سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
پیش بینی ای که به علت وقوع سیل درست درنیامد

پیش بینی ای که به علت وقوع سیل درست درنیامد

به گزارش تور مسافرتی میانه ی فروردین را که پشت سر بگذاری، همراه با آغاز شکفتن شکوفه های بهار نارنج، برگ دیگری از دفتر بهار شیراز ورق می خورد، بهاری که تا آخر اردیبهشت بهشتی، ادامه دارد، همان روزهایی که به نام سعدی و شیراز ثبت تاریخمان شده است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، فروردین امسال، بارندگی های فراوان، دشواری های بسیاری را برای مردم ایران و شهروندان شیرازی و مسافرانی که به هوای تجربه بهار شهر راز به این خطه سفر کرده بودند، ایجاد کرد و نقطه ای شد برای ورود به سرازیری کاهش مسافران، اما بهار شیراز در فروردین متوقف نمی گردد.
علی رغم پیش بینی رشد ۱۵ درصدی حضور مسافران نوروزی در فارس و شیراز، بررسی آمارهای حضور و اسکان گردشگران نشان از کاهش این شمار پس از سیل پنجم فروردین دارد؛ باآنکه شیراز تنها یکی دو روز و در چند نقطه محدود، با سیل دست و پنجه نرم کرد اما انعکاس گسترده اخبار و شمار زیاد قربانیان و حجم خسارت ها، عاملی تأثیرگذار بر سیر نزولی مسافران و مسافرت ها شد.
زیبایی های ظاهر و باطن شیراز و شیرازی ها آنقدر وسعت دارد که حتی بحران سیل را هم به خاطره ای از نیک اندیشی و مهربانی بدل می کند تا برای همیشه در دفتر خاطرات تمام ایرانی ها بلکه جهانیانی که این شهر را می شناسند، ثبت گردد.
امروز و در آغاز دهه سوم فروردین، شکوفه های نارنج آرام آرام چشم باز می کنند و هوای شیراز را با عطری دل انگیز، می آمیزند و جان هر رهگذری را تسلی می بخشند! بوی بهشتی بهار را این روزها در هر خیابان و کوچه ای از شیراز می توان استشمام کرد؛ شمیمی که تا اردیبهشت تداوم خواهد داشت.
بهار شیراز که به میانه فرودین می رسد، غنچه های سفید نورسته در بین برگ های همیشه سبز درختان نارنج، مردمک دیده هر گردشگری را پر می کند و آرام آرام که می شکفد و باز می شود، عطرش، مشام را سحر می کند و جان پر می شود از لطافتی بهشتی.
عطر شکوفه سفید نارنج، ابتدای اردیبهشت گره ناگشودنی با روز سعدی و اشعار روح نواز شیخ مصلح الدین دارد؛ عطر بهارنارنج جلا می بخشد نفس را و اشعار ماندگار شیخ، زنگار می زداید از آینه دل و مهیا می شوی برای رفتن تا خلسه ای عرفانی و نشستن و گفتن با خدایی که آفریننده آن است و این.
روزهای اردیبهشت شیراز، هر نفسی که فرو می دهی، سرشار از عطر بهار نارنج است و چون بر می آوری پر از اشعار ناب سعدی، دو نعمتی که به حتم بر هر یک از آنها شکری بسیار واجب است؛ علاوه بر آن با هر دم و بازدم بهاری در شیراز، چشم دلت سرشار می شود از ذوقی که طراوت بهشتی این شهر، به تو هدیه می دهد، آنقدر که کنار آب رکنی نشستن و وضوی دل ساختن و دو رکعت نماز عشق خواندن در جوار گنبد ملکوتی احمدبن موسی (ع) می شود همه آرزویت.
جوی های پر از آب، در این روزهای میانه فصل بهار شیراز، پر است از گلبرگ های سفید بهار نارنج، باآنکه همه به نشانه عمر است که چه با سرعت از مقابل دیدگان می گذرد و تعللش نیست، اما همه زیبایی است و صفا.
به حتم بهار و زیبایی های شیراز، منحصر به فروردین نیست و فعالان حوزه گردشگری، امیدوار هستند که در ایام آینده شاهد صعودی شدن روند مسافرت و حضور گردشگران در شیراز و فارس باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در این خصوص اظهار داشت: در روزهای تعطیلات نوروزی امسال به علت شرایط نامساعد جوی، شاهد کاهش سفر و اقامت در فارس و شیراز بودیم.
مصیب امیری در گفت و گو با ایسنا افزود: به حتم زیبایی های بهار طبیعت در فارس به اتمام نرسیده و در ماه های اردیبهشت و خرداد، پذیرای شمار قابل توجهی مسافر و توریست خواهیم بود.
