سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون گردشگری مطرح داد آگهی درباره مرزهای زمینی و تورفروشی بدون مجوز پرواز

معاون گردشگری مطرح داد آگهی درباره مرزهای زمینی و تورفروشی بدون مجوز پرواز

تور مسافرتی: معاون گردشگری در آستانه آغاز سفرهای نوروزی، با بیان آگهی درباره ازدحام جمعیت در مرزهای زمینی و احتمال ایجاد چالش در این مبادی، از ابلاغ بخشنامه ای به آژانس های مسافرتی درباره ممنوعیت فروش تور به ویژه در مسیرهای خارجی قبل از صدور مجوز پرواز توسط سازمان هواپیمایی آگاهی داد.
آغاز سفرهای نوروزی با چالش گرانی و تحریم برخی شرکت های هواپیمایی در مسیرهای خارجی همراه شده است. رئیس سازمان هواپیمایی چند روز پیش در ستاد هماهنگی خدمات سفر از ادامه ریزش سفرهای خارجی در نوروز ۹۸ گزارش داد اما به وضعیت تحریم برخی پروازهای خارجی که این روزها به نگرانی آژانس های مسافرتی تبدیل گشته است، اشاره ای نکرد. ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این رابطه به ایسنا اظهار داشت: هنوز گزارشی درباره ایجاد مشکل در مسیرهای خارجی به خاطر تحریم برخی شرکت های هواپیمایی دریافت نکرده ایم اما به اداره های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان ها نامه ای ابلاغ گردیده تا به آژانس ها اعلام کنند حق فروش تور و حتی تبلیغ آن قبل از صدور مجوز پرواز از جانب سازمان هواپیمایی را ندارند.
او افزود: ما از استان ها و همین طور آژانس های مسافرتی درخواست کرده ایم با عنایت به شرایط حاضر دقت کنند تا زمانی که پرواز مقصد مورد نظر تور، مجوز پرواز نگرفته، به تبلیغ آن سفر اقدام نکنند و حتما با درنظر گرفتن مصالح کشور و تحریم ها، برنامه ریزی های سفر را انجام دهند.
او تصریح کرد: آژانس های مسافرتی حق ندارد تور مسافرتی را قبل از تعیین تکلیف پرواز بفروشند. این ابلاغیه هفته پیش به همه استان ها ارسال شده و انتظار می رود برای پیش گیری از هر نوع مشکل احتمالی به آن توجه گردد.

«سفر ارزان» به بعد تعطیلات موکول شد
تیموری درباره زمان اجرای سفر ارزان در کشور با عنایت به فرارسیدن فصل سفر و همین طور اجرای طرحی با این عنوان در استان تهران، اظهار نمود: بیشترین تاکید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توزیع سفر و ایجاد فضایی برای بهره مندی استان های کم برخوردار از مسافران بیشتر در قیاس با سال های گذشته است که این کار به عقیده ما همان ارزان سازی و آسان سازی سفر است. وقتی مسافران مقصدی را انتخاب کنند که کمتر هدف سفر ایرانیان است، یقینا با نرخ های پایین تری در قیاس با استان های پرسفر مواجه می شوند.
او با بیان این که طرح سفر آسان و یا به قول رسانه ها «ارزان»، پس از تعطیلات نوروز اجرا می شود، اضافه کرد: ما با برخی از آژانس های مسافرتی برای اجرای این پروژه صحبت کرده ایم و طرح حدودا آماده است ولی آنرا در پیک سفر نمی توان اجرا کرد. هدف اصلی ما در نوروز بیشتر توزیع سفر است. البته شرایط به گونه ای شده که در چند سال اخیر حدودا همه استان ها با استقبال مسافرانی از استان های همجوار خود روبه رو می شوند. وقتی آمارهای نوروز سال ۹۷ را بررسی می کردم باورکردنی نبود که خراسان شمالی در نوروز نزدیک به ۲۳ میلیون سفر داشته است.
معاون گردشگری درباره اجرای طرح هایی با عنوان سفر ارزان در استان هایی مثل تهران، به ایسنا اظهار داشت: طرح اصلی با عنایت به پیک کاری سفر پس از تعطیلات اجرا می شود، اما آنچه در بعضی استان ها در حال اجرا می باشد، سیاست ها و برنامه های درون استانی با عنایت به وضعیت سفر در آن منطقه است. علاوه بر این برخی آژانس های مسافرتی به صورت خودجوش سفرهای قسطی و یا با افزودن خدماتی مثل قطار و بومگردی به تور، هزینه ها را کاهش داده اند و تورهایی را با عنوان «ارزان» در نوروز اجرا می کنند.

ماندن در مدرسه ممنوع نیست
تیموری همین طور درباره استفاده از مدارس با عنایت به درخواستی که بتازگی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وزیر آموزش و پرورش برای کنتل و مدیریت اسکان در این مراکز داشته است، توضیح داد: اسکان در مدارس ممنوع نیست ولی بعنوان متولی وظیفه داریم تا حد امکان از سرمایه گذاران گردشگری حمایت نماییم، برای همین در نامه ای از وزارت آموزش و پروش درخواست شد حالا که فصل سفر است و سرمایه گذارها پس از چند ماه رکود می توانند از حضور مسافران منتفع شوند، از فعالیت درحوزه اسکان مگر در شرایط استثنایی اجتناب کنند. مطابق ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری باز سایر نهادها موظف شده اند مراکز اقامتی خودرا واگذار کنند، حالا که این قانون کامل اجرا نشده است، ما از آنها خواهش می نماییم در زمان اوج سفر، مانع فعالیت مراکز رسمی اقامتی نشوند.
او با اشاره به استثنای درنظر گرفته شده، اظهار نمود: این اختیار به استاندار و فرماندار واگذار شده که بنا به تشخیص آنها و به حسب لزوم و در شرایطی که مراکز اقامتی کفاف جمعیت حاضر را ندهد، از مدارس برای پذیرش مسافران استفاده گردد. حتی برای پذیرش فرهنگیان در بعضی مراکز اقامتی اعلام آمادگی شده است. البته تا کنون پاسخی از وزارت آموزش و پرورش دریافت نشده اما امیدواریم به این درخواست پای بند باشند. آخرین درخواست آقای مونسان این بوده که برای پشتیبانی از سرمایه گذاری های رسمی گردشگری به این حوزه وارد نشوند، مگر در حالت استثنا.

هشدار به مرزهای زمینی
معاون گردشگری سپس درباره تدبیر اتخاذشده در مرزهای زمینی با عنایت به چالش سال قبل در این مبادی که بر اثر ازدحام جمعیت به وجود آمد و خدمات رسانی در بعضی مرزها را گرفتار مشکل کرد و موجب معطلی های طولانی مردم شد، پیش بینی نمود با توجه گرانی نرخ بلیت هواپیما، مرزهای زمینی عراق و ترکیه باز امسال با ازدحام جمعیت مواجه شود و در ادامه به بازدیدهای اخیرش از مرزهای زمینی همچون باشماق، مهران، سرو و رازی اشاره نمود و اضافه کرد: با استانداران و شهرداران صحبت شده تا برای کاهش فشار در مرزهای خاکی، بخشی از ترددها را به اقامت تبدیل کنند.
او اضافه کرد: برای مدیریت نقاط مرزی هماهنگی با حدود ۱۶ دستگاه لزوم دارد؛ چون که متاسفانه هیچ کدام از دیگری حرف شنوی ندارند و جالب این که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی سفر بشمار می رود در نقا ط مرزی اصلا حضور ندارد. البته در این بازیدها تلاش شد مراکز اطلاع سانی گردشگری در مرزهای مهران، باشماق و رازی فعال شود.
تیموری اظهار داشت: این هماهنگی نه فقط در نوروز لازم است بلکه لزوم دارد برای مواقع دیگر باز این مدیریت یکپارچه بین دستگاه های ذی نفع و ذی نفوظ ایجاد شود تا موازی کاری اتفاق نیافتد. ما در این بازدیدها چالش های موجود را احصا و به وزارت کشور بعنوان متولی آن نمایش کردیم تا تدابیری را اتخاذ کنند.
معاون گردشگری اضافه کرد: ما این نگرانی را داریم که مرزهای زمینی مانند و یا حتی بیشتر از سال قبل با ازدحام جمعیت و معطلی مواجه شود، برای همین تا حد امکان هشدارهای لازم را درباره شرایط پیش بینی شده داده ایم و هماهنگی های اولیه باز انجام شده است. آقای مونسان باز مقرر است از مرز رازی که پرترددترین مرز خروجی به سمت ترکیه است، بازدید نمایند. امیدواریم برخلاف برآورد ما سفرهای خارجی از مرزهای زمینی امسال کمتر شود و مردم به سفرهای داخلی بیشتر روی آورند.