سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
شهری که نوستالژی کلاه حصیری و بادبزن را زنده می کند

شهری که نوستالژی کلاه حصیری و بادبزن را زنده می کند

به گزارش تور مسافرتی حصیربافی یکی از هنرها و صنایع دستی قدیمی یزدی ها بخصوص در دیار گرم و سوزان بافق است که نخلستان های فراوانی دارد؛ این هنر روزگاری نه فقط یک هنر بلکه یک شغل محسوب می شده به نحوی که مردم زیادی با استفاده از آن امرار معاش می کردند.
هر چند که تنها نیاز این هنر، برگ های خرما بعنوان ماده اولیه و البته هنر دست هنرمندان حصیرباف است ولی در گذر زمان و صنعتی شدن، از رونق این هنر کاسته شده و استفاده از فرش ها، بادبزن ها و سایر اقلام حصیری به سمت زوال پیش می رود.
برخلاف تصور اغلب افراد جامعه که حصیربافی را پیشه ای سخت قلمداد می کنند، این نوع هنر بافندگی بسیار راحت و جذاب است، هر چند که برخی به واسطه ی همین باورها این حرفه را در مقابل سایر مشاغل شامل صنعتی، معدنی و خدماتی، بی ‎ ارزش جلوه می دهند و همین سبب کم رونق شدن آن شده است.

محمدرضا دهقانی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، بافق را شهر ویژه گردشگری استان خواند و در مورد هنر حصیربافی این شهر اظهار نمود: بافق نسبت به سایر شهرستان های یزد سهم بیشتری در تولید حصیر استان دارد و بیشترین هنرمندان این شاخه از صنایع دستی که به صورت تخصصی به حصیربافی مشغول هستند را در خود جای داده است.
وی ادامه داد: یکی از خصوصیت های شهرستان بافق، تولید بازار فروش منسوجات حصیری در سایر نقاط کشور و هم چنین برگزاری دوره های آموزشی برای مدرن شدن و بروز شدن این هنر است، به نحوی که خوشبختانه در نمایشگاه اخیر صنایع دستی که در یزد برگزار گردید هم استقبال مردم از غرفه تولیدات حصیربافان بافقی گواه بر همین مبحث است.
لیلا رنجبر، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافق هم با اشاره به این که قدمت حصیربافی بافق با سابقه شکل گیری این شهر برابری می کند، به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی برخی منسوجات حصیری از حالت کاربردی خارج شدند و این مورد منجر به رکود نسبی بازار حصیربافان شده است. البته با این وجود طی دو سال اخیر برخی وسایل کاربردی جدید تولید شده از حصیر مانند جا لیوانی و پوشش جعبه ی دستمال کاغذی جایگزین وسایلی مانند کلاه حصیری و بادبزن شده و با استقبال هم مواجه شده است.
وی از تولید دو کارگاه حصیربافی در بافق اطلاع داد و اظهار داشت: ۵۰ حصیرباف بافقی تابحال در سامانه هنرمندان صنایع دستی ثبت نام کرده اند اما قریب ۱۶۰ بافنده در این حوزه به صورت حرفه ای و تخصصی در حال فعالیت هستند که بخش عمده این بخش را بانوان خانه دار می سازند.
این مسئول با بیان این که بافندگان حصیر در بافق غالباً شامل زنان خانه دار هستند، خاطرنشان کرد: علاوه بر بانوان خانه دار، کودکان و دیگر اقشار هنرمند هم در این زمینه به صورت جدی فعالیت می نمایند.

وی ادامه داد: طبق تفاهم نامه ای که با میراث فرهنگی منعقد شده است، این رشته بعنوان یکی از مهارت های هنری مورد استقبال در جامعه به کودکان هم آموزش داده می شود.
رنجبر، نقاشی روی حصیر را یکی دیگر از هنرهای دستی مورد استقبال خواند و اظهار داشت: خوشبختانه این نوع از صنایع دستی در بین معلولان هم بعنوان یک شغل درآمدزا با اسقبال خوبی مواجه شده است.
وی فرهنگ سازی برای ترویج حصیربافی را یکی از مهم ترین لازمه های رونق این هنر دستی، عنوان و تصریح کرد: متاسفانه با صنعتی شدن بافق بعضی از مشاغل از نظر ارزش گذاری کم اهمیت جلوه داده شده و به عبارتی مردم از مقایسه این حرفه ها با دیگر مشاغل خجالت می کشند. البته در همین رابطه هم اخیرا چندین نفر از فرهنگیان و مهندسان بافقی به این صنف پیوسته اند تا ارزش این صنایع دستی را به مردم اصیل بافقی یادآور شوند.
این مسئول اظهار نمود: خوشبختانه محصولات غرفه های حصیربافی بافق در یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی استان یزد به صورت کامل فروش رفت و تمام این محصولات که بروز و کاربردی بودند با استقبال خوب مردم روبرو شد.