سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
نوتردام نیمه سوخته فرانسوی ها بعلاوه عکس

نوتردام نیمه سوخته فرانسوی ها بعلاوه عکس

تور مسافرتی: «نوتردام» را رقیب اصلی برج ایفل می دانند حتی در سمبیلک بودن اش، که با نوشته های ویکتورهوگو در «گوژپشت نتردام» معروف تر شد. حالا «نوتردام» فرانسوی ها نیمه سوخته شده است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، از دو روز گذشته با آتشی که به جان «نوتردام» افتاد، نامش و لحظه های سوختن اش نقل محافل فرهنگی و مردمی شد که یا یک دفعه آنرا از نزدیک دیده بودند، یا در همسایگی آن زندگی می کردند؛ کلیسایی جهانی شده با ۸۵۰ سال قدمت که آتش سوزی آنرا تا مرز نابودی کامل برد.
آتش در این میراثِ ثمین تاریخی فرانسه که به قول مردمش در طول ۸۰۰ سال گذشته، ناظر و نگهبان پاریس بود و صدای ناقوس اش، رویدادهای فرخنده یا نامیمون را به گوش می رساند، قلب میلیون ها فرانسوی را به درد آورد.
بالاخره آتشِ «نوتردام» ِ ۸۵۰ ساله و نماد زیبایی و تاریخ پاریس و از ارزشمندترین نمونه های معماری گوتیک، با تمام مجسمه های عجیب وغریب، نقاشی های رنگارنگ روی شیشه ها و گچبری های بدون نقض اش پس از چند ساعت تلاش آتش نشانان خاموش شد.
هر چند تلاش آتش نشانان پاریس برای خاموش کردن آتش در ساعات اولیه بی نتیجه ماند و در نهایت برج مرکزی این کلیسا با بیشتر از صد متر ارتفاع و سقف آن بطور کامل فرو ریخت اما مسؤولان فرانسوی با خاموش شدن آتش و بررسی اولیه در بنای ساختمان اعلام نمودند ساختار اصلی بنا و برج های ناقوس این کلیسا هنوز سرپاست.

دقایقی پس از آغاز آتش سوزی، وزیر فرهنگ فرانسه درخواست نجات آثار تاریخی فرانسه را که در این کلیسا نگهداری می شدند، داد. بدین سبب آتش نشانان، مأموران وزارت فرهنگ فرانسه و شهرداری پاریس برای نجات آثار تاریخی و هنری در کلیسا تلاش کردند و موفق به نجات برخی آثار ثمین آن مانند «تاج مسیح (ع)»، «لباس قرن سیزدهمی «سن لویی» پادشاه فرانسه» و نقاشی ها شدند و با خارج کردن آنها از ساختمان کلیسا، نخست آنها را به خارج از ساختمان شهرداری منتقل کردند و در نهایت برای محافظت بیشتر و آغاز پروسه مرمت به موزه لوور پاریس منتقل شده اند.
«نوتردام» حالا پس از آتش سوزی و بدون برج مرکزی و سقفی که بیشتر از نیمی از آن فرو ریخته، آرام شده، اما برنامه ریزی ها برای حفاظت و مرمت ان ادامه دارد، در حالیکه تا کنون چند میلیون دلار از طرف مردم فرانسه و دو سرمایه گذار فرانسوی برای مرمت و باقی نگه داشتن این بنای جهانی در پاریس پرداخت شده است.
این تصویر را نازلی حقانی پرست سه شنبه (۲۷ فروردین) ثبت کرده است