سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
از مسجد جامع عتیق تا حسینیه امینی ها در گذر تاریخ ۵۰۰۰ ساله قزوین

از مسجد جامع عتیق تا حسینیه امینی ها در گذر تاریخ ۵۰۰۰ ساله قزوین

تور مسافرتی: قزوین یکی از مهمترین و بزرگترین شهرها در غرب و مرکز ایران است، شهری که از دوران ساسانیان رونق گرفت و در زمان حکومت صفوی ۵۷ سال پایتخت ایران بود، قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است. وجود بناها و آثاری به قدمت تاریخ چند هزار ساله در قزوین این شهر را به مقصدی برای سیر در تاریخ تبدیل نموده است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، اصحاب رسانه در آستانه عید نوروز بناها و آثار تاریخی شهر قزوین را بازدید کردند تا زیبایی های این شهر را که فاصله بسیاری تا پایتخت ندارد وصف کنند تا شاید قزوین همواره بعنوان شهری عبوری برای سفر به استان های شمالی کشور نباشد و خود بعنوان مقصد مسافران نوروزی انتخاب گردد.
تور قزوین گردی از ساختمان بلدیه شهرداری قزوین آغاز شد، این ساختمان که مربوط به دوره قاجار است و در خیابان شهرداری قزوین واقع شده است بعنوان نخستین ساختمان شهرداری در ایران شناخته می شود. در سال ۱۲۷۱ امتیاز ساخت راه انزلی -قزوین از جانب ناصرالدین شاه به شرکت روسی بیمه و حمل و نقل داده شد شرکت روسی با آغاز کار مبادرت به ساخت مجموعه بناهایی برای خود در محوطه خوش آب و هوای شمال شرقی شهر قزوین کرد که به «کانتور» که در زبان روسی به معنای دفتر کار و عدالت مشهور شد.
از جمله این بناها عمارت لاله زار یا همان ساختمان بلدیه شهرداری کنونی بود، این ساختمان بعنوان تماشاخانه یا همان سالن تئاتر سینما در قزوین راه اندازی شد تا مورد استفاده کارکنان این شرکت قرار گیرد. بعدها برمبنای مصوبات جلسه هیئت وزیران در شانزدهم خرداد سال ۱۳۰۶ عمارت لاله زار بعنوان مدرسه دولتی به وزارت فرهنگ و معارف داده شد ولی در ششم شهریور همین سال با سفر رضاشاه به قزوین و اقامت وی در این مجموعه دستوری داد در خصوص اختصاص این بنا به بلدیه همین سوژه موجب شد که بلدیه قفل این عمارت را شکسته و آنرا تصرف کند، بعدها فضای اطراف کلیسای کانتور در مجاورت این مجموعه باز در اختیار اداره فرهنگ و معارف قرار گرفت بدین سان حدود ۱۱۱ سال است که این مجموعه بعنوان نخستین ساختمان بلدیه در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.
حسینعلی اصغری معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری قزوین و همین طور رئیس کارگروه فرهنگی و گردشگری قزوین در این باره اظهار داشت: قزوین با عنایت به ظرفیت که در حوزه منابع طبیعی و گردشگری دارد می تواند بعنوان قطب گردشگری در کشور شناخته شود بر همین مبنا ما شعاری تحت عنوان «قزوین شاداب نزدیک ترین مقصد» را در نظر گرفته ایم البته امکان دارد جمعیت کل کشور در این شعار مدنظر قرار داده نشده باشد اما بالقطع قزوین می توانند مقصد گردشگری مناسبی برای استان های تهران و البرز با عنایت به مسافت کم باشد.
وی اضافه کرد: با عنایت به ظرفیت های قزوین در حوزه گردشگری کار گروه گردشگری را در این استان راه اندازی کردیم البته اقدامات فرهنگی و زیرساختی باز شروع شده که امیدواریم در این راه به اهداف خود برسیم و سبب رونق گردشگری در قزوین باشیم. امیدواریم بتوانیم به جایگاه واقعی و چشم اندازی که طراحی شده در شهر قزوین دست پیدا نماییم.
وی افزود: تعامل با سایر بخش ها و ارگان ها برای رفع نقصها و ضعف ها و همین طور تقویت نقاط قوت در حوزه گردشگری در دستور کار شهرداری قزوین قرار گرفته و بدین سان زمینه لازم جهت استفاده از ظرفیت های گردشگری شهر قزوین خصوصاً در آستانه سال جدید مورد توجه ویژه فراهم گشته است.
معاون برنامه ریزی شهرداری قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود به سوژه انعقاد تفاهمنامه میان شهرداری قزوین و شهرداری تهران در حوزه گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: بر طبق این تفاهم نامه در نظر داریم تخفیفات ویژه ای برای شهروندان تهرانی و همین طور تخفیفات ویژه ای برای شهروندان قزوینی در بازدید از دو شهر تهران و قزوین در نظر گرفته شود و اماکن تاریخی و فرهنگی قزوین برای شهروندان تهرانی معرفی شود.
وی اضافه کرد: الان میزان تخفیفات به گونه ای خواهد بود که در روزهای نوروز برای شهروندان جذابیت بازدید از اماکن تاریخی شهر قزوین فراهم گردد. همین طور تلاش خواهیم کرد با برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها در سطح شهر قزوین بتوانیم معرفی درستی خصوصاً در حوزه گردشگری از شهر قزوین داشته باشیم.
وی افزود: قزوین شرایط خوبی را برای نمایش خدمات به گردشگران دارد و علاقه مندان می توانند حضور در این استان یک سفر خوب و ارزان قیمت را داشته باشند. این استان دارای مناطق بسیار قابل توجهی است و در واقع این مناطق و بناهای بی نظیر کم نظیری را دارد که هر یک می تواند فرصت مناسبی برای جذب گردشگران باشد.

بازدید از یکی از مهمترین مساجد ایران
مسجد جامع عتیق قزوین مقصد بعدی خبرنگاران بود، این مسجد یکی از کهن ترین و کم نظیر ترین مساجد ایران به حساب می آید شیوه های معماری و هنر ادوار مختلف را می توان در آن به تماشا نشست. مقصوره کهن یا طاق هارونی قدیمی ترین بخش از بنای جامع عتیق قزوین است که به دهلیز ورودی شرقی آن متصل بوده و توسط هارون الرشید در سال ۱۹۲ هجری قمری بنا شده است. می گویند شالوده مسجد را بر بنیان آتشکده نهاده اند در چهار جهت حیاط آن که افزون بر چهار هزار مترمربع است چهار ایوان رفیع قرار دارد که در دو سوی هر یک رواقی طولانی ساخته اند.
گنبد آجری دوپوش و شهرستان جنوبی مسجد به وسیله امیر خمار تاش عمادی در سال های ۵۰۰ تا ۵۰۹ هجری بنا شده و دارای پنج کتیبه نفیس گچبری شده به خطوط ثلث و نسخ و کوفی است که از شاهکارهای هنر ایرانی به حساب می آید و با وجود حمله خانمان سوز مغول و وارد شدن لطمه های جدی، مسجد جامع عتیق قزوین همچنان استوار و پر شکوه باقی مانده است.

حسینیه امینی ها
حسینیه امینی ها از دیگر آثار تاریخی قزوین است، این حسینیه قسمتی از یک عمارت گسترده و تودرتو است که در سال ۱۲۷۵ قمری در دو طبقه به وسیله مرحوم حاج محمد رضا امینی ساخته شده است؛ حسینیه دارای دو حیاط شمالی و جنوبی و سه پالار شرقی و غربی است که به موازات یکدیگر قرار دارند و به وسیله پنج دری های متحرک مشبک از هم جدا می شوند. تالار میانی بزرگ تر از تالار دیگر ۱۸ متر و عرض ۵ متر ساخته شده و طول و عرض دو تالار دیگر هر ۱۰ در ۵ متر است.
آمیختگی حساب شده و زیبای تزئینات گچبری و نقاشی روی چوب و آینه کاری در سقف، دیوارها و طاقچه ها و دیوارواره های چوبی بسیار چشم گیر در حد شاهکار است، دو طاق شمالی جنوبی باز در شرق و غرب تالارها وجود دارد که از تزئینات کمتری برخوردار می باشد. آب انبار، سرداب به آشپزخانه، انبارها و شربت خانه در طبقه زیرین حسینیه واقع شده است.
حمام قجری، کاخ چهلستون قزوین، آب انبارهای این شهر، مجموعه سعدالسلطنه، سردر عالی قاپو برخی دیگر از جاذبه های قزوین است، محمد نور افشانی و معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قزوین در جمع خبرنگاران در باره تمهیدات این استان در آستانه سال نو اظهار داشت: بنا داریم جشنواره ای را تحت عنوان جشنواره ملی فرهنگ و سنن با مشارکت ۸ استان از سوم تا نهم فروردین در قزوین برگزار نماییم.
وی اضافه کرد: البته این جشنواره سال قبل باز انجام شد و مورد استقبال هموطنان و مسافران نوروزی قرار گرفته و امسال باز این جشنواره متفاوت تر از سال قبل و با کیفیت بیشتری برگزار می شود به شکلی که امسال هر روز به یک استان اختصاص پیدا می کند. برگزاری مراسم های آئینی موسیقی های محلی معرفی جاذبه های هر استان از برنامه هایی است که در این جشنواره برگزار می شود.
وی افزود: همین طور برنامه هایی باز قبل از سال نو و از ۱۶ تا ۲۹ اسفند در نظر گرفته ایم این برنامه باز به صورت مداوم در قزوین برگزار می شود و بالقطع از جاذبه هایی خواهد بود که می تواند برای مسافران و شهروندان قزوین جذاب باشد.