سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش مهر از حواشی پرواز سیمرغ عربی در جشنواره فیلم فجر سیمرغ همسایه غاز است!

گزارش مهر از حواشی پرواز سیمرغ عربی در جشنواره فیلم فجر سیمرغ همسایه غاز است!

تور مسافرتی: سیمرغ بهترینهای جشنواره فیلم فجر در ایران؛ عربی است این سیمرغ را اماراتی ها درحالی برای ایران می سازند که هنرمندان صنایع دستی می گویند هنر ساختنش را داریم اما گویا سیمرغ همسایه غاز بود!
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، جشنواره امسال فیلم فجر با یک حواشی دیگر غیر از حواشی افتتاحیه و اکران فیلمهایش شروع شد این حواشی درباره سیمرغ معروف فجر بود. سیمرغ بهترین های جشنواره فیلم فجر را به اماراتی ها می دهند تا تندیسش را برای مهمترین رویداد فرهنگی و هنری ایران بسازند. چند سال پیش هم این تندیس را به کشور چک که به صنعت شیشه سازی اش معروف است سپردند اما آنقدر سنگین بود که از آن استقبال نشد. چندین سال است که این سیمرغ را به کشورهای دیگر می سپارند اما امسال خیلی ها یادشان افتاد که نسبت به آن موضع بگیرند.علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی باز نسبت به این مساله واکنش نشان داد و اظهار داشت که از این بابت متاسف است آن هم در صورتیکه می توان این تندیس را در ایران و توسط هنرمندان صنایع دستی ساخت.سیمرغی که ابراهیم حقیقی طراح آن بوده است با تکنیک شیشه گری ریخته گری یکپارچه در امارات ایجاد می شود. حقیقی به خبرنگار مهر گفته است که هیچگاه امکان تولید و ساخت تندیس سیمرغ جشنواره فیلم فجر در ایران وجود نداشت، در سال های ابتدایی، سیمرغ روی شیشه حکاکی می شد و پایه برنز و فلزی به صورت جدا برای آن ساخته می شد، از همان سال ها این تکنولوژی که بتواند سیمرغ را یکپارچه بریزد در ایران وجود نداشت و تا امروز باز وجود ندارد. البته این نوع از هنر شیشه گری، ریخته گری یکپارچه را در ایران نداریم.مفهوم فجر با ساخت تندیس در دوبی همخوان نیستدر واکنش به این مساله حسین بختیاری، رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع دستی گفته که متولیان برنامه ساخت تندیس های جشنواره فجر در دُبی اصلاً مفهوم فجر و انقلاب را درک نکردند و حساسیت های این حوزه را آگاه نیستند. این اظهار نظر که گفته شده امکان ساخت سیمرغ های جشنواره با کیفیت در کشور وجود ندارد، غیرقابل قبول است چون چندی پیش از آستان قدس رضوی به ما اعلام گردید که نوعی لوستر در بارگاه امام رضا (ع) نصب است که شیشه های سبز رنگ آن ساخت فرانسه است و درخواست ساخت این لوستر را داشتند که ما توانستیم در مدت ۴۵ روز لاله های این لوستر شیشه ای را به مانند کیفیت سازنده اروپایی بسازیم. حتی در زمان اوایل انقلاب باز وقتی مستشاران آمریکایی از ایران رفته بودند وزارت دفاع به صورتی وسیله نیاز داشتند که ما برای این کار حتی یک کوره طراحی کردیم تا همان یک وسیله ساخته شود. چطور توانستیم این اقدامات را در ایران انجام دهیم اما نمی توانیم یک تندیس در خور جشنواره بسازیم؟
محمدعلی قنبری، مسئول اتحادیه شیشه و آینه تهران گفته است که برای ساخت این سیمرغ ها دستگاه های مخصوصی لازم است که باید وارد کرد، اما برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست که برای ساخت ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ نمونه از آن در طول یک سال این دستگاه ها را وارد کند.در پاسخ به این مساله محمدعلی فلاحی هنرمند شیشه گر در تهران به خبرنگار مهر اظهار داشت: انتقادها از چند جهت نسبت به ساخت سیمرغ در خارج از کشور وارد است. یکی اینکه آیا کشورهای دیگر باز تندیس مهمترین جشنواره خودرا به کشورهای دیگر می سپارند تا بسازند و یا از هنرمندان خودشان استفاده می کنند؟ من تصور می کنم حتی اگر دانش و یا امکانات لازم را برای ساخت این سیمرغ در ایران نداشته باشیم باز هم می توان سیمرغی شکیل طراحی کرد که در شان فیلم فجر باشد و بتوان آنرا نماد و سمبل بهترین ها دانست. چه اصراری وجود دارد که حتما آنرا خارج از کشور بسازیم آن هم با تکنولوژی خاصی که می گویند در ایران نیست؟وی اضافه کرد: نکته دوم اینکه آیا در طول این سی و چند سال تنها یک مدل سیمرغ داده شده است و یا هراز گاهی شمایل آن فرق کرده است؟ پس حالا هم می توان حتی شکل آنرا تغییر داد. نکته سوم هم این که شیشه گری سابقه ای طولانی در تهران و ایران دارد. چطور است که سلجوقی ها در ایران توانسته اند در داشتن هنر شیشه گری زبانزد باشند اما امروز ما نمی توانیم یک تندیس از سیمرغ بسازیم و آنرا به کشورهای دیگر می سپاریم؟ آیا بهتر نبود بیشتر در این باره بین هنرمندان خودمان جستجو می کردیم؟ اصلا مگر با سازمان متولی صنایع دستی در این باره گفتگو کرده ایم که حالا با اطمینان می گوییم چنین هنری در ایران نیست؟اهدای تندیس صنایع دستی به فیلم منتخبفلاحی اضافه کرد: خارج از بحثهای احساسی باید اظهار داشت که همیشه مرغ همسایه غاز بوده این دفعه باز سیمرغ همسایه غاز است. هر آنچه که در خارج از کشور ساخته شود از نظر ما بهترین است و آنچه که توسط هنرمندان خودمان در داخل تولید شود دارای اشکال است. این سیاست بر خلاف شعار پشتیبانی از تولید ایرانی و صنایع دستی داخلی نیست؟

سیمرغی که تولید کشور چک بود حالا پس از چند روز از آغاز این حواشی و در ایام پایانی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، از اهدای تندیس صنایع دستی کشور به فیلم منتخب مخاطبان جشنواره فجر آگاهی داد و اظهار داشت: با اهدای تندیس صنایع دستی ایران به فیلم منتخب مخاطبان جشنواره فجر بر نفیس و فاخر بودن هنر دست هنرمندان زبردست کشورمان تاکید داریم. تندیس های صنایع دستی که به دست هنرمندان این مرز و بوم تهیه می شود، از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردار می باشد و اهدای آنها به فیلم منتخب مخاطبان در جشنواره فجر، بازگو کننده ارزش ها و ظرفیت های صنایع دستی ایران است و می تواند سرآغاز یک فصل جدید در استفاده از ظرفیت های صنایع دستی کشورمان در جشنواره ها و رویدادهای مختلف ملی و بین المللی باشد.سازمان میراث فرهنگی می خواهد تا به بهترین فیلم بعنوان نمونه یک تندیس اهدا کند اما شاید این اقدام در بخش تجلی اراده ملی ممکن باشد. با این وجود باید دید تندیس مورد نظر رئیس سازمان میراث فرهنگی به اختتامیه جشنواره خواهد رسید یا خیر؟ همین طور آیا در این مدت کوتاه امکان تولید یک تندیس فاخر که بتواند روی دست سیمرغ عربی بزند وجود دارد یا این اقدام بهتر است به سال آینده موکول شود؟