سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون گردشگری کشور مطرح کرد کاهش ۶۰ درصدی تورهای خروجی از کشور، ایراد فروش ویزای تک توسط آژانس

معاون گردشگری کشور مطرح کرد کاهش ۶۰ درصدی تورهای خروجی از کشور، ایراد فروش ویزای تک توسط آژانس

تور مسافرتی: معاون گردشگری کشور از کاهش ۶۰ درصدی تورهای خروجی از کشور آگاهی داد و اظهار داشت: در نمایشگاه گردشگری امسال بیشتر از ۲۰ استاندار برای نخستین بار حضور پیدا کردند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی عصر روز گذشته در حاشیه نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی به مدت چهار روز برگزار شده بود، در گفتگو با خبرنگاران به جمع بندی نمایشگاه دوازدهم پرداخت و بیان کرد: ایرانیان معمولا این طور نیستند که ۱۵ روز پیش از سفرشان برنامه ریزی کنند، ولی ما در این نمایشگاه این فرصت را برای آنها ایجاد کردیم که از مدتها قبل برای سفرهای نوروزی خود تصمیم بگیرند.
تیموری اشاره کرد: خاصیت مهم نمایشگاه دوازدهم، تخصصی پیش رفتن آن بوده است. در سال های گذشته تنها فروش مواد خوراکی و برنامه هایی مانند رقص های سنتی پررنگ بود اما امسال نشست های تخصصی را برگزار کردیم تا این نمایشگاه وجهه تخصصی بیشتری داشته باشد. نکته دیگر در این نمایشگاه حضور مقامات استانی و محلی بود. بیشتر از ۲۰ استاندار در این نمایشگاه حضور پیدا کردند و از غرفه استان های خودشان دیدن کردند. این برای نخستین بار بود که استانداران به این نمایشگاه می آمدند. ما اگر بتوانیم مقامات محلی را به درک واقعی از گردشگری در شهر خودشان برسانیم، گردشگری در آن استان رونق پیدا خواهد کرد، چون معتقدیم به تنهایی نمی توانیم کاری از پیش ببریم.
وی با تاکید بر اینکه برآوردی از آژانس های گردشگری نشان داده است آنها با ۶۰ درصد کاهش خروج تورهای خارجی از ایران مواجه گشته اند، اظهار داشت: در چنین فضایی رونق توسعه گردشگری داخلی در اولویت است. این نمایشگاه گردشگری باز می توانست فرصتی برای گردشگری داخلی باشد تا کسانی که می خواستند به جای سفرهای خارجی، مقصد دیگری را انتخاب کنند، از این نمایشگاه بهره لازم را ببرند.
وی اضافه کرد: امسال معاونت های میراث فرهنگی و صنایع دستی باز غرفه داشتند و متوجه ارتباطشان با صنعت گردشگری شدند. حضور آنها در این نمایشگاه موجب شد تا فرصتی برای معرفی بهتر فعالیت هایشان داشته باشند. تنها معاونت گردشگری بود که هیچ غرفه ای نداشت.
تیموری اظهار داشت: تشویق سفرهای داخلی سیاست ماست. همین طور تشویق به سفرهای برنامه ریزی شده در دستور کار ما قرار دارد. اگر به مردم بگوییم که سفرهای برنامه ریزی شده انجام دهند، اساسا سفرهای آنها ارزان تر خواهد بود.
وی اضافه کرد: در سال های گذشته حدود ۸۰ درصد نمایشگاه در اختیار شرکت های تهرانی بود و تنها ۲۰ درصد آنرا شرکت های استانی اشغال کرده بودند اما امسال این مساله برعکس شده است و امسال مشاهده کردیم که بخش خصوصی استان ها به همراه اداره های کل میراث فرهنگی در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.
تیموری همین طور درباره تفاوت نرخ ویزاهای شینگن در بین آژانس های مسافرتی باز اظهار داشت: آیین نامه ای وجود دارد که در آن هنوز اصلاح نشده که باید جلوی آژانس های مسافرتی بند (ب) گرفته شود تا ویزای تک نفروشند. تا زمانی که این آیین نامه اصلاح نشود ما هم نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم. با این وجود با اصل فروش ویزای تک توسط آژانس ها مخالف هستیم. با وزارت خارجه باز صحبت کرده ایم که بعضی از سفارتخانه ها تنها با یک یا دو آژانس کار می کنند و تنها به آنها اجازه گرفتن ویزا را می دهند اما آنها به ما گفته اند که این مساله در اختیار سفارتخانه است و کاری نمی توان کرد.
معاون گردشگری کشور اظهار داشت: این طبیعی است که آژانس ها ویزای مختلف را در چنین نمایشگاه هایی بفروشند اما اگر یک ویزا به نرخ های متفاوت فروخته شود و با اصل آن چیزی که باید باشد در تضاد قرارداشته باشد، تخلف است.
وی همین طور در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص اینکه بعضی از هتل ها در این نمایشگاه امکان نمایش نرخ اتاق برای سال ۹۸ را نداشتند، اظهار داشت: هتل ها در سال جدید افزایش نرخ نخواهند داشت. جای تعجب است که آنها نتوانند برای عید نوروز نرخی اعلام کنند. شاید بعضی از تورهای خارجی توانسته اند در بعضی از ماه های سال تخفیف بگیرند، ولی در بعضی دیگر این امکان را نداشته اند، بنا بر این است که آنها متوجه تفاوت قیمت اتاق هتل در بعضی ماه های سال می شوند.
معاون گردشگری کشور همین طور درباره فروش تورهای خارجی بیشتر از تبلیغ تورهای داخلی در نمایشگاه گردشگری اظهار داشت: ما به دنبال این بوده ایم که مردم تنوع تورها را ببینند. اینکه آژانس ها در چنین نمایشگاهی تور سفر خارجی می فروشند، طبیعی است. گردشگری ما تاکنون یک بُعدی بوده است و گردشگری خروجی نسبت به گردشگری ورودی پیشی گرفته است.