سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
، روایت موزه های علوم در دانشگاه ها، نمایش تاریخ ۵۰ ساله دانشگاه شریف در گنجینه اسناد

، روایت موزه های علوم در دانشگاه ها، نمایش تاریخ ۵۰ ساله دانشگاه شریف در گنجینه اسناد

تور مسافرتی: مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه مرکز فوق با هدف گردآوری و مستندسازی تاریخ ۵۰ ساله دانشگاه بوجود آمده و یک واحد هم بعنوان موزه یا نمایشگاه تجهیزات و دستاوردهای فناورانه دانشگاه به آن اضافه خواهد شد، اظهار داشت: بزرگ ترین چالش پیش روی این مرکز، نداشتن ساختار مصوب و نیروی ثابت است که چنان چه این موارد محقق شوند، ظرف دو سال تاریخ ۵۰ ساله و پرارزش دانشگاه را به صورت کامل مستندسازی کرده و به نمایش خواهیم گذاشت.
حمید مهدیقلی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه پیشنهاد تولید مرکز اسناد در دانشگاه حدود ۴ سال پیش از جانب بعضی از مسئولان عرضه شده است، اظهار داشت: تا قبل از آن به مناسبت های مختلف، همچون سالگرد چهلمین سال تأسیس دانشگاه صنعتی شریف، مجموعه هایی به صورت صوتی، تصویری و متنی، از مطلعین و پیشکسوتان دانشگاهی تهیه و جمع آوری شده بود.
وی با اشاره به اینکه از ابتدا برای این مکان دو واحد مجزا ولی مرتبط به هم متصور بوده است، توضیح داد: بنا داشتیم تا اسناد و مدارک مربوط به سابقه دانشگاه را، که اغلب کاغذی و چاپی هستند، در مرکز اسناد قرار دهیم. همینطور واحدی را به تجهیزات، ماشین آلات، دستگاه های نمونه آزمایشگاهی و صنعتی حاصل فعالیت های پژوهشی و فناوری دانشگاه اختصاص داده و این واحد دوم را به صورت نمایشگاه یا موزه درآوریم.

مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: مطابق مصوبه هیات رئیسه دانشگاه، مقرر شد در مرحله نخست، مرکز اسناد در کتابخانه مرکزی تولید شود تا در فرصتی محل مناسبی برای نمایشگاه یا موزه دستگاه ها و تجهیزات تعیین شود.
مهدیقلی اهداف تعیین شده برای مرکز اسناد و موزه دانشگاه را جمع آوری، مستندسازی، عرضه تاریخچه علمی، پژوهش، فناوری و فرهنگی دانشگاه، به اشکال مختلف عنوان نمود و اضافه کرد: در بخش دیجیتال مرکز، سایت “گنجینه اسناد دانشگاه” طراحی و راه اندازی شده که برای آن هفت مجموعه در نظر گرفته شده است.
وی این هفت مجموعه را “شخصیت­ ها و مفاخر”، “اسناد و گزارش ها “، “نوآوری­ ها و فناوری ها”، “رویدادها و مراسم”، “دانشکده­ ها، مراکز و ادارات”، “انتشارات” و “هدایا و یادبودها” نام برد و توضیح داد: هر سند و مدرک مهم و منتخب در یکی از مجموعه های فوق قرار داده شده و مستند می گردد.

مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه اکنون در آغاز راه قرار داریم و هنوز کمتر از ۱۰ درصد اسناد و مدارک جمع آوری و مستند شده اند، تاکید کرد: رجوع بازدیدکننده به مرکز اسناد یا وب سایت گنجینه اسناد، سبب آشنایی دقیق و صحیح او با گذشته دانشگاه و دستاوردهای مهم آن شده و باعث تولید انگیزه برای فعالیت بیشتر در زمینه های مورد علاقه خواهد شد.
مهدیقلی با بیان اینکه تاریخچه و افتخارات دانشگاه، بخش عمده مرکز اسناد و موزه دانشگاه را تشکیل خواهد داد، افزود: به عبارت دیگر، این مرکز عهده دار سازماندهی تاریخچه و تجهیزات علمی و فناوری در رابطه با دانشگاه صنعتی شریف است؛ گرچه امکان دارد در صورت مواجهه، اسناد و مدارکی مهم و مرتبط از سایر موسسات را هم عرضه کند.

وی ذیل مبحث نقش ترویجی این موزه، اظهار نمود: موزه های علوم و فناوری نقش بسیار مهمی در ترویج علم و فناوری در جامعه و به خصوص در قشر نوجوان دارند. موزه و مرکز اسناد دانشگاه صنعتی شریف هم گرچه به تاریخچه و دستاوردهای دانشگاه اختصاص یافته است، می تواند همان نقش عمومی موزه های علم و فناوری را از نظر ترویج علوم و فنون هم ایفاء کند.

مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه صنعتی شریف یکی از چالش های اصلی این مرکز را نداشتن ساختار مصوب دانست و تاکید کرد: این نوع مراکز حداقل باید بتوانند نیروی متخصص و ثابتی داشته و بقیه نیاز نیروی انسانی خویش را با استفاده از داوطلبین علاقه مند تأمین کنند.
مهدیقلی اضافه کرد: امید است با تصویب ساختار سازمانی پیشنهادی و اختصاص بودجه مناسب بتوانیم تاریخچه علمی، پژوهشی و فرهنگی پنجاه ساله دانشگاه را ظرف دوسال و به گونه های مختلف، شناسایی کرده و به صورت مستند عرضه دهیم.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، مرکز اسناد دانشگاه صنعتی شریف با عنایت به نوپا بودن آن، تنها دو نوبت در هفته را به بازدید علاقه مندان اختصاص داده، اما وب سایت مرکز به آدرس http: //ganjineh.sharif.ir، در تمام ساعات شبانه روز برای عموم در دسترس می باشد.