سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
پرسش تور مسافرتی از مردم: چرا صنایع دستی نمی خریم؟ صنایع دستی می خریم، غم نان اگر بگذارد

پرسش تور مسافرتی از مردم: چرا صنایع دستی نمی خریم؟ صنایع دستی می خریم، غم نان اگر بگذارد

به گزارش تور مسافرتی هنرهای سنتی خواه یا ناخواه بخشی از زندگی اغلب ایرانی ها را تشکیل می دهد که البته در گذشته بیشتر تشکیل می داده است. گوشواره ها و دستبندهای سنتی، لوازم تزئینی میناکاری و خاتم کاری و پارچه های قلمکاری همگی نماینگر هنرهای سنتی ایرانی که هر کدام پیشینه تاریخی در استان های مختلف کشورمان دارند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، این روزها اما خرید و استفاده از صنایع دستی نسبت به گذشته کمتر مورد اقبال عموم مردم قرار دارد. از اصلی ترین علل این مورد گران شدن هنرهای سنتی به جهت افزایش قیمت مواد اولیه تولید و دیگر کاربردی نبودن صنایع دستی است.
بسیاری بر این باورند تا زمانی که صنایع دستی به شکل کاربردی تولید و وارد بازار نشود و با زندگی امروز مردم همخوانی نداشته باشد، آنگونه که باید مورد استقبال مردم قرار نخواهد گرفت.

صنایع دستی باید تلفیق سنت و مدرنیته باشد
یک خانم ۴۵ ساله در این زمینه به ایسنا می گوید: صنایع دستی ایرانی را خیلی دوست دارم و حتی از نمایشگاه هایی هم که برگزار می گردد بازدید می کنم. با وجود اینکه قیمت کالاهای سنتی هم در سال های اخیر گران تر شده، اما باز هم دلم می خواهد خریداری کنم؛ منتهی فرزندانم اصلاً دوست ندارند و می گویند که این طرح ها و وسایل تزئینی خیلی قدیمی شده است. به همین خاطر هم دیگر چندان برای خرید ترغیب نمی شوم.
او یادآور می شود: تلفیق سنت و مدرنیته می تواند برای نسل جدید معجزه کند. در همین سال های اخیر شاهد بودیم که چطور مانتوهای ایرانی توانستند جای مانتوهای خارجی را بگیرند. مانتوهایی که با طرح های جدید و با استفاده از نقوش سنتی توانستند جای خودشان را در بین سلیقه بانوان ایرانی پیدا کنند. این نگاه باید در همه حوزه های صنایع دستی وجود داشته باشد.

صنایع دستی می خرم، اما فعلاً دغدغه معیشت دارم
خانم جوان دیگری اما از گران بودن صنایع دستی گله می کند و می گوید: در شرایطی که بخشی از مردم به معنای واقعی نان نمی توانند بخورند، صنایع دستی چه اهمیتی دارد؟ آن هم صنایع دستی که روز به روز قیمت آن در حال افزایش می باشد. بعضی وقت ها خنده ام می گیرد از اینکه دغدغه امروز مسئولان صنایع دستی است! من امروز خیلی هنر کنم بتوانم خرج خورد و خوراکم را جور کنم، دیگر به وسیله تزئینی که به دیوار بزنم نمی رسد.
او ادامه می دهد: صنایع دستی ما خیلی زیباست و من هم خیلی دوستشان دارم. از لباس های سوزن دوزی شده بلوچ گرفته تا شال ها و مانتوهایی که جدیداً با طرح های ایرانی تولید می شوند و وسایل تزئینی؛ اما حرف من این است که خرید این هنرهای زیبا زمانی خوب است که دغدغه معیشت وجود نداشته باشد.

کاربردی کردن صنایع دستی بهترین کمک است
همینطور آقای جوان ۳۲ ساله ای در این زمینه می گوید: من طرح های جدید صنایع دستی را بیشتر می پسندم. الان برخی برندها و فروشگاه هایی به راه افتاده است که به دور از طرح های قدیمی، بسیار مدرن و در عین حال همخوان با سلیقه و هنر ایرانی تولید می شوند. البته طرح های قدیمی هم زیبایی های خاص خودشان را دارند، اما شاید دیگر چندان با سلیقه امروز مطابقت نداشته باشند یا اینکه چون کاربردی نیستند، برای بسیاری صرف نکند که بخواهند این مقدار هزینه کنند.
او ادامه می دهد: به نظرم کاربردی کردن صنایع دستی بهترین کمک به این عرصه است. بعنوان مثال الان زیورآلاتی که برای خانم ها با طرح های ایرانی تولید می شود بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. یا ظروفی که کاملاً کاربردی هستند و در عین حال هنر ایرانی هم دارند. من به شخصه ترجیح می دهم برای یک ظرف زیبای قابل استفاده هزینه کنم تا اینکه یک ظرف میناکاری زیبا بخرم و به دیوار بزنم. در واقع می توان اظهار داشت که اولویت اولم کاربرد است.

می ترسم به سراغ صنایع دستی بروم
خانمی ۲۶ ساله هم درباره گران بودن هنرهای سنتی اظهار می کند: صنایع دستی بسیار گران است و با وجود علاقه ای که به هنرهای سنتی دارم می ترسم سمت فروشگاه های صنایع دستی بروم. به هر حال باید به این نکته توجه کرد که صنایع دستی تزئینی زمانی در خانه زیبایی خودش را نشان داده است که در کنار صنایع دستی دیگر باشد. به همین خاطر هم باید برای چیدن یک دکور زیبا هزینه زیادی کرد که در توان خیلی از مردم نیست.
وی همینطور می گوید: من تصور می کنم که گران بودن صنایع دستی تا اندازه ای غیرواقعی است و نباید قیمت ها تا این اندازه زیاد باشد. به شخصه اگر قیمت آثار هنرهای سنتی ما تا این اندازه زیاد نبود، حتما از آنها خریداری می کردم.

چشم های ایرانی ها به زیبایی صنایع دستی عادت کرده است
آقایی ۵۰ ساله هم درباره طرح های هنرهای سنتی ایران یادآور می شود: من فکر می کنم به لحاظ زیبایی صنایع دستی ایران غیرقابل وصف است، اما چون ما از کودکی چشم هایمان به دیدن این طرح ها و نقش ها عادت کرده است، فکر می کنم این زیبایی ها کاملاً عادی است. در صورتیکه هنرهای ایرانی به چشم جهانیان بسیار زیبا است و به همین خاطر هم حاضر هستند برای داشتن آن هزینه زیادی را صرف کنند.
او می گوید: به همین خاطر هم هنرهای سنتی و طرح های قدیمی ما همچنان در جذب مشتری خارجی موفق هستند، اما باید فکری به حال جذب مشتری های داخلی نماییم. باید به این سمت پیش برویم که هنرهای سنتی ایران با هنر مدرن تلفیق شود و آنقدر زیبا باشد که خریدار ایرانی هم برای داشتن این هنر زیبا حاضر باشد هر هزینه ای را صرف کند.