سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در پیام رئیس سازمان میراث فرهنگی به مراسم اعطای جایزه تعالی گردشگری عنوان شد رشد ۵۰ درصدی جذب گردشگر، جزو ۱۰ کشور بالقوه توانمند در جذب توریست هستیم

در پیام رئیس سازمان میراث فرهنگی به مراسم اعطای جایزه تعالی گردشگری عنوان شد رشد ۵۰ درصدی جذب گردشگر، جزو ۱۰ کشور بالقوه توانمند در جذب توریست هستیم

تور مسافرتی: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام نمود: خوشبختانه در حوزه زیرساخت ها و سرمایه گذاری با اجرای ۲۰۰۰ پروژه با سرمایه گذاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و حمایت دولتی چهره امکانات زیرساختی گردشگری کشور در حال تحول است و در سوژه جذب توریست داخلی باز با بیشتر از ۵۰ درصد رشد در ۹ ماهه امسال نسبت به سال قبل رقم توریستهای خارجی ایران از مرز ۶ میلیون نفر گذشته است. این در حالیست که در کل سال قبل ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار توریست ورودی داشتیم.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، دکتر علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همزمان با برگزاری مراسم اعطای “جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری” به ارسال پیامی به این مراسم پرداخت.
در متن این پیام آمده است: «جای بسی خوشبختی و خشنودی است که طی سال های اخیر شاهد برگزاری رویدادهای بهادار داخلی و بین المللی با محوریت گردشگری در کشورمان هستیم و تحرک و پویایی حاصل از این رویدادها انرژی مضاعفی به کالبد صنعت توریسم ایران تزریق کرده و فرصتی برای تعامل، همفکری، هم اندیشی و توسعه همکاریهای بین بخشی در عرصه داخلی و باز همکاریهای بین المللی به وجود آورده است.
امروزه دیگر هیچ تردیدی برای مسئولان و برنامه ریزان توسعه در سراسر جهان باقی نمانده است که صنعت گردشگری بهترین ابزار برای توسعه پایدار با کمترین هزینه اقتصادی و اجتماعی و بیشترین بازده است و با چنین نگاهی شاهد رشد روزافزون و شتابان گردشگری در جهان هستیم.
اگر سال ۱۹۵۰ میلادی را بعنوان نقطه آغاز ترسیم نمودار تحولات صنعت گردشگری در نظر بگیریم متوجه رشد توقف ناپذیر، قدرت و دوام این صنعت می شویم، به گونه ای که تعداد گردشگران بین المللی از ۲۵ میلیون نفر در کل جهان در سال ۱۹۵۰ به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است. بر اساس گزارش های رسمی بین المللی رشد ۶ درصدی گردشگری بین المللی در سال ۲۰۱۸ در حالی به ثبت رسیده است که اقتصاد جهانی در این سال حدود ۳.۷ درصد رشد داشته است و بدین سان گردشگری، پیشتاز رشد در عرصه صنعت و اقتصاد جهانی است.
در واقع امروزه گردشگری بعنوان صنعتی پویا، نه تنها از نظر اقتصادی جایگاه خودرا تثبیت کرده و با روندی شتابان در حال رشد است، بلکه از جنبه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باز بعنوان ابزاری قوی در اختیار دیپلماسی عمومی و بین المللی کشورها، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
گردشگری سبب ایجاد فضای نشاط در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و تحرک سایر بخش های اقتصادی همچون کسب و کارهای شهری، محلی و روستایی می شود و از این منظر عدالت اجتماعی و اقتصادی را بسط می دهد. در بخش صنعت و بسیاری دیگر از بخش ها وابستگی به تکنولوژی وجود دارد که امکان دارد نیاز به ورود فناوری باشد ولی در بخش گردشگری وابستگی وجود ندارد و برای ارتقا این بخش می توان بر داشته های داخلی تکیه کرد. در حوزه اشتغال باز سرعت گردشگری نسبت به سایر بخش ها ۲.۵ برابر و هزینه ایجاد اشتغال در این بخش بین یک پنجم تا یک دهم سایر حوزه هاست.
در این میان سرزمین وسیعمان، ایران با وجود ۲۳ اثر ثبتی تاریخی در لیست جهانی یونسکو، برخورداری از ضریب بالای امنیت، پایین بودن هزینه های سفر، نمایش تسهیلات ویژه به گردشگران، خصلت میهمان نوازی ایرانیان، داشته های بی شمار تاریخی و طبیعی، تنوع غذاهای سنتی، سوغات و هدایا، صنایع دستی و هنرهای سنتی متنوع و زیبا، ظرفیت بالقوه عظیمی برای میزبانی از گردشگران را دارد و کشور ما برمبنای آمارهای جهانی به لحاظ جاذبه های گوناگون فرهنگی، مذهبی، طبیعی و تاریخی جزو ۱۰ کشور بالقوه توانمند در زمینه جذب توریست از طیف های مختلف است.
مبتنی بر چنین ظرفیت هایی، دولت جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت صنعت گردشگری، عزم خودرا برای ایفای سهم واقعی گردشگری کشورمان در اقتصاد داخلی و بین المللی جزم کرده است.
تمام اتفاقات صنعت گردشگری در چند سال اخیر نشان از آن دارد که خیز اقتصادی در این بخش برداشته شده و عرصه نوظهور و خوش آتیه ای به نام گردشگری در بدنه اقتصادی کشور در حال بالندگی است که علاوه بر ایجاد نشاط و پویایی در جامعه و در عرصه تبادلات بین المللی، سبب کاهش وابستگی اقتصادی ما به نفت و خام فروشی خواهد شد.
با نگاه ویژه ای که رئیس جمهور محترم بر لزوم توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیت های صنایع دستی و میراث فرهنگی دارند، شناسایی و تجمیع تمامی ظرفیت ها در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دستور کار و با رویکرد اقتصاد مقاومتی در روند عملیاتی قرار گرفته است.
در ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اولویت هایی برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعیین شده و همه دستگاه ها خصوصاً نظام بانکی موظف به همکاری در این زمینه شده اند که: “ایجاد ظرفیت های جدید در هتلینگ”، “تهیه برنامه اجرایی پشتیبانی از گردشگری با هدف افزایش گردشگران خارجی” و “تهیه برنامه اجرایی پشتیبانی از طرح های سرمایه گذاری در بخش گردشگری” همچون شاخص ترین آنها در جهت تقویت صنعت گردشگری می باشد. دستیابی به جایگاه برتر گردشگری پررونق و پایدار در منطقه و جهان اسلام و شناخته شدن ایران بعنوان یکی از قطب های گردشگری فرهنگی جهان باز همچون محورهای کلان چشم انداز کشور است.
بر این اساس توسعه و بهبود زیرساخت های گردشگری، اشتغالزایی آسان و ارزان در امتداد افزایش سهم گردشگری در اقتصاد مقاومتی، بازاریابی، تبلیغات و برندسازی، جذب سرمایه گذاری، بهره برداری اصولی و جامعه از ظرفیت ها و امکانات وسیع گردشگری کشور، تحول ساختارها و منابع انسانی گردشگری همچون محورهای راهبردی ما در حوزه گردشگری می باشد. خوشبختانه در حوزه زیرساخت ها و سرمایه گذاری با اجرای ۲۰۰۰ پروژه با سرمایه گذاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و حمایت دولتی چهره امکانات زیرساختی گردشگری کشور در حال تحول است و در سوژه جذب توریست داخلی باز با بیشتر از ۵۰ درصد رشد در ۹ ماهه امسال نسبت به سال قبل رقم توریستهای خارجی ایران از مرز ۶ میلیون نفر گذشته است. این در حالیست که در کل سال قبل ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار توریست ورودی داشتیم.
این تصویر مجمل نشان از مسیر رو به تعالی صنعت گردشگری ایران دارد و تحریم های ناعادلانه و یکجانبه مقابل کشورمان باز در مقابل توانمندی های گردشگری ایران کار از پیش نبرده و مانعی در مقابل اشتیاق گردشگران جهان برای تماشای این دیار هفت هزار ساله نبوده است و با وجود هجمه های دشمن، ایران هراسی و فشارهای سیاسی خارجی همچنان شاهد رشد گردشگری در کشورمان هستیم.
در خاتمه ضمن قدردانی از همت والای جهاد دانشگاهی و خصوصاً پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی که با همکاری معاونت گردشگری، اعطای اولین جایزه تعالی صنعت گردشگری را جامعه عمل پوشانده اند، برای تمامی کسانی که دغدغه سرافرازی و سربلندی ایران اسلامی را دارند آرزوی توفیق دارم و امیدوارم همه فعالان و دلسوزان گردشگری در فصل نوین حیات این صنعت در کشورمان نقش آفرین و اثربخش باشند.
خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار.»