سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیرکل امور موزه های کشور مطرح کرد؛ بازدید ۳۰ میلیون نفر از موزه های کشور در سال ۹۷

مدیرکل امور موزه های کشور مطرح کرد؛ بازدید ۳۰ میلیون نفر از موزه های کشور در سال ۹۷

به گزارش تور مسافرتی مدیرکل امور موزه های کشور اظهار داشت: ۲۲ میلیون نفر از موزه های سازمان میراث فرهنگی و حدود ۸ میلیون نفر از موزه های سازمان های مختلف پارسال بازدید کرده اند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، نشست خبری معاونت میراث فرهنگی قبل از ظهر ۳۰ اردیبهشت در سازمان میراث فرهنگی برگزار گردید.
در این نشست محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه های کشور اظهار داشت: ۶۸۰ موزه فعال در کشور داریم که ۲۶۶ موزه آن وابسته به سازمان میراث فرهنگی است و ۱۲۹ موزه آن توسط بخش خصوصی بوجود آمده است، این هفته هم تعداد دیگری از موزه ها افتتاح می گردد. همینطور ۳۷ موزه مشارکتی در کشور داریم.
وی اظهار داشت: اگر دولت میلیاردها پول برای موزه کنار بگذارد اتفاق خاصی نمی افتد، ما تلاش مان را کرده ایم که مردم را سمت موزه سوق دهیم چون آنها بهترین حافظان میراث شهرشان خواهند بود. عمده سیاست ما این است که موزه ها را اجتماعی کرده و مردم را دخالت دهیم.
کارگر همینطور از سامانه جام اطلاع داد و اظهار داشت: این سامانه بزرگترین سامانه ثبت اشیای تاریخی است که وزارت اقتصاد و دارایی پذیرفته هر آنچه در این سامانه ثبت می شود به منزله ثبت در اموال دولتی خواهد بود.
مدیرکل امور موزه های کشور بیان کرد: اخیرا قطر ۴۶۰ میلیون دلار برای افتتاح یک موزه هزینه کرده است این رقم را با کل اعتبار موزه های ایران مقایسه کنید اگر بگویید قطر با این سرمایه گذاری در حوزه موزه داری و رعایت استانداردها رشد کرده اساسا من اعتراض خواهم کرد. ایجاد یک ساختمان برای موزه کار آسانی است، نمی توان این را به منزله یک مدل در نظر گرفت و گفت استانداردهای موزه در این کشور رعایت شده است و سطح موزه داری آن کشور رشد کرده است.
وی اضافه کرد: ما برای همه موزه داران کشورمان ورک شاپ گذاشته ایم و تلاش می نماییم دانش آنها را بالا ببریم.
کارگر بیان کرد: پارسال ۲۲ میلیون نفر از موزه ها و اماکن تاریخی متعلق به سازمان میراث فرهنگی بازدید کرده اند، شاید بتوان گفت ۸ میلیون نفر دیگر از موزه های سازمان های دیگر دیدن کرده اند. این آمار یعنی اینکه یک چهارم جمعیت کشور از موزه های ایران دیدن کرده اند. این در شرایطی است که ایران تنها یک یا دو میلیون گردشگر دارد که موزه ببینند. این بررسی نشان داده است بیشتر، ایرانیان به موزه می روند نه گردشگر ها. در حالیکه در کشورهای دیگر آمار گردشگر هایی که از موزه ها دیدن می کنند زیادتر است.
مدیرکل امور موزه های کشور بیان کرد: ما مجوزهایی که به موزه های بخش خصوصی می دهیم یک ساله است اگر در این مدت استانداردهایی که باید بالا برند را مورد اهمیت قرار ندهند پروانه آنها تمدید نخواهد شد اما اگر این مبادرت به خوبی صورت گیرد پروانه آنها دائمی می شود.
کارگر همینطور اظهار داشت: از نظر سازمان استخدامی پستی به نام پست امین اموال نداریم. موزه ها مجبور بوده اند از کسانی که در رابطه با کار موزه داری هستند خواهش کنند این پست را قبول کنند. اما ما توانستیم این جایگاه را به تصویب برسانیم. حالا بالغ بر ۱۸۰ پست امین اموالی تصویب شده است اما دولت هنوز مجوز جذب نداده است.