سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
کارشناسان موزه ها با انواع خطرات تهدید کننده آثار آشنا شدند

کارشناسان موزه ها با انواع خطرات تهدید کننده آثار آشنا شدند

به گزارش تور مسافرتی کارشناسان موزه ها در کارگاه آموزشی ملی سنجش و پایش در محیط های موزه ای- در راه موزه سبز با انواع خطرات تهدیدکننده طبیعی و انسان ساز پیرامون آثار آَشنا شدند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منیژه هادیان دهکردی مدیر پروژه موزه سبز و مدرس کارگاه با بیان این خبر اظهار داشت: این کارگاه توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی – تاریخی به منظور آشنایی و افزایش سطح دانش کارشناسان و مسئولین مرتبط در موزه ها برگزار گردید تا آگاهی آنها نسبت به اهمیت امر پایش و شیوه های مربوط برای ارزیابی محیط های داخلی موزه ها افزایش یافته و به روز شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثارفرهنگی –تاریخی خاطرنشان کرد: در این کارگاه علاوه بر معرفی انواع خطرات تهدیدکننده طبیعی و انسان ساز پیرامون آثار همچون متغیرهای محیطی دما، رطوبت نسبی، نور، آلاینده ها، آفات و بلایای طبیعی به اثرات مخرب آنها پرداخته شد.
او با اشاره به اینکه علاوه بر این، روش های سنجش و کنترل هر یک از این عوامل به طور نظری و عملی معرفی شدندتصریح کرد: مقایسه اقدامات حفاظتی پیشگیرانه با روش های مداخله گرانه یکی دیگر از مباحث این کارگاه آموزشی بود.
به گفته هادیان دهکردی، در بخش دیگر این کارگاه و در جهت اهداف پژوهشی فاز دوم پروژه موزه سبز با همراهی مسئولین و شرکت کنندگان از موزه تخت جمشید بازدید شد و دزیمترهای مربوط به پایش محیطی در مکان های انتخاب شده نصب شدند.
او بیان کرد: موزه تخت جمشید با عنایت به موقعیت مکانی و اقلیمی اش یکی از موزه های منتخب در پروژه موزه سبز است که کار پایش اش با همکاری کارشناسان آن به مدت یکسال صورت خواهد گرفت و وضعیت نگهداری از آثار در آن زیر نظر گرفته خواهد شد.
دومین کارگاه آموزشی ملی «سنجش و پایش در محیط های موزه ای– در راه موزه سبز» در موزه تخت جمشید استان فارس توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی، همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و مدیریت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد با حضور شرکت کنندگانی از این استان برگزار گردید که طی آن مسئولین موزه و شرکت کنندگان سوالات و چالش هایی که با آن مواجهند را به بحث و گفتگو گذاشتند.