تور مسافرتی: سفر سوئیسی ها به ایران همانند سایر كشورهای اروپایی بعد از خروج آمریكا از برجام كاهش داشته است. با این وجود درست در روزهایی كه پرونده تازه ای در امتداد سیاه نمایی ایران باز شده، سوئیس پای مذاكره با كشورمان نشست و تفاهم نامه ای را امضا كرد كه در چهار دهه گذشته بین دو كشور برقرار نشده بود.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ كه اخیرا سفری به سوئیس داشته است، در گفت و گو با ایسنا درباره تعاملات تازه گردشگری ایران با برخی كشورها، توضیح داد: با عنایت به فضایی كه با خروج آمریكا از برجام به وجود آمد و ریزشی كه در گردشگران كشورهای غربی تجریه كردیم، تصمیم گرفتیم برای جبران و تغییر وضعیت، با بازارهای مستعد كه كمتر تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار می گیرند، وارد تعاملات گسترده تر شویم، سوئیس همچون این كشورها بود. ما دنبال بازارهایی بودیم كه بطور مستمر جایگزین كشورهایی شوندكه در سال های اخیر ریزش گردشگران آنها در ایران بیشتر بوده است.
او افزود: درحال حاضر بیشتر مطالعات و تمركز بازاریابی گردشگری ایران علاوه بر كشورهای اروپایی، شبه قاره هند است. معتقدم این شبه قاره كه متشكل از كشورهای هند، پاكستان، بنگلادش است با جمعیتی بیشتر از یك میلیارد و ۷۰۰ هزار نفر كه بیشتر از ۳۰ میلیون نفر آنها شیعه دوازده امامی هستند، بازار پر قدرتی بشمار می رود. ما حتی خیلی جدی مایل به كار در بازار افغانستان هستیم.
وی ادامه داد: درست است همه كشورهای شبه قاره هند ثروتمند نیستند اما دلیل نمی گردد كه اصلا جمعیت ثروتمند و یا توریست نداشته باشد و نتوان روی آن سرمایه گذاری كرد.
تیموری اظهار داشت: در حوزه اروپا نیز علاوه بر ارتباط هایی كه با سوئیس و اتریش برقرار شده است دنبال گسترش ارتباط هایی با كشورهایی همچون دانمارك و سوئد هستیم.
او افزود: سوئیس یكی از كشورهایی بود كه در سال های گذشته با وجود نوسانات سیاسی، همواره به ایران گردشگر فرستاده است، به اضافه این كه مردم آن شناخت خوبی از ایران دارند. از طرفی، سوئیس در حدود هشت میلیون نفر جمعیت داد كه بیشتر از ۹۱ درصد آنها در سال دست كم سه سفر انجام می دهند كه یك سفر آنها به خارج از این كشور اختصاص دارد و دو سفر دیگر معمولا در داخل كشور انجام می شود. مردم این كشور از نظر رفاهی سطحی بالا دارند و همچون گردشگر هایی به شمار می آیند كه هزینه كرد بالایی هنگام سفر دارند.

معاون گردشگری با اشاره به یادداشت تفاهمی كه بین دو كشور به امضا رسید، اظهار داشت: یك سال پیش در تهران دیداری با نمانیده گردشگری سوئیس داشتم كه ارتباط ها ادامه پیدا كرد تا این كه در حاشیه اجلاس كمیسیون همكاریهای اقتصادی دو كشور، سند همكاری بین بخش گردشگری ایران و سوئیس به امضا رسید. روابط گردشگری دو كشور در سال های دور بسیار پر قدرت بود اما دست كم در چهار دهه اخیر هیچ یادداشت تفاهمی بین دو كشور وجود نداشت و چارچوب همكاری ها در این زمینه مشخص نبوده است.
تیموری افزود: برای این سند همكاری بازه زمانی تعیین نشده و حتی اشاره شده در ادامه این تفاهم، اسناد مهم تر و برنامه های عملیاتی تری بین دو كشور مبادله شود. این سند چارچوب همكاریهای دو كشور را مشخص می كند تا روابط و تعاملات گردشگری بین ایران و سوئیس منسجم تر شود.
وی به جزئیات بیشتر این تفاهم نامه اشاره نمود و اضافه كرد: در این تفاهم نامه دو دولت متعهد شدند بخش خصوصی و دولتی را برای توسعه همكاریهای گردشگری تشویق كنند و مقررات و قوانین جاری، آمار و ارقام در حوزه گردشگری، تجارب و موفقیت های دو كشور در ارتقاء كیفیت خدمات گردشگری را با یكدیگر تبادل كنند. در حوزه های مختلف آموزش و پژوهش نیز مقرر شد موسسات برای همكاریهای آموزشی تشویق شوند و جهت شركت در نمایشگاه ها و رویدادهای گردشگری دو كشور مشاركت كنند.
معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همین طور به برگزاری نشستی با اعضای اتاق بازرگانی ایران و سوئیس در شهر زوریخ اشاره نمود و آنرا فرصتی برای معرفی ایران دانست و اظهار داشت: تجار و بازرگانان سوئیس ذهن شان بر این بود كه ممكنست در شرایط تحریم، گردشگری ایران افت پیدا كرده باشد اما ارائه آمارها در این بخش، وضعیت امیدوارانه ای را برای آنها ترسیم كرد.
او با اشاره به نظر مقامات سوئیس درباره تداوم همكاری ها با ایران در شرایط تحریم، اظهار داشت: در مقدمه یادداشت تفاهم گردشگری ایران و سوئیس صراحتا ذكر شده گردشگری ابزاری برای تفاهم میان ملت ها و آشنایی و شناخت بیشتر از پیش و عمیق سازی روابط دو ملت است، بدین سبب مصمم هستیم همكاری ها را توسعه دهیم و آنرا حفظ نماییم. ما مطمئنیم با افزایش رفت و آمد گردشگران ارتباط با سایر كشورها عمیق تر می شود.
تیموری افزود: در جریان این سفر بازدیدی از ساختار اداری گردشگری سوئیس صورت گرفت كه همزمانی آن با تعریف ساختار و تدوین چارت گردشگری در وزارتخانه جدید می تواند تجربه مفید و كاربردی باشد. همین طور در یك برنامه یك روزه بازدید فنی از توانمندی های گردشگری یك مقصد ویژه در این كشور خصوصاً در بخش حمل و نقل آن انجام شد و در جریان هماهنگی بین دستگاه ها قرار گرفتیم. تجربیات گردشگری سوئیس و جایگاهی كه گردشگری آن در درآمدزایی و اشتغالزایی این كشور دارد می تواند برای ایران مفید باشد.
سوییس در سال ۲۰۱۶ تنها از بخش های هتلداری، رستورانداری و حمل و نقل ۲۰.۳ میلیارد فرانك درآمد بدست آورد. سفر توریستهای خارجی از سوییس در سال ۲۰۱۷ نزدیك به ۱۶ میلیارد فرانك معادل ۴/۴ درصد درآمد صادراتی این كشور بود. درآمد حاصل از سفر توریستهای خارجی كه به این كشور در سال ۲۰۱۷ نیز بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار بود.
در سال ۲۰۱۶ گردشگری در سوئیس بالغ بر ۱۶۵ هزار شغل مستقیم ایجاد كرد كه برابر با ۳/۳ درصد كل اشتغال در این كشور بوده است.
آمارهای بخش گردشگری سوئیس نشان میدهد بیشترین سفر مردم این كشور در سال ۲۰۱۶ بیشتر به كشورهای همسایه همچون آلمان، ایتالیا و فرانسه بوده و ۲۱ درصد به سایر كشورهای اروپایی و ۸ درصد هم به خارج از اروپا سفر كرده اند. سوئیسی ها بیشتر برای گذران تعطیلات و تفریح از كشورشان خارج می شوند.
سوئیس همین طور در زمینه حمل و نقل، گردشگری كوهستان و تجهیزات تله كابین و ورزش های كوهستانی كشوری پیشرو بشمار می رود.

منبع: