سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
با حضور وزیر امور خارجه پاسداری از مراکز فرهنگی در یک نشست

با حضور وزیر امور خارجه پاسداری از مراکز فرهنگی در یک نشست

به گزارش تور مسافرتی دبیر کمیسیون ملی یونسکو ایران از برگزاری همایش ˮپاسداری از مراکز فرهنگی؛ میراث مشترک بشریˮ با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با حضور وزیر امور خارجه و مسؤولان و کارشناسان فرهنگی اطلاع داد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، حجت الله ایوبی اظهار داشت: یونسکو بر اساس این اندیشه شکل گرفت که ریشه های خشونت و جنگ را در ذهن ها بخشکاند. شاید بنابراین در این سازمان بر شناسایی و برجسته کردن هر آنچه که میراث مشترک بشری است، تاکید فراوانی وجود دارد.
وی با بیان این که شناسایی و ثبت میراث ملموس و ناملموس یکی از طریق های نزدیک ترشدن ملت ها به یکدیگر است، اضافه کرد: زمانی که اعلام می شود، در ایران ۱۵ آیین و ۲۴ اثر ثبت جهانی شده اند، به این معناست که همه جهان خویش را بگونه ای متعلق به این سرزمین می دانند.
دبیر کمیسیون ملی یونسکو- ایران به اشتراک گذاشتن تجربه ها و دستاوردهای فرهنگی و تمدنی نقاط مختلف جهان با یکدیگر را بهترین راه برای ایجاد فرهنگ گفتگو و صلح پایدار در جهان دانست و اضافه کرد: رویدادهای دلخراش و آزاردهنده این سال ها در تخریب میراث مشترک فرهنگی جهان، سبب اندوه و تاثر همه جهان شد، ازاین رو تلاش جمعی نخبگان و فرهیختگان برای پاسداری از میراث جهانی مشترک، قابل ستایش و راهی مطمئن برای حرکت به سمت صلحی پایدار می باشد.
وی با تاکید بر این که سهم ایران در میراث جهانی مشترک بی بدیل و مورد احترام همه جهان است، اظهار نمود: ایران نهمین کشور از نظر تعداد ثبت های جهانی است. هر دو سال یک مرتبه، دو شخصیت فرهنگی و علمی ایرانی در لیست بزرگداشت های یونسکو قرار می گیرند. ازاین رو پاسداری از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ایران یک مطالبه جهانی است.
او تهدید این میراث بشری را تهدید تاریخ مشترک و تهدید هویتِ نه تنها یک ملت که تهدید بخشی از هویت تاریخی همه جهان دانست و افزود: در مقابل رفتارهای ناهنجار گذشته و رفتارهای ناهنجار احتمالیِ آینده بهترینِ کار، آگاهی بخشی است.
ایوبی با اشاره به جزئیات همایش پاسداری از مراکز فرهنگی؛ میراث مشترک بشری اظهار داشت: در این همایش در حقیقت در تلاش هستیم با حضور اساتید و شخصیت های برجسته و سازمان های مردم نهاد ملی و بین المللی، نقش و جایگاه آثار تاریخی و فرهنگی را در ایجاد هویت مشترک، صلح پایدار، گفتگو و روابط پایدار بین کشورها بررسی نماییم.
او با بیان این که این همایش دوشنبه هفتم بهمن از ساعت ۹ بامداد در کتابخانه ملی برگزار می شود، اضافه کرد: در این همایش رئیس فدارسیون باشگاه های ایران و روسای دیگر باشگاه ها نقش فعال و برجسته ای دارند.
دبیر کمیسیون ملی یونسکو- ایران تصریح کرد: این باشگاه ها می توانند با استفاده از ظرفیت باشگاه های یونسکو در جهان، افکار عمومی را نسبت به اهمیت و جایگاه فرهنگ و میراث مشترک جهانی آگاه کنند.
به قول ایوبی، این همایش با همراهی دستگاه ها و شخصیت هایی مانند محمدجواد ظریف – وزیر امور خارجه -، منصور غلامی – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری – بعنوان رئیس کمیسیون ملی یونسکو و با همکاری ویژه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و افرادی که دغدغه ای مشترک با نخبگان دارند برگزار می گردد.
او با تاکید بر این که این نشست مقدمه ای برای همفکری و هم اندیشی با نمایندگان کشورهای دارنده تمدن های کهن و یافتن راه های مطمئن برای پاسداری از میراث مشترک جهانی بعنوان یکی از مأموریت های مهم یونسکو است، افزود: عکس العمل بموقع و سریع مدیرکل یونسکو «اودری آزوله» و صدور بیانیه بعد از تهدیدهای اخیر قابل ستایش است. کنوانسیون های گوناگونی در یونسکو به تصویب رسیده است که بر این مساله تاکید دارد.