سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون استاندار: اعتبار نیست، خداحافظ! حال ناخوش مادر پلهای تاریخی ایران

معاون استاندار: اعتبار نیست، خداحافظ! حال ناخوش مادر پلهای تاریخی ایران

به گزارش تور مسافرتی در حالی پل تاریخی کشکان در جریان سیل متحمل خسارت شد و پایه های لرزان آن نیازمند ترمیم است که معاون استاندار لرستان می گوید اعتباری برای ترمیم این پل نیست و تمام.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: پل تاریخی کشکان در بخش چگنی بر روی رودخانه ای به همین نام و در راه راه باستانی شاپور خواست به طرهان راه اندازی شده و در متون تاریخی از آن بعنوان «کژکی» مورد اشاره است.
پل کشکان به دستور «ابونجم بدر ابن حسنویه» ساخته شده و کار ساخت آن از سال ۳۸۹ تا ۳۹۹ به مدت ۱۰ سال به طول انجامیده و هزار سال قدمت دارد. ابونجم بدر ابن حسنویه در قرن چهارم هجری حاکم لرستان بوده که وی شیعه، دارای قدرت و ثروت فراوانی بوده است؛ این فرد هم زمان با آل بویه حاکم لرستان و منشأ خیلی از آبادانی های لرستان بوده است. پل کشکان هم برای رفاه حال کاروانیان مسیر عتبات عالیات ساخته شده است.
باستان شناسان به پل کشکان لقب مادر پل های تاریخی ایران را داده اند؛ این پل طولانی ترین و عظیم ترین پل در ایران به حساب می آید و طول آن ۳۲۵ متر و ارتفاع آن هم ۱۵ متر بوده و از سنگ های بسیار حجیم و تراش خورده برای ساخت آن استفاده شده است.

کتیبه پل تاریخی کشکان حدود یک قرن قبل از بدنه این پل سقوط کرده و الان در قلعه فلک الافلاک خرم آباد در حال نگهداری است؛ اما اداره کل میراث فرهنگی لرستان با عنایت به نسخه اصلی کتیبه پل کشکان، کتیبه ای که از جنس خود سنگ های این پل تاریخی بوده را به صورت کپی ساخته و بر روی پل نصب کرده است.
مواد و مصالح این بنای سترگ از سنگ، گچ و آجر تشکیل شده است و در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره های گذشته وجود دارد که با مشخصات پل های ساسانی قابل مقایسه هستند. پل تاریخی کشکان با شماره ۳۵۵ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید است.
وضع پل تاریخی کشکان خوب نیست
امروز دوشنبه جلسه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی لرستان به ریاست گودرز امیری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان برگزار گردید و از مواردی که در این نشست مورد بحث قرار گرفت، مساله وضعیت پل تاریخی کشکان در شهرستان چگنی بود که در سیلاب گرفتار خسارت هایی شد و همچنان خسارت های آن جبران نشده است.
پل تاریخی کشکان بعنوان یکی از جاذبه های اصلی لرستان، همواره مقصد گردشگران در روزهای نوروز و در دیگر ایام سال است و این مورد می طلبد که ترمیم و جبران خسارت های وارده به این پل که بعنوان «مادر پل های تاریخی ایران» لقب گرفته است، در اولویت کار مسؤلان قرار گیرد؛ موضوعی که از جانب معاون فرماندار چگنی عنوان شد اما چندان مورد توجه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان قرار نگرفت.

زنیب کیانپور معاون فرماندار چگنی با اشاره به اینکه در شهرستان چگنی پل کشکان و امامزاده پیرشمس الدین از مقاصد گردشگری هستند، تصریح کرد: وضع پل تاریخی کشکان خوب نیست، در سیل گرفتار صدمه شد و یکی از پایه های آن کاملاً در حال تخریب است.
وی خاطرنشان کرد: اطراف این پل تاریخی روشنایی ندارد و از جانب دیگر زمین های کشاورزی تا زیر پل توسعه یافته است.
معاون استاندار: پایه هایی که مانده را مردم اگر خواستند بروند ببینند!
طرح مسائل و مشکلات پل تاریخی کشکان با واکنش معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان مواجه گردید تا گودرز امیری اذعان کند که این مساله خارج از بحث جلسه است؛ کیانپور معاون فرماندار چگنی در پاسخ به این مطلب خاطرنشان کرد که دستور کار جلسه بیان مشکلات از جانب فرمانداری ها بوده است و مساله پل تاریخی کشکان از مشکلات شهرستان است.
گودرز امیری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در ادامه این مباحثه با اشاره به اینکه قرار بر این است برویم در کمیته های ستاد تسهیلات طرح مبحث شود و مشکلات را حل نماییم، اگر حل نشد در جلسات بعدی ستاد تسهیل مشکلات طرح و چاره پیدا می شود، اظهار داشت: فرمانداری چگنی روشنایی پل را ایجاد کند و در مورد بازدید گردشگران نیز، پایه هایی که مانده را مردم اگر خواستند بروند ببینند.

تا زیر پایه های پل کشکان اراضی کشاورزی کشت شده و می گویند سند هم دارند
کیان پور معاون فرماندار چگنی هم در ادامه با اشاره به اینکه قرار شد اداره کل میراث فرهنگی پیگیر این بنای تاریخی باشد و دو میلیارد از محل اعتبارات ملی برای ترمیم آن بگیرد، خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات استانی هم ۴۵۰ میلیون برای ترمیم این پل گذاشتیم، نه تنها از آن طرف کاری نشد، از جانب دیگر اعتبار ملی هم برای این پل نگذاشتند.
وی با تاکید بر اینکه بحث حقوقی در مورد آزادسازی حریم این پل تاریخی را هم داریم که قرار شد معاونت حقوقی میراث فرهنگی پیگیری آنرا بکند، اضافه کرد: تا زیر پایه های پل کشکان اراضی کشاورزی کشت شده و می گویند سند هم دارند.
بحث پل کشکان فراتر از مسائل شهرستانی است و اعتبار ملی می خواهد
معاون فرماندار چگنی در پاسخ به این سخنان معاون استاندار لرستان که «اینجا جلسه ستاد تسهیل است، بنا نیست مباحث حقوقی دستگاه ها را حل کنیم»، اظهار داشت: ما مشکلات یک پل تاریخی را مطرح کرده ایم. واقعاً پایه این پل دارد فرو می ریزد و از نظر ایمنی گردشگران هم خطرناک می باشد.

کیانپور با تاکید بر