سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین: چهار اثر تاریخی قزوین نامزد ثبت در لیست جهانی است

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین: چهار اثر تاریخی قزوین نامزد ثبت در لیست جهانی است

به گزارش تور مسافرتی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اظهار داشت: چهار اثر تاریخی قزوین شامل قلعه حسن صباح، قلعه سمیران، دولتخانه صفوی و بازارچه صنایع دستی سرای سعدالسلطنه نامزد ثبت در لیست آثار جهانی است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، علیرضا خزایلی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی در محل این اداره به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. خزائلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد ثبت جهانی آثار تاریخی استان تصریح کرد: در زمینه ثبت جهانی آثار پرونده های متعددی مفتوح شده و در حال بررسی است که بر مبنای سهمیه جهانی تعیین شده برای کشور در اولویت قرار می گیرد. وی بیان کرد: ثبت جهانی آثار به صورت گروهی صورت می گیرد و هر سال با تدبیری که سازمان میراث فرهنگی دارد که در چارچوب کار گروهی صورت می گیرد و یکی از پرونده ها بازارچه صنایع دستی سرای سعدالسلطنه است.
خزائلی خاطرنشان کرد: ۱۲ کشور در منطقه غرب آسیا هستند که بازرسان شورای جهانی میراث از آثار نامزد بازدید خواهند کرد و نظر نهایی را اعلام می کنند. وی اظهار داشت: آثاری چون دولت خانه صفوی، قلعه حسن صباح، قلعه سمیران و بازار صنایع دستی سعدالسلطنه بعنوان نامزدهای ثبت جهانی در دستور کار است که امیدواریم بازارچه صنایع دستی سعدالسلطنه در اولویت قرار گیرد. متقاضیان ساخت هتل و خانه های بوم گردی تسهیلات می گیرند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای اساسی ما در استان کمبود هتل و اقامت گاه است که در این راستا تسهیلات و مشوق های لازم برای متقاضیان پیشبینی شده است. وی اظهار داشت: ساخت هتل در جذب توریست هم تأثیرگذار است و می تواند در تبدیل قزوین به مقصد گردشگری نقش مهمی ایفا کند. خزائلی تصریح کرد: هتل در شهر یک مبحث استانی ولی پیچیده است و باید سرمایه گذار هم استقبال کند و در مورد هتل ورودی شهر متأسفانه سرمایه گذار که اهل قزوین است همراهی لازم را نداشته که باید پیگیری نماییم.
خزائلی بیان کرد: توسعه بوم گردی از دیگر اولویت های ما امسال است چونکه با تسهیلات کمتر و مشارکت افراد بومی می تواند فعال شده و برای اقامت مسافران مهیا شود که در این راستا ۲۰ روستا نمونه گردشگری تعیین شده که تسهیلات لازم به متقاضیان داده می شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: بوم گردی در مناطق الموت و طارم از ظرفیت های بیشتری برخوردار می باشد و ما هم حمایت لازم را از فعالان این عرصه بخصوص افراد بومی انجام خواهیم داد. خزائلی اظهار داشت: هم اکنون ۲ هزار تخت فعال در استان داریم که نوروز امسال شاهد افزایش ۱۶ درصدی اقامت مسافران در شهر بودیم. وی در مورد تعداد گردشگران نوروزی امسال تصریح کرد: امسال ۲۸۳ هزار اقامت در نوروز صورت گرفت و دو میلیون و ۴۲۸ هزار و ۴۹۵ نفر از بناهای تاریخی استان قزوین دیدن کردند. طرح دولت خانه عملیاتی می شود خزائلی در مورد اجرای طرح دولت خانه در قزوین افزود: در اجرای این طرح تاکید ویژه داریم تا به سرانجام برسد که در این راستا مرمت گراند هتل در اولویت قرار دارد. وی بیان کرد: فاز اول مرمت گراند هتل توسط بخش خصوصی و بانک وابسته به میراث شروع می شود که امیدواریم رفع تصرفات با همکاری استانداری سرعت یابد.
خزائلی اظهار داشت: اعتبارات آزاد سازی حریم دولت خانه صفوی از مصوبات سفر رهبری تأمین خواهد شد و با اجرای آن شاهد اجرای طرح بسیار ارزشمندی در حوزه میراثی در قزوین خواهیم بود. صیانت از بافت تاریخی در اولویت است وی افزود: بافت تاریخی ۵۲۰ هکتاری در قزوین یک مجموعه پرارزش است و مشاوری برای آن تعیین شده تا میزان تراکم و ساخت و ساز مشخص شود و امیدواریم این کار تسریع شود. طرح انصاری شرقی منتفی است مدیرکل میراث فرهنگی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد وضعیت اجرای ادامه طرح شهید انصاری اظهار داشت: با مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی اجرای طرح در خیابان انصاری شرقی منتفی است.