او افزود: معمولاً مسافران در بدو ورود به شیراز به مدت کوتاهی اقامت موقت دارند و به علت آب و هوای جنوب کشور از شیراز به استان های جنوبی سفر کرده و در نیمه دوم تعطیلات و در بازگشت مجدداً این کلانشهر را برای اقامت دو تا سه روزه انتخاب می کنند که متأسفانه امسال در نیمه دوم شاهد وقوع سیل در شیراز بودیم.
امیری که اعتقاد دارد به علت انعکاس گسترده سیل روز پنج فروردین و خسارت های جانی و مالی فراوان، بخشی از مسافران هم با کنسل کردن سفر و مکان های اقامتی رزرو شده، سفرشان به شیراز و فارس را لغو کردند، اظهار داشت: بروز بارندگی های وسیع در جنوب کشور هم سبب کاهش سفر به این منطقه شد که طبیعتاً کاهش سفر به فارس و شیراز را هم به دنبال داشت.
وی تصریح کرد: هر ساله بازدید از مجموعه حافظیه در صدر رجوع مسافران نوروزی قرار می گیرد بگونه ای در روز چهارم فروردین امسال بیشتر از ۴۰ هزار نفر از این مجموعه فرهنگی بازدید کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس اعتقاد دارد که ظرفیت های فراوان گردشگری در استان فارس نباید تحت الشعاع بروز یک حادثه طبیعی مانند سیل قرار گیرد، ضرورت کوشش برای حضور هرچه بیشتر گردشگران در فارس را خاطرنشان کرد.
امیری با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفند ۹۷ تا آخر تعطیلات نوروزی بیشتر از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از اماکن تاریخی تحت پوشش اداره کل میراث استان بازدید کردند، اظهار داشت: با عنایت به اینکه استقبال از مجموعه حافظیه همواره فراوان بوده است، امسال هم ساعت بازدید را در تعطیلات نوروزی تا ۲ صبح افزایش دادیم و پس از تعطیلات هم این زمان تا ساعت ۱۲ شب تعیین شده است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا منطقه فارس، در حالی امیری آمار بازدید از آثار تاریخی فارس در نوروز ۹۸ را به میزان فوق اعلام نمود که در سال ۹۶ بیشتر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و در سال ۹۷ بیشتر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از آثار تاریخی تحت پوشش این اداره کل بازدید کرده بودند.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس همینطور آمار تجمیعی واحدهای اقامتی این استان از ۲۷ اسفندماه ۹۷ تا ۱۶ فروردین ماه ۹۸ شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، کمپ های موقت کلاس های مدارس، منازل استیجاری، چادرهای مسافرتی، مهمانسراهای ادارات، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی را ۳ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۷۹۵ نفر شب اعلام نمود.
این در حالی است که در روزهای نوروز ۹۷ و با وجود مدت زمان کوتاه تر تعطیلات، بیشتر از سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شب در مراکز اقامتی فارس اسکان یافته بودند.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی فارس، در نوروز امسال مجموعه فرهنگی حافظیه با ۳۲۳ هزار و ۶۱۸ نفر، مجموعه جهانی تخت جمشید با ۲۴۱ هزار و ۱۸۷ نفر، مجموعه زندیه ۲۳۸ هزار و ۷۷۴ نفر، مجموعه فرهنگی سعدی با ۲۰۱ هزار و ۲۰۴ نفر و مجموعه جهانی پاسارگاد ۱۲۳ هزار و ۴۲۵ نفر اماکن در صدر بازدید این استان در نوروز ۹۸ قرار داشتند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، همه ساله اردیبهشت، شیراز مملو از مسافر بوده است؛ مسافرانی که بخشی از آنها دلداده بهار بهشتی و شمیم عطرنارنج و گشت و گذار در باغ و دشت و بازدید از زیبایی های طبیعی و تاریخی این شهر هستند و برخی دل در گرو سعدی دارند و اول اردیبهشت جلالی و بزرگداشت شیخ مصلح الدین را فرصتی مغتنم برای سفر به شیراز می دانند.
شماری از مردم ایران و گردشگران سایر کشورها نیز، هفته شیراز را برای آمدن به این شهر بهشتی انتخاب می کنند؛ هفته ای که از ۱۵ اردیبهشت آغاز می شود و همه ساله با جشنواره ها و برنامه های مختلف آئینی همراه بوده است.
شیراز، شهر رازهای حافظ و پندهای سعدی، شهر باغ های وسیع و سروهای سر به فلک کشیده و نارون و کاج های طناز، شهر بنفشه و سوسن، شهر گنبدهای فیروزه ای و شهر اندیشه های وسیع و عمیق ملاصدرا و … همچنان فرشی از گل و زیبایی و صفا پیش پای مسافرانش گسترده است.