سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول: بقعه تاریخی ادریس نبی در دزفول براثر بارندگی فروریخت

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول: بقعه تاریخی ادریس نبی در دزفول براثر بارندگی فروریخت

تور مسافرتی: رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول اظهار داشت: بقعه تاریخی ادریس نبی در بخش چغامیش دزفول بر اثر بارندگی و عدم مرمت طی سال های اخیر فروریخت.
حجت اله آریایی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: جنس مصالح این بقعه از نوع خشت و گل است که همین امر سبب شده در اثر هر بارندگی استواری آن پائین بیاید به گونه ای که بر اثر بارندگی های پارسال قسمت هایی از این بقعه گرفتار لطمه شده بود. وی با اشاره به اینکه امروز باز گنبد این بقعه بر اثر بارندگی و عدم استواری فروریخت، اضافه کرد: اوائل ماه جاری باز دو طاق از ضلع غربی و قسمت پیشین این بقعه که از آثار تاریخی ثمین بخش چغامیش دزفول است به سبب نشست ریزش کرده بود. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با تاکید بر اینکه متولی بقاع و اماکن مذهبی، اداره اوقاف و امورخیریه است، اظهار داشت: پارسال نسبت به خطر ریزش این بقعه به اداره اوقاف دزفول آگهی داده و خواهان تمهیدات این اداره در امتداد استواری بخشی این بقعه شدیم.
آریایی نیا افزود: سپس تخریب بخش دیگری از این بقعه طی دو هفته گذشته به همراه اعضای شورای شهر و بخشدار چغامیش و نماینده اداره اوقاف بازدیدی از این بقعه به عمل آمد که در این بازدید بخشدار چغامیش با عنایت به عدم توان مالی اداره میراث فرهنگی و ناتوانی اداره اوقاف در تامین هزینه مرمت بقعه نبی ادریس اعلام نمود که خیران منطقه بخشی از هزینه مرمت این بقعه را بر عهده خواهند گرفت. وی اشاره کرد: با پیگیری های اداره میراث فرهنگی مقرر شد تا اداره اوقاف دزفول بعنوان متولی این بقعه درخواست مکتوبی در جهت استواری بخشی به این اداره ارسال نماید تا عملیات مرمت این بقعه زیرنظر کارشناسان میراث فرهنگی اجرا شود اما با وجود پیگیری های گوناگون اداره اوقاف نامه مذکور را ارسال نکرد. وی با اشاره به بی نتیجه ماندن پیگیری ها و عدم همکاری اداره اوقاف دزفول در نگهداری و مرمت این بقعه تاریخی اشاره کرد: از نظر قانونی اداره میراث فرهنگی نمی توانست بدون درخواست مکتوب اداره اوقاف دخل و تصرفی در این بقعه داشته باشد. آریایی نیا با اشاره به اینکه معماری این بقعه مربوط به دوره تیموریان بوده و در سال های اخیر هیچ مرمت و بهسازی در آن انجام نشده است، توضیح داد: تا مدتی پیش خادم این بقعه حفاظت آنرا بر عهده داشت ولی با فوت وی خالی از سکنه شده و اداره اوقاف خادم دیگری برای این بقعه در نظر نگرفته بود. به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، بر طبق روایات اسلامی، ادریس نبی اولین کسی بود که جامه دوخت و قلم را برای نوشتن به کار بست و به دانش ستاره شناسی و حساب پرداخت. درباره وفات این پیامبر بین مفسران و علمای اسلامی اختلاف نظر وجود دارد. بقعه یا قدمگاه ادریس نبی در ۱۵ کیلومتری دزفول در روستای فضیلی بخش چغامیش واقع شده است.