلی از دستگاه های دیگر هم چنین مجموعه ای را در اختیار دارند.
بروجردی با تاکید بر این که جلوگیری از بلوکه شدن این اسناد اهمیت دارد، اظهار داشت: این اسناد تاریخ و میراث بشریت هستند، در واقع مانند آن است که بخواهیم آنرا عرضه نماییم. رسالت سازمان اسناد این است که همه آنچه که داشته و دارد را به بهترین وجه نگهداری کند تا افرادی که تمایل دارند بدانند و از داشته هایشان بهره ببرند، از آنها استفاده مناسب کنند و با انجام تحقیقات و مطالعات تراوش های ذهنی آنها مضاعف شود.
وی همینطور خطاب به دستگاه های مختلف که چنین داشته هایی در اختیار دارند، اظهار نمود: اگر نهادهای دارای تعامل می توانند داشته های خویش را برای حفظ میراث دیداری و شنیداری به اشتراک بگذارند، این کار را انجام دهند، در غیر این صورت سازمان اسناد و کتابخانه ملی می تواند با اشتراک گذاشتن این اسناد در معرفی آنها کمک نماییم.

لزوم رصد و پایه ریزی رشته های تحصیلی میراث دیداری و شنیداری
سپیده کبیری، مدیر مرکزی آرشیو صداوسیما هم در صحبت هایی در این آئین اظهار داشت: منابع دیداری و شنیداری بخشی از حافظه ملت هاست و بخشی از میراث مستند یک فرهنگ را حفظ و نگهداری می کند.
او با بیان این که هر انسان برای یادآوری خاطرات نیاز به عکس و مستندات دارد، اضافه کرد: یک فرهنگ هم برای مرور خاطرات نسل خود نیاز به مرور آرشیوها دارد، ازاین رو اعلام می کنم که سازمان صداوسیما تلاش خویش را کرده تا این میراث با بهترین کیفیت و بالاترین روش استاندارد ثبت و جهانی شود.
وی با تاکید بر ضرورت داشتن یک روند آموزش مداوم از پایه و اساس با هدف شکل گیری آن در نسل های بعدی اظهار نمود: بهتر است رشته های تحصیلی آرشیودار در حوزه میراث دیداری و شنیداری باید در کشور رصد و پایه ریزی شوند.