سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مونسان از ارگ تاریخی میشیجان خمین بازدید کرد

مونسان از ارگ تاریخی میشیجان خمین بازدید کرد

به گزارش تور مسافرتی رئیس سازمان میراث فرهنگی از ارگ تاریخی میشیجان خمین که اخیرا مرمت و بازسازی شده است، بازدید نمود.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، منطقه مرکزی، علی اصغر مونسان در جریان سفر خود به استان مرکزی از ارگ تاریخی میشیجان خمین که بنایی ساخته شده از خشت و گل و چوب متعلق به دوره قاجاریه است، بازدید کرد.
این عمارت پرارزش و تاریخی در زمینی هشت ضلعی به وسعت حدود یک هکتار در کنار امامزادگان عبدالله و یحیی(ع) روستای میشیجان از توابع شهرستان خمین واقع شده است.
ساختمان اصلی این بنا در دو طبقه به شکل چهارضعلی با نمای گچ و آجر بعنوان محل اقامت امیرحشمت از نوادگان قاجار در وسط عمارت قرار گرفته و ضلع شمالی و غربی محوطه گلخانه، مطبخ، انبار غلات، حیاط خلوت و محل اسکان خادمین تعبیه شده بوده است، جنوب محوطه هم کالسکه خانه با سقی چهار گنبدی قرار داشته است.
این عمارت در قسمت شمال و جنوب خود دارای دو برج دیده بانی بوده است و هشتی ورودی هم در قسمت جنوب شرقی بنا واقع شده است. در زیر اتاق شمالی هشتی هم یک سیاهچال وجود داشته که برای زندانی کردن افراد مورد استفاده بوده است.
ارگ میشیجان به لحاظ اهمیت تاریخی خود در سال ۱۳۸۶ به شماره ۲۹۷۰۵ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید و کار مرمت و بازسازی آن هم از سال ۱۳۹۴ توسط بخشی خصوصی و با نظارت سازمان میراث فرهنگی آغاز و در سال ۱۳۹۷ به پایان رسید.
این عمارت طی سه سال با حجم سرمایه گذاری ۱۷۳۰۰ میلیون ریال و اشتغالزایی برای ۵۰ نفر مرمت بازسازی شد و مجتمع گردشگری و تفریحی آن هم دارای ۱۵ اتاق و ۳۰ تخت است.