وی افزود: طرح محله بلاغی در مراحل نهایی است و توسط مشاور در حال تهیه مطالعات طرح است و بعد از تصویب ابلاغ خواهد گردید. خزائلی در مورد آخرین وضعیت ثبت آثار تاریخی در استان هم اظهار داشت: هم اکنون ۱۳۸۴ اثر تاریخی در استان ثبت شده و این آمار به صورت مستمر در حال تغییر است. وی تصریح کرد: همینطور پرونده ثبت ۲۵ اثر تاریخی دیگر استان در دست بررسی و طی مراحلی قانونی برای ثبت در لیست ملی کشور است. خزائلی در مورد واگذاری خانه های تاریخی در قزوین اظهار داشت: خانه بهروزی به بهره بردار قبلی داده شده و کاروان سرای وزیر فعلاً تعطیل می باشد و از بهره بردار خواسته ایم جای دیگر فعالیت کند. وی ادامه داد: مجموعه دریاچه اوان هم باید ساماندهی و احیا شود که باید متولی خاصی داشته باشد که بزودی با دادن فراخوان سراسری تشریفات واگذاری طی خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: وظیفه داریم در جذب توریست کمک نماییم و ما هم ادامه دهنده راه گذشتگان خواهم بود چون مسئولان قبلی هم کار زیادی کرده اند و تلاش می نماییم تا با پشتیبانی از ساخت هتل و اقامت گاه و جلب مشارکت بخش خصوصی بتوانیم قزوین را از معبر به مقصد گردشگری تبدیل نماییم. وی در مورد تقویت سایت تاریخی هلاکو در تاکستان اظهار داشت: این سایت از مراکز پرارزش تاریخی و فعال است که برای جستجوهای فصلی تعریف شده و برنامه ما اجرای سایت موزه دیرینه شناسی است. خزائلی اظهار داشت: برای ادامه کاوش ها در سایت هلاکو از محل اعتبارات بازآفرینی سال قبل ۴۶۰ میلیون تومان دادیم و امسال ۵۰۰ میلیون تومان برای فعالیت سایت و بهسازی مناطق منتهی به سایت هزینه می نماییم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان کرد: در سال قبل بهسازی معابر منتهی به دولت خانه و هم کف سازی سبزه میدان مطابق با الزامات میراث انجام شده و اختلاف سطح کاخ چهل ستون و معبر سبزه میدان یک متر و ۴۰ سانت است که در کف سازی و بهسازی نظارت شد تا مرمت بر مبنای چارچوب میراث باشد. وی در مورد انتقاد به نوع المان های نصب شده از جانب شهرداری در پیاده ره سبزه میدان هم اظهار داشت: از نظر میراث فرهنگی نصب المان موقت در سبزه میدان بلامانع است و این المان های موقت بر مبنای یک رویکرد در مناسبت ها نصب و جمع آوری می شود و اگر به نوع آنها ایرادی وارد است به شکلی آغاز راه و تمرین به حساب می آید به تدریج مشکلات حل می شود. راه اندازی موزه مجازی در قزوین خزائلی بیان کرد: همزمان با هفته دولت توسط یکی از مجموعه داران بخش خصوصی موزه مجازی در قزوین راه انداری خواهد شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین همینطور اظهار داشت: هم اکنون ۱۲ تشکل مردم نهاد در حوزه میراث فعالیت می نمایند که پشتیبانی از آنها و هم استفاده از ظریفت سمن ها در برنامه ها قرار دارد.
سرهنگ اکبر بهنامی پور فرمانده یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی استان قزوین هم در این جلسه اظهارداشت: پارسال ۲۴ مورد حفاری غیرمجاز کشف و ضبط شد و از ۴۳ فقره تخریب آثار تاریخی هم ممانعت شد. سرهنگ بهنامی پور بیان کرد: همینطور پارسال ۱۴۵ مورد مرمت غیر مجاز متوقف گردید و با تلاش مأموران یگان حفاظت توانستیم ضمن کشف ۱۰ دستگاه فلز یاب ۱۱۳ نفر از متخلفان را دستگیر نماییم. وی افزود: پارسال ۱۱ فقره پرونده برای متخلفان تشکیل شد و امسال هم تابحال ۳ پرونده برای متخلفان در عرصه میراث فرهنگی تشکیل شده است. فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قزوین یادآورشد: در دوماهه امسال همینطور از فقره تخریب آثار تاریخی جلوگیری، ۲۴ مورد مرمت غیر مجاز متوقف و با تشکیل سه پرونده برای متخلفان تعداد هفت نفر دستگیر و تحویل مقامات قضائی شدند.