سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مهمانید به صرف قورمه در باغ جهانی پهلوان پور

مهمانید به صرف قورمه در باغ جهانی پهلوان پور

تور مسافرتی: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از برگزاری اولین جشنواره غذای سنتی قورمه به میزبانی شهرستان مهریز آگاهی داد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، سید مصطفی فاطمی با اشاره به برگزاری این جشنواره طی روزهای ۱۵ و ۱۶ آذرماه جاری در محل باغ جهانی پهلوان پور و اقامتگاه بوم گردی سرای جهانگرد، اشاره کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی غذاهای سنتی بعنوان یکی از برندهای گردشگری استان، ترویج فرهنگ اصیل روستایی، عرضه انواع محصولات گردشگری فرهنگی، طبیعت گردی و روستاگردی و احداث نشاط اجتماعی است.
وی برگزاری این جشنواره را با همکاری جهادکشاورزی استان، فرمانداری، شهرداری، شورای شهر و بخشداری مهریز خواند و اضافه کرد: این جشنواره با تور یک روزه مهریزگردی و بازدید از قلعه سریزد، باغ آهو، پیرنارکی، سرو کهنسال منگاباد و قنات جهانی حسن آباد همراه خواهد بود.
فاطمی درانتها در مورد باغ جهانی پهلوان پور باز توضیحاتی نمایش کرد و اظهار داشت: باغ پهلوان پور مربوط به اواخر دوره قاجار و در محله مزویرآباد مهریز واقع است.
به قول این مسئول، مساحت این باغ پنج هکتار است، سبک معماری آن تلفیقی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی و از لحاظ معماری نمایانگر تغییرات سبک باغ سازی کهن ایرانی به سمت و سوی باغ سازی رایج امروزی است.
وی افزود: این باغ شامل مجموعه ورودی، ساختمان کوشک یا شربتخانه، بنای زمستانخانه، بنای سرایداری، حمام و آشپزخانه است و ارزشمندترین بخش باغ جهانی پهلوانپور، عمارت کوشک یا شربتخانه در سه طبقه و به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع است که بر طبق ضوابط و اصول باغ های ایرانی در محور اصلی باغ قرار گرفته است.
فاطمی همین طور اظهار نمود: جوی آب همیشه روان این باغ که از قنات حسن آباد مهریز تغذیه میگردد و درختان چناری که در پای این جوی قرار دارند و محور اصلی باغ را تعریف می کنند، محیط بسیار دلگشایی را در این باغ خلق کرده به صورتی که این باغ زیبا بعنوان یکی از باغ های ایرانی در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.