سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در گزارش تور مسافرتی عنوان شد؛ احترام به عقاید دینی و آداب محلی از مهمترین قوانین گردشگری می باشد

در گزارش تور مسافرتی عنوان شد؛ احترام به عقاید دینی و آداب محلی از مهمترین قوانین گردشگری می باشد

تور مسافرتی: جهانیان، معاون پیشین گردشگری اظهار داشت: احترام به عقاید جامعه محلی آنقدر مهم می باشد که نخستین ماده از ۱۰ ماده کدهای جهانی اخلاق گردشگری به احترام به رسوم و اعتقادات دینی جامعه میزبان اختصاص دارد.

خبرگزاری مهر، گروه دین واندیشه: حدود دوماه پیش بود که خبری منتشر گردید مبنی براینکه یک خواننده زن در روستای تاریخی ابیانه تک خوانی کرده بود و پیرو این خبر خواننده زن دستگیر و عوامل و برگزار کنندگان این برنامه هم مواخذه و بازخواست شدند. البته بعدها عنوان شد که این گروه، تحت نظارت تورهای گردشگری مجوز دار نبوده و این برنامه در چارچوب یک سفر گروهی و دوستانه برگزار شده بود. بعد از آن هم تصاویری از رعایت نکردن شئونات اسلامی در دریاچه لفور منتشر گردید که خاطیان این ماجرا هم بازخواست شدند. قبل از این هم ما بارها شاهد چنین هنجارشکنی هایی در مناطق گردشگری بودیم. مثل حاضر شدن با پوشش نامناسب در آئین و مراسم دینی شهرهای مذهبی مثل یزد و رعایت نکردن شئونات آن منطقه که سبب رنجش بومیان آن منطقه شد؛ همه این اتفاقات نشان داده است که خیلی از گردشگران ما عقاید دینی، مذهبی و فرهنگی مناطقی که به آنجا سفر می کنند را رعایت نمی کنند. این درحالیست که ماده اول کدهای جهانی اخلاق برای گردشگری شناخت متقابل و احترام بین مردم و جوامع است. ولی متاسفانه این مورد در کشور ما اغلب مغفول مانده است.
ممکن است یک مدل پوشش، در شهرهای بزرگ عادی و معمولی به شمار بیاید اما در شهرهای کوچکتر که فرهنگشان با فرهنگ شهرهای بزرگ متفاوت می باشد نامتعارف باشد و اگر ما توریست و میهمان این شهرها و مناطق می شویم ملزم هستیم که قوانین مربوط به آن منطقه را رعایت نماییم و به آنها احترام بگذاریم. مثلا در منطقه ای مثل اورامانات که مراسم مذهبی با عنوان پیرشالیار دارند، حضور زنان مجاز نیست ولی متاسفانه در بعضی از موارد دیده شده که بعضی از گردشگران زن به این رسم پایبند نیستند و اصرار دارند که در مراسم حضور داشته باشند بی توجه به اینکه این حضور سبب رنجش و ناراحتی بومیان و برگزارکنندگان مراسم می شود.
حرمت عالمان و بزرگان دینی منطقه نگه داشته شود
منطقه اورامانات کردستان، که اتفاقا این روزها بخاطر شرایط آب وهوای دلچسبی که دارد میزبان گردشگران بسیاری است، جزو منطقه هایی است که عقاید مذهبی ساکنان آنجا برایشان بسیار مهم می باشد و مردمان این دیار بر سر یکسری مسائل تعصبات خاصی دارند پس ضروریست که گردشگران به این منطقه حواسشان به تعصبات و فرهنگ آنجا باشد.
این مسئله تا جایی مهم می باشد که امام جمعه اورامانات می گوید: مردمان منطقه اورامان تخت پذیرای افراد بی حجاب و بدحجاب نیستند، ما نمی توانیم آنهارا راه ندهیم ولی از آنها با روی باز هم پذیرایی نمی نماییم و میزبان آنها نمی شویم به بیان دیگر مردم، توریستهایی که متناسب با عقاید و نظرات ما رفتار نمی کنند را نمی پذیرند و میزبان آنها نمی شوند.
ماموستا حامد مردوخی، امام جمعه اورامان تخت اظهار داشت: این روستا نسبت به سایر روستاهای گردشگری از لحاظ عقاید دینی مقیدتر است. چون این منطقه میزبان عالمان بزرگ دینی بوده و مردمان این دیار از همان زمان قدیم با آغوش باز پذیرای دین اسلام و اهل توحید بودند و اهل شرک و بت پرستی نبودند؛حتی روایت داریم که بانی مسجد جامع هورامان تخت که مربوط به ۱۳ قرن پیش است اصحاب گرامی دین اسلام بودند یعنی سابقه دینی بودن این روستا مربوط به گذشته های دور است و سابقه تاریخی دارد و هیچوقت اینجا خالی از عالم دینی نبوده است.
وی اضافه کرد: خیلی از توریستهایی که به این منطقه می آیند چه در تابستان چه در زمستان به منظور زیارت آرامگاه پیرشالیار می آیند بدین سبب با عنایت به کرامات این پیر باید به اعتقادات دینی منطقه احترام بگذارند و مسائل اخلاقی و عرفی را رعایت نمایند.
مردوخی درباب کرامات پیرشالیار اظهار داشت: سید مصطفی که با عنوان پیرشالیار در این منطقه شناخته شده و از نوادگان امام جعفر صادق (ع) و حضرت زهرا (س) است؛ او یکی از عالمان این منطقه است و در سالهای چهار و پنج هجری در این منطقه می زیسته است البته او قبل از اینکه به هورامان تخت بیاید در بغداد شاگرد عبدالقادر گیلانی بوده است ولی بعد از به انتها رساندن تحصیلاتش به هورامان تخت می آید و همین جا ماندگار می شود. او انقدر عالم بزرگی بود که هرکسی برای هرمشکلی به او بازگشت می کرده و مشکلش هم حل می شده است؛ بخصوص در حوزه علم پزشکی خیلی متبحر و به نام بوده است. داستان مراسم پیرشالیار هم از این مقرر است که در همان زمان ها دختر یکی از حاکمان شهر بخارا دیوانه میشود و همه طبیبان از درمان او علاج می شوند تا اینکه به گوش حاکم می رسد که در اورامان تخت عالمی است که همه بیماران را درمان می کند. حاکم بخارا به برادرش می گوید که دختر مرا برای درمان نزد او ببرید اگر درمان شد به عقد همان عالم دربیاورید. آنها با پای پیاده نزد سید مصطفی می آیند و قبل اینکه به سید مصطفی برسند دختر حاکم درمان و مشکلش رفع می شود. عموی دختر می گوید که من وکیلم این دختر را به عقد شما دربیاورم. سید مصطفی می گوید من زندگی درویشی و ناچیزی دارم و مناسب با دختر حاکم نیست ولی دختر قبول می کند و می گوید من از زندگی بریده بودم تو به من زندگی باردیگر بخشیدی و در همانجا به عقد سید مصطفی در می آید و حتی قدیمی ها می گویند عروسی و اسباب آنرا هم مردم برایش فراهم کردند. امروزه هم مردم برای رفع مشکل و گرفتاریشان نذر او می کنند چون آن پیر بزرگ کرامات بسیاری داشت.
امام جمعه اورامان تخت افزود: سید مصطفی، شاگردان زیاد و مختلفی هم داشته است که به نزد او می آمدند ولی از بین آنها ۹۹ نفر آنها به حد کمال می رسند و انقدر عاشق پیرشان می شوند که همینجا ماندگار می شوند بنا براین هیچکدام از این ۹۹ پیر اهل اورامان نیستند و از مناطق مختلف نزد سید مصطفی آمدند. با عنایت به این پیشینه تاریخی و دینی که این منطقه دارد ما توقع داریم که مهمانان و گردشگران هم به این منطقه و عالمان آن احترام بگذارند و به اصطلاح حرمت اینجا را نگه دارند.
این عالم دینی افزود: فلسفه نامیدن سید مصطفی به پیرشالیار هم این است که وقتی درسش را در بغداد نزد عبدالقادر گیلانی تمام می کند، به او می گوید: «برو به پیش، الله یارت باد.» بعد از آن در اورامان به او می گویند پیرشالیار.
لزوم آموزش و اطلاع رسانی به گردشگران درباب آئین ها و اعتقادات دینی
منوچهر جهانیان رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ هم درباب اینکه گردشگران ملزم به رعایت قوانین و عقاید دینی مناطق گردشگری هستند اظهار داشت: درباره مشکلات اینچنینی باید به گردشگران اطلاع رسانی شود علاوه بر این جامعه محلی و میزبان باید در این اطلاع رسانی مشارکت کنند. سوژه رعایت و احترام به عقاید جامعه محلی آنقدر مهم می باشد که نخستین ماده از ۱۰ ماده کدهای جهانی اخلاق گردشگری به سوژه رعایت آداب و رسوم و اعتقادات و احترام متقابل میان جامعه گردشگری و میزبان اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: گردشگران حرفه ای که زیاد سفر می کنند اغلب چنین مشکلاتی را ایجاد نمی کنند، چون می دانند که اعتقادات دینی و مذهبی محلی ها به صورتی خط قرمز آنهاست و باید رعایت نمایند و احترام بگذارند. آنها با عنایت به تجارب حرفه ای خود می دانند که اگر احترام نگذارند با نوعی محدودیت ها و مشکلات مواجه می شوند که سبب دلخوری هردو طرف می شود.
معاون پیشین گردشگری افزود: عدم آگاهی گردشگران و عدم آگاهی برنامه ریزان سبب چنین اتفاقاتی می شود بدین سبب قبل از هرچیز لازم است که هردو طرف یعنی هم گردشگران هم مسئولان و برنامه ریزان آموزش ببینند و به مسائل اینچنینی گردشگری آگاه شوند. ضمنا لازم است که ما توریستهایی که صرفا برای تفریح وبرای گذراندن چندساعت خوشگذرانی به مناطق گردشگری می روند را از گردشگران واقعی که برای شناخت فرهنگ، آداب و رسوم و مراسم مردم یک منطقه سفر می کنند تفکیک نماییم. بیشتر مواقع هم ناشی گری گردشگران نابلد است که محدودیت هایی را برای گردشگران واقعی هم فراهم می آورد.
وی درانتها اظهار داشت: یکی دیگر از کارهایی که می توان در این زمینه انجام داد اینکه متولیان امر دینی می توانند در جلسات سیاستگذاری های گردشگری منطقه حضور داشته باشند و نقطه نظرات خودرا راجع به حساسیت های دینی و اعتقادی منطقه بیان کنند.

منبع: