سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گناباد، شهر قنات های چند هزار ساله

گناباد، شهر قنات های چند هزار ساله

به گزارش تور مسافرتی گناباد بعنوان شهر قنات های چند هزار ساله و همچون «قصبه» بعنوان عمیق ترین قنات جهان که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، میزبان گردشگران نوروزی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد اظهار داشت: شهرستان گناباد دارای آثار ملی و جهانی بسیاری است و موقعیت خاص این شهر که در نقطه تلاقی راه های منتهی به مراکز اقتصادی، فرهنگی و تمدنی کهن قرار گرفته، رونق و توسعه همه جانبه آنرا سبب گشته است.
علیرضا شناسایی اظهار نمود: برپایه شواهد بر جای مانده همچون محوطه های باستانی و… این منطقه نشان از استقرار و زندگی انسان از دوران قبل از تاریخ در این ناحیه دارد.

وی در مورد قنات قصبه گناباد که برخی راه اندازی آنرا به بهمن پسر اسفندیار نسبت می دهند، اظهار داشت: در روایات شاهنامه هم گناباد عرصه جنگ و حماسه در دوره اساطیری بوده و از برخی مناطق آن هم در این اثر حماسی نام برده شده است.

شناسایی اضافه کرد: این شهر در صدر اسلام با نام «جنابد» به تمدن عصر اسلامی راه یافته و به استناد نوشته های تاریخ نگاران و جغرافی ‎نویسان از اعتبار و اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

وی اظهار نمود: ابنیه و آثار تاریخی، فرهنگی و اماکن مذهبی همچون قنات قصبه، مسجد جامع گناباد و مدرسه تاریخی نجومیه از یادگارهای معماری اسلامی در دوره صفویه، خانه قدیمی شریعت با معماری متعلق به عصر قاجار و سازگار با محیط خاص کویری شامل هشتی، حوض خانه، سرداب و… همچون جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید.

وی ادامه داد: آب انبار شریعت (حسینیه) از آثار معماری دوران قاجار که هم اکنون به صورت نمایشگاهی از آثار مردم شناسی در رابطه با آب همچون نحوه برداشت و وسایل حفر قنات در معرض دید گردشگران قرار گرفته، به سبک تکایای مذهبی دوره ناصری طراحی شده همچون دیگر جاذبه های گردشگری این شهر است.
شناسایی بیان کرد: در میان روستاهای این شهر روستای گردشگری باغ آسیا در فاصله ۴ کیلومتری شمال شهر گناباد به سبب استقرار آن در کریدور ارتباطی شرق و مرکز کشور، از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

او همینطور اظهار نمود: روستای ریاب در ۵ کیلومتری جنوب غربی گناباد واقع شده که آثار به جای مانده در این روستا به لحاظ تاریخی به دوره قاجاریه و صفوی بر می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد، اضافه کرد: ریاب از روستاهای هدف گردشگری در ایران است و مقبره ابومنصور ریابی از وزرای طغرل و مؤسس دولت سلجوقیان در این روستا واقع است.

وی بیان کرد: مجموعه تاریخی روستای قوژد هم شامل بناهای مهمی چون مسجد جامع، کاروانسرا و آب انبار در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر گناباد واقع گردیده است.

شناسایی افزود: مقبره جغتین گیسور هم در گستره دشتی وسیع در ۷۲ کیلومتری شمال خاوری گناباد و در شمال روستای گیسور بنایی آجری و زیبا متعلق به قرن هشتم هجری قرار دارد. این بنا به اشتباه مقبره جغتای پسر چنگیزخان مغول معرفی شده اما به احتمال بسیار بنای آرامگاه محل خاکسپاری یکی از بزرگان و صاحب منصبان ایرانی بوده که هویت وی آشکار نشده است.

او همینطور از مسجد تاریخی حاج عبدالله مربوط به دوره قاجاری، قلعه دختر شوراب مربوط به دوران ساسانی و قنات تاریخی رَهن در بخش مرکزی گناباد که از دشت روستاهای زیبد و روچی تا روستای رهن امتداد می یابد بعنوان دیگر آثار تاریخی و پرارزش این منطقه نام برد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد بیان کرد: بقایای قلعه باستانی زیبد و محوطه دوازده رخ که بخشی از تاریخ گناباد از آن رقم خورده، در فاصله ۲۰ کیلومتری غرب گناباد قرار دارد. شالوده قلعه سنگی و حصار خشت و گلی بر روی آن ساخته شده است.

شناسایی اضافه کرد: بنابر روایات تاریخی و متون کهن، قلعه زیبد محل اقامت یزدگرد سوم و نبرد وی با نیزک ترخان بوده که مؤید اهمیت این پایگاه در عصر ساسانی است. همینطور نام زیبد درجنگ دوازده رخ در ابیات حماسی شاهنامه بارها تکرار شده و برمبنای آن محل وقوع این جنگ باستانی به نام سرپیوند در پای قلعه زیبد بوده که سپاه ایران به رهبری گودرز در راه خود به سمت مرو از فارس به این محل عزیمت نمود.

او همینطور از بقعه امامزاده سلطان محمد عابد (ع)، مزار امام زاده سلطان احمد بیمرغ (ع)، بقعه امام زاده یحیی بن موسی بن جعفر (ع)، مزار امام زاده سلطان احمد جوانمرد (ع) و بنای دارالشفاء دلویی بعنوان بقاع و اماکن متبرکه شهرستان گناباد نام برد.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری گناباد در ادامه به جاذبه های گردشگری بیدخت اشاره نمود و اظهار داشت: این شهر با جاذبه های پرارزش گردشگری و تاریخی در فاصله ۵ کیلومتری گناباد واقع گردیده است. بیدخت با داشتن آثار و جاذبه های تاریخی نظیر مسجد جامع، یخدان کوثر، حوضخانه خواجه بیدختی، سراچه و منزل حاجی معین، آب انبار و تأسیسات مناسب اقامتی و به سبب واقع شدن در راه ارتباطی شرق کشور یکی از مقاصد گردشگری شهرستان گناباد است.

شناسایی بیان کرد: راسته بازار سنتی بیدخت با معماری زیبای دارای حوض انبار و یک باب حمام از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید.

وی عنوان کرد: روستای زیبای خیبری در فاصله حدود ۵ کیلومتری شمال شهر گناباد دارای نادرترین مجموعه باغات است که از آب قنات قدیمی روستا مشروب می شود.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری گناباد اضافه کرد: علاوه بر معماری بومی و دیدنی روستا با وجود بلندترین بادگیر گناباد، گذرهایی که از میان باغ های میوه همچون توت، انار، زرد آلو و… تاکستان ها ایجاد گردیده، به همراه درختان سایه گستر جلوه ای دلنشین از طبیعت را برای گردشگران به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: عبور آب قنات از حاشیه اغلب کوچه باغ هایی که به یکدیگر راه دارند سبب طراوت این روستا شده است.

شناسایی در مورد طبیعت روستای زیرجان بیان کرد: روستای زیرجان در فاصله ۳۶ کیلومتری جنوب غربی گناباد همچون نگینی سرسبز در دل رشته کوه سیاه کوه واقع گردیده و با چهره ای کوهستانی، در فصل تابستان از آب و هوای بسیار مطبوعی برخوردار می باشد.

منطقه نمونه گردشگری کاخک با وجود جاذبه های مذهبی همچون مزار امام زاده محمد عابد (ع) و طبیعتی سرسبز، آب و هوای ییلاقی، آبشارهای طبیعی، پارک آبشار با مردمی میهمان نواز همه روزه پذیرای گردشگران فرهنگی و مذهبی است.

وی ادامه داد: پارک آبشار کاخک با وسعت ۱۳ هکتار که از زیبایی های طبیعی این منطقه به حساب می آید دارای آبنما، استخر، فضاهای نشیمن بوده و بلواری به طول حدود یک کیلومتر آنرا به شهر متصل می کند. وجود آسیاب ها از مهم ترین جاذبه های گردشگری کاخک به شمار می آید؛ همینطور مناظر طبیعی روستا و سد روچی، تفرج گاه کمر زیارت، رودخانه کال شور، غار طبیعی آهکی بیمرغ، منطقه ییلاقی سنو، منطقه ییلاقی درب صوفه وتک زو از دیگر مناطق گردشگری گناباد هستند.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری گناباد افزود: روستای گردشگری گوهردشت با جاذبه های فراوان گردشگری در فاصله ۲۲ کیلومتری غرب شهرگناباد واقع شده است. کوچه باغ های سنگی، درخت سرو کهنسال، حمام و قبرستان قدیمی و سنگ نگاره ای به خط عربی قدیم همچون دیدنی های این روستا و پیرامون آن هستند.

عرصه های کویر نوردی گناباد

وی اظهار نمود: کلوت های طبیعی قوژد در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق گناباد و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد که از جاذبه های طبیعی بی نظیر گردشگری می باشد. این کلوت ها در طول زمان بر اثر وزش باد و بارش باران بوجود آمده و در بعضی نقاط ارتفاع آنها به بیشتر از ۱۰۰ متر می رسد.

از جاذبه های بکر و دیدنی گناباد، منطقه کویری روشناوند است که با اقلیمی خاص و هوایی مطبوع و پاک کویرنوردان را به سمت خود جذب می کند. همینطور آسمان این کویر شب های پرستاره ای را برای علاقه مندان به بحث نجوم فراهم آورده و این منطقه بهترین مکان برای رصد ستارگان است.

شناسایی در انتها به منطقه کویری نوده پَشنگ اشاره نمود و اضافه کرد: روستای کویری نوده پشنگ که گفته می شود پشن پسر افراسیاب آنرا بنا نموده و در شاهنامه هم از او نام برده شده، در فاصله ۴۲ کیلومتری گناباد قرار دارد.

وی اظهار داشت: دق حجی اسحق در گستره وسیعی از شرق تا شمال غربی نوده پشنگ بر جذابیت های طبیعی این منطقه افزوده است.