سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
آشنایی با کاروانسرای ظفرقند

آشنایی با کاروانسرای ظفرقند

به گزارش تور مسافرتی یک دوستدار میراث فرهنگی اظهار داشت: در منطقه اردستان در گذشته کاروانسراهای متعددی وجود داشته است که متاسفانه امروز تعداد انگشت شماری بجا مانده است مانند کاروانسرای زواره، بقم، زفرقند که امروزه حدودا سالم و یا قابل مرمت است.
محسن هادی طحان در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به کاروانسرای ظفرقند بعنوان بزرگترین و مهمترین کاروانسرای بین راهی بجا مانده در منطقه اظهار داشت: روستای جوگند یا ظفرقند روستایی در ۲۳ کیلومتری جنوب غرب اردستان در جاده اردستان به نائین در استان اصفهان واقع شده است.
ایشان در ادامه اضافه کرد: روستای ظفرقند از قدیم الایام در راه کاروان ها بوده است، بدین جهت کاروانسرای بزرگ و زیبای آن در کنار روستا هنوز پابرجا می باشد.
این پژوهشگر در بخش میراث فرهنگی در مورد کاروانسرای ظفرقند توضیح داد: نوع پلان این کاروانسرا دو ایوانی و مربوط به دوره صفوی است. سمت چپ و راست ورودی ۶ صفه وجود دارد و مصالح بکار رفته از سنگ و آجر است.

به قول هادی طحان، این کاروانسرا بدون برج است و اتصال دیوارها در چهار گوش بی واسطه است. ورودی کاروانسرا دو سکوی کم حجم در دو سویش دارد و دو سوی هشتی با دو حجره و دو طاق نمای کوچک و بزرگ تقسیم شده است. طرح یک ستاره هم زیر گنبد هشتی وجود دارد.
وی افزود: دو راه پله در دو سوی هشتی برای رسیدن به بام مشاهده می شود و در هر چهار گوش کاروانسرا یک آبریزگاه واقع شده است.
به قول این دوستدار میراث فرهنگی، این مکان در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است و در سال های اخیر توسط میراث فرهنگی شهرستان مورد مرمت قرار گرفته و مقرر است با مشارکت بخش خصوصی به مرکز اقامتی و پذیرای سنتی تبدیل گردد.