سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
سنگ هایی که جلوی پای هتلداران می اندازند… رئیس جامعه هتلداران اعلام نمود: کاهش ۱۰ درصدی ضریب اشغال هتلها در سال ۹۷

سنگ هایی که جلوی پای هتلداران می اندازند… رئیس جامعه هتلداران اعلام نمود: کاهش ۱۰ درصدی ضریب اشغال هتلها در سال ۹۷

تور مسافرتی: رئیس جامعه هتلداران کشور اظهار داشت: اگر خانه مسافرها به جای اینکه در زمان هایی که هتل ها خالی از مسافر است جولان دهند در مواقع پیک سفر در استان های پر مسافر استفاده گردد بطور حتم فرصت شمرده می شود.
جمشید حمزه زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه تعرفه هتل ها در روزهای نوروز حتی افزایشی نداشته است، اظهار نمود: گاهی مشتریان با افزایش ۲۰ درصدی هتلی در روزهای نوروز مواجه گشتند و این بدان معنا است که اغلب هتل ها در روزهای نوروز برمبنای نرخ واقعی آنچه مصوب شده است عمل کردند.
وی ادامه داد: در صورتی که در سایر ماه ها هتل ها به مسافران خود تخفیف می دهند بدین سبب اینطور بنظر می رسد که شاید هتلی با عنایت به ستاره ای که دارد گران تر از سایرین عمل می کند.
رئیس جامعه هتلداران کشور با اشاره به اینکه نرخ هتل ها و واحدهای اقامتی هرسال در مهرماه تعیین می شود و در این میان هتلی امکان دارد با دو ماه تاخیر و یا در روزهای عید این تعرفه و نرخ مصوب را اجرا کند، اضافه کرد: آنچه مشهود است اینکه تابحال هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته ایم و همه هتلها طبق تعرفه عمل کردند.
حمزه زاده از اِعمال نرخ مصوب هتل ها برمبنای میزان درجه آگاهی داد و اظهار داشت: نرخ مصوب برمبنای نظر جامعه هتلداران و سازمان میراث فرهنگی تعیین می شود و این نرخ در همه هتل ها در معرض دید مسافران قرار دارد.
حمزه زاده اشاره کرد: در سایت جامعه هتل ها، بخشی اختصاص به شکایات مردم بابت قیمت هتلها وجود دارد، در صورتیکه هتلی بیشتر از آنچه مصوب شده است دریافت کند مردم می توانند شکایت خودرا بازگو کنند.
*”خانه مسافرها” تهدید یا فرصت؟
وی در پاسخ به این پرسش که “خانه مسافرها” برای هتلها فرصت محسوب می شوند و یا تهدید اظهار داشت: در هرکاری اگر نظم و ساماندهی و برنامه باشد مشکلی به وجود نمی آید، اگر این خانه مسافرها در مواقع پیک سفر در استان های پر مسافر استفاده گردد بطور حتم بهتر است.
وی اظهار داشت: اما در طول سال و زمانی که هتل ها خالی از مشتری است وجود این گونه اماکن می تواند برای هتل ها یک تهدید محسوب شود.
رئیس جامعه هتلداران کشور با اشاره به اینکه در روزهای نوروز همه هتل های کشور در آمادگی کامل به سر می بردند و خیلی از این اماکن باز بازسازی و بهسازی شدند، اشاره کرد: بعضی استانها به شکلی هستند که در بعضی فصول از ضریب اشغال بسیار بالایی برخوردار می باشند اینها به شرایط جوی کشور بازمی گردد و این گونه نیست که گفته شود ایام نوروز برای همه کشور پیک سفر شمرده می شود برای اینکه ایران کشور چهارفصل است و با عنایت به شرایط آب و هوایی که دارد در بعضی فصول همچون ایام نوروز نمی توان به برخی استانها سفر کرد.
حمزه زاده افزود: بنا بر این نمی توان اظهار داشت که در روزهای نوروز همه هتل های کشور پر بوده است بلکه استاهای گردشگر پذیر بعنوان مقصد اصلی محسوب می شوند و از ضریب اشغال بیشتری نسبت به سایر استان ها برخوردار می باشند.
*کاهش ۱۰ درصدی ضریب اشغال هتلها در سال ۹۷
وی در پاسخ به این پرسش که ضریب اشغال هتل ها در طول سال ۹۷ چگونه بوده است، اشاره کرد: متاسفانه سال قبل میانگین کشوری آن چنان مناسب نبود و ضریب اشغال هتل ها ۱۰ درصد کاهش داشت، در کنار آن هزینه ها همچون آب و برق به شدت افزایش داشت و به چند برابر رسید و همه این ها برای صنعت هتلداری یک لطمه بزرگ است.
رئیس جامعه هتلداران کشور با اشاره به اینکه با افزایش هزینه ها، ضریب اشغال هتل ها کم شد، اضافه کرد: در نتیجه خیلی از هتل ها با ضرر مواجه گشتند و این مساله به روند توسعه صنعت هتلداری ضربه می زند.
*افزایش هزینه ها و کاهش مسافر مهم ترین چالش صنعت هتلداری
حمزه زاده افزود: مهم ترین چالش بر سر راه صنعت هتلداری، افزایش هزینه ها و کاهش مسافر در سطح کشور و فصلی بودن سفر است و به این علت همه باید کمک کنند به خصوص دولت هزینه ها را کم کند و در این راستا معافیت مالیاتی یکی از موثرترین راه حلها است.
وی با قدردانی از کمیسیون اقتصادی مجلس که بتازگی هتلها و مراکز اقامتی را معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کردند، اظهار نمود: این مساله مقرر است به صحن مجلس برود و از نمایندگان می خواهیم برای توسعه صنعت گردشگری کشور این را مصوب کنند.
*سیاست متضاد وزرات نیرو و مشکلات صنعت هتلداری
رئیس جامعه هتلداران کشور در ادامه مشکلات بیمه ای و مالیات بر درآمد را از دیگر مشکلات بر سر راه صنعت هتلداری عنوان نمود و اظهار داشت: سیاست وزارت نیرو به شکلی است که به جای پشتیبانی از صنعت هتلداری و توسعه گردشگری در تضاد با این توسعه است. وزارت نیرو اعلام می کند مصرف یک واحد یا هتل هرچه بالا رود هزینه را چند برابر دریافت می کند در صورتی که برای تشویق هتلها باید همانند سایر کشورها هزینه آب و برق را کم کرد.
وی اشاره کرد: نگاه وزارت نیرو به هتلداری نگاه خانگی است و این نگاه سبب شده که این صنعت گرفتار لطمه شود.
*نقش پررنگ شهرداری ها در کمک به صنعت هتلداری و گردشگری
حمزه زاده نقش شهرداری ها را در این میان بسیار مهم برشمرد و اشاره کرد: شهرداری ها در امر ساخت و ساز هتل های جدید جهت دریافت عوارض و نمایش خدمات جدید می توانند بسیار کمک کنند.
وی با ابراز تاسف از اینکه اغلب شهرداری ها هم سلیقه ای عمل می کنند، اشاره کرد: برخی شهرها با این صنعت بسیار عالی برخورد می کنند اما برخی دیگر با وضع عوارض جدید نهایت سخت گیری را دارند در صورتی که هتل ها نباید به شهرداری ها عوارض پرداخت کنند.
*ساخته نشدن برخی هتلها برمبنای نیاز سنجی و لطمات آن
حمزه زاده با اشاره به اینکه ساخت برخی هتل ها برمبنای نیاز سنجی نیست و این مساله لطمه زیادی به صنعت گردشگری وارد می کند، اضافه کرد: بارها به سازمان میراث فرهنگی اعلام گردید که در درجه اول لازمه توسعه مطالعات نیازسنجی است و تا زمانی که این مطالعات صورت نگرفت هرگونه توسعه، قارچ وار است.
رئیس جامعه هتلداران کشور با اشاره به اینکه مشاوره و مطالعه نیازسنجی کم می کند تا دریابیم یک منطقه به چند هتل، میهمان پذیرو یا هتل آپارتمان نیاز دارد، اشاره کرد: بر این اساس سرمایه گذار با چشم باز سرمایه گذاری می نماید.
حمزه زاده اظهار داشت: یکی از مهم ترین مشکلات ما این است که در حوزه هتلداری، کمبود مشاور نظام مند محسوس است که باید روی آن بسیار کار شود و مشاوران صاحب صلاحیت ساماندهی شوند.