سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
ایران در فهرست کشورهای دارای بقایای انسان نئاندرتال قرار گرفت

ایران در فهرست کشورهای دارای بقایای انسان نئاندرتال قرار گرفت

به گزارش تور مسافرتی در خلال انتشار مستندات جدید در ژورنال بین المللی تطور انسان، ایران هم در فهرست کشورهایی قرار گرفت که بقایای انسان نئاندرتال در آن کشف شده است.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، نتایج پژوهش جدیدی توسط متخصصان این موزه، پژوهشگاه میراث فرهنگی، آزمایشگاه باستان سنجی دانشگاه تهران و چند دانشگاه فرانسوی همچون دانشگاه پواتیه و دانشگاه بوردو وجود انسان نئاندرتال در ایران را به اثبات رساند.
نتایج مطالعات یک دندان انسان کشف شده در غرب ایران که این هفته در ژورنال بین المللی “تطور انسان” انتشار یافت، به طور قطع ثابت می کند انسان نئاندرتال در زاگرس می زیسته است. همینطور با عنایت به اهمیت نتایج این پژوهش دندان یافت شده بزودی در گالری پارینه سنگی موزه ملی ایران به نمایش در خواهد آمد.
همچنین فریدون بیگلری مسئول بخش پارینه سنگی موزه ملی و از نویسندگان مقاله اظهار داشت: این دندان آسیای کوچک مربوط به یک کودک نئاندرتال است که در زمان مرگ بین شش تا ده سال سن داشته است.
وی اضافه کرد: این دندان در اواخر دهه ۱۳۷۰ طی پژوهش های دیرینه شناسی دشت اسلام آباد غرب که به هدایت کامیار عبدی انجام می گرفت در غار وزمه کشف و از آن زمان تابحال چندین بار با استفاده از شیوه های مختلف بررسی و مطالعه شده است.
بیگلری در ادامه اظهار داشت: در مطالعه اخیر این نمونه با استفاده از دستگاه تصویربرداری سه بعدی میکرو سی تی از راه پرتو ایکس بُرش نگاری شد و از این طریق بخش های داخلی همچون محل اتصال عاج به مینای دندان بررسی و اندازه گیری شد. این تصویر برداری سه بعدی مینا و عاج دندان مشخص کرد که نمونه وزمه دارای خصوصیات دندان انسان نئاندرتال است و از جانب دیگر تاج دندان در این نمونه از لحاظ ابعاد از بزرگترین نمونه های دندانی انسانهای اواخر پلیستوسن است.
بیگلری اضافه کرد: با عنایت به اینکه انسان نئاندرتال پیش از چهل هزار سال پیش منقرض شده، نمونه غار وزمه بایستی بیشتر از چهل هزار سال و کمتر از هفتاد هزار سال قدمت داشته باشد.
وی اظهار داشت: اهمیت این یافته در این است که بر مبنای انتشارات آکادمیک موجود تابحال تنها یک استخوان انسان دوره پارینه سنگی میانی در ایران یافت شده که مربوط به کاوش غار بیستون در سال ۱۳۲۸ است. پارسال هم خبر کشف یک دندان نیش یک کودک نئاندرتال در پناهگاهی نزدیک کرمانشاه در رسانه های جمعی عنوان شد، اما چون هنوز نتایج بررسی آن در سطح آکادمیک منتشر نشده، نمی توان درباره آن اظهار نظر قطعی کرد.
بیگلری بیان کرد: در کاوش غار بیستون بخشی از استخوان ساعد انسان کشف شد که با عنایت به لایه ای که از آن به دست آمده قدمتی بیشتر از ۴۰ هزار سال دارد. این یافته مهم در موزه دانشگاهی پنسیلوانیا آمریکا نگهداری می شود. مقایسه اندازه های این نمونه با زند پیشین (راست) انسان نئاندرتال و دیگر نمونه های موجود نشان داده که این استخوان در گروه نئاندرتال و انسان مدرن دوره پارینه سنگی جدید جای می گیرد.
بیگلری اظهار داشت: از آنجائیکه شماری از پژوهشگران در انتساب استخوان بیستون به انسان نئاندرتال یقین کامل ندارند، دندان یافت شده در وزمه به این تردیدها تمام کرد و با انتشار مستندات جدید در ژورنال بین المللی تطور انسان، ایران هم در فهرست کشورهایی قرار گرفت که بقایای انسان نئاندرتال در آن کشف شده است.
مرجان مشکور متخصص باستان جانورشناسی و پژوهشگر وابسته موزه ملی ایران و موزه تاریخ طبیعی پاریس هم در این رابطه اظهار داشت: علاوه بر این دندان، مجموعه ای از سنگواره حیوانات منقرض شده همچون شیر، کفتار خالدار، کرگدن و گاو وحشی و همینطور گونه های دیگر مانند پلنگ، گرگ، روباه، اسب وحشی، گورخر، گراز و گوزن در غار وزمه یافت شده که با عنایت به سالیابی های انجام شده مربوط به فاصله زمانی بین ۷۰ هزار سال تا حدود ۱۱ هزار سال پیش هستند.
وی اضافه کرد: این غار طی مدت زمان یاد شده کُنام درندگانی بوده که لاشه حیوانات را به درون غار حمل می کردند. طبق گفته مشکور مطالعات انجام شده بر روی این مجموعه اطلاعات جدیدی درباره پوشش جانوری غرب ایران در اواخر عصر یخبندان ارائه کرده که تابحال بخش هایی از آنها در شش مقاله در سطح بین المللی انتشار یافته است. وی افزود دیگر نتایج به دست آمده از این پژوهش ها در حال آماده سازی برای انتشار است.
غار وزمه در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۷۸۴۳ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.