سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
جستجوهای جدید در قلعه یزدگرد انجام می شود

جستجوهای جدید در قلعه یزدگرد انجام می شود

تور مسافرتی: رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دالاهو اظهار داشت: به دنبال انجام فصل جدید جستجوهای دیرینه شناسی در قلعه یزدگرد با همکاری مشترک باستان شنان ایرانی و یک شرکت بین المللی دیرینه شناسی هستیم.
شهرام علی یاری در گفت و گو باخبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، بابیان اینکه نخستین جستجوهای دیرینه شناسی در قلعه تاریخی یزدگرد در سال ۱۹۸۲ توسط یک عتیقه شناس از مؤسسه شرق شناسی بریتانیا انجام گرفته، عنوان کرد: طی ۳۷ سال قبل تابحال چندین مرحله کاوش دیرینه شناسی روی این بنای باستانی انجام گرفته و منجر به نتایج خوبی هم شده است.

وی آخرین جستجوهای دیرینه شناسی انجام گرفته در این بنا را مربوط به اواخر سال ۱۳۹۶ و توسط یکی از باستان شناسان کرمانشاهی اعلام نمود و اضافه کرد: در جستجوهای گذشته عمدتاً بخش هایی از سازه های این بنا کشف و تحقیقاتی باز روی سازه های کشف شده انجام گرفت.

رئیس میراث فرهنگی دالاهو جستجوهای آتی روی این بنا را ادامه جستجوهای گذشته عنوان نمود و اظهار داشت: مقرر است این کاوش ها توسط یک گروه دیرینه شناسی مشترک از باستان شناسان ایرانی و دانشگاه رم ایتالیا انجام گیرد.

وی اشاره کرد: به این منظور از پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور خواسته ایم تا با انجام این کاوش ها موافقت کند که مسئولان پژوهشگاه باز موافقت شفاهی خودرا به ما اعلام نموده اند، اما موافقت کتبی هنوز واصل نشده است.

علی یاری عنوان کرد: در صورتیکه پژوهشگاه نامه موافقت را ارسال نماید، در شهریور امسال فصل جدیدی از کاوش ها را در قلعه یزدگرد خواهیم داشت.

ایشان سپس از آغاز مرمت بخش های لطمه دیده این بنا در زلزله و پس لرزه های دو سال قبل و سیلاب های اخیر در آینده ای نزدیک آگاهی داد و اظهار داشت: هم اکنون یک تیم مطالعاتی در محوطه این بنا مستقر شده و مشغول مطالعات قبل از مرمت هستند.

قلعه یزدگرد از کهن ترین و مستحکم ترین قلعه های ایران باستان است که شهرتی جهانی دارد. قدمت این بنایِ شهرمانند را متعلق به عهد اشکانی یا ساسانی می دانند که در گستره ای به وسعت ۴۰ کیلومتر راه اندازی شده و ۱۰ بنای بزرگ شامل نقاره خانه، آشیه وا، دیوارگچ، آشپزخانه و … را در دل خود جای داده است.

قلعه باستانی یزدگرد که در افسانه ها آنرا پناهگاه یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی و دخترش سپس حمله اعراب به ایران می دانند، در راه جاده دالاهو به سمت سرپل ذهاب – فاصله ۱۵ کیلومتری شهر سرپل ذهاب- در ارتفاعات روستای زرده واقع شده است.

قرارگیری این قلعه در ارتفاعات، آنرا به دژی دست نیافتنی برای دشمنان حاکمش تبدیل نموده بود، بگونه ای که بر طبق شواهد حاکم این قلعه به صورت مستقل و بدون پرداخت باج و خراج حکومت می کرده است.