سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
چند یافته جدید در سایت بازار حضرتی، اهالی هنر به مالک کاربری پیشنهاد دهند

چند یافته جدید در سایت بازار حضرتی، اهالی هنر به مالک کاربری پیشنهاد دهند

به گزارش تور مسافرتی اهالی فرهنگ و هنر می توانند با کمک به مالک مغازه پلاک ۲۴ در بازار حضرتی، او را در تولید یک کاربری مناسب برای مغازه اش کمک کنند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، مغازه اسباب بازی فروشی در پلاک ۲۴ بازار حضرتیِ تهران، که از یکی دو ماه قبل با حضور باستان شناسان و کاوش هایشان در حال نشان دادنِ روی دیگرِ تاریخِ باستان شناسیِ تهران است تا کنون چند جرز تاریخی از دوره ی صفوی و تکه سفال هایی از دوره های تاریخی مانند قبل از تاریخ را پس داده است، اتفاقی که به مرور عمرتهران قدیم را بیشتر می کند.

شاید سکه کشف شده متاخر باشد

قدیر افروند، سرپرست تیم کاوش در بازار حضرتی تهران، با اشاره به کشف دو قطعه سفال دیگر از مغازه ی در دست کاوش در بازار حضرتی به ایسنا می گوید: با این کشف، خیال مان درباره قبل از تاریخ بودن این محوطه راحت شد. از جانب دیگر با ادامه ی کار روی دو ترانشه ی یک و دو، هم اکنون جرز دیوار آجری بزرگ خالی شده و الان خویش را بهتر نشان داده است.

او با اشاره به پیدا شدن یک فضای میانی در انتهای این برج، اضافه می کند: احیانا این فضا، همان اتاقک نگهبانی است.

وی با بیان این که یک سکه هم در ترانشه ها به دست آمده است، ادامه می دهد: هم اکنون نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد، سکه پاتینه شده و روی آنرا رنگی سبز رنگ گرفته است، باید نخست نتیجه ی بررسی آزمایشگاه روی آن اعلام گردد، چون سکه را روی دیوار خشتی و زیر یک دیوار بتنی جدید به دست آورده ایم، ازاین رو می تواند متعلق به دوره ای کاملا جدید و متاخر باشد، چون سکه نازک است، بنابراین آنرا به آزمایشگاه داده ایم تا بررسی شود.

به گفته ی مسئول بخش دیرینه شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، احیانا کار کاوش در این محوطه تا پنج شنبه ۲۰ دی تمام می شود.

تعریف از «موزه – مغازه» چیست؟

او همینطور درباره ی سرنوشت این مغازه و تصمیمی که می توان برای آن گرفت، هم اظهار می کند: واقعیت این است که خیلی منطقی می توان او را کمک کرد، الان می بیینیم که نظر او هم کاملا برگشته است.

سرپرست تیم کاوش در بازار حضرتی، همینطور درباره ی پیشنهاد احمد مسجدجامعی برای تولید اولین «موزه – مغازه» در تهران در این مکان می گوید: نخست باید برای این فضا با آن عنوان یک تعریف داشت. مغازه ای که از یک سو کار خویش را انجام می دهد و از جانب دیگر یک سایت موزه زیر آن قرار دارد. از نظر ما این اشکالی ندارد، مالک هم علاقه مند به حفاظت از این فضاست، اما شاید بتوان با تغییر مناسب کاربری آنرا سرپا نگه داشت و کارکرد تجاری و فرهنگی را همزمان برای آن تعریف کرد.

افروند با تاکید بر این که هم اکنون مالک بیشتر از هر چیزی به همفکری و کمک نیاز دارد، ادامه می دهد: این فضای تاریخی به صورت ناگهانی پیدا شده و هیچ سنخیتی با کسب وکار عادی مردم ندارد، همینطور افراد در مورد آن تصوری نداشته اند.

وی پیشنهاد می دهد: با عنایت به تخصصی بودن اتفاق به وجود آمده در این بخش از بازار تهران، معتقدم باید حتما متخصصانِ ما با مالک همفکری کنند، یا اهالی هنر به او پیشنهادهای به صرفه ای بدهند و مردم هم این پیشنهادها را بپذیرند.

مدیر بخش دیرینه شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با تاکید بر این که بیشتر از هر چیزی فضای آن مغازه یا سایت موزه مناسب و همخوان و هماهنگ با اتفاق رخ داده نیست، می گوید: جو برای آمد و شد گردشگران در این فضا بسیار نگران کننده است. باید شهرداری تصمیم بگیرد که تا شعاعی برای این فضا یک محوطه تعریف کند، هر چند ایده آل میراث فرهنگی یک منطقه تاریخی است اما آن جا استثنایی است و باید تا شعاعی برای حضور توریست اصلاح گردد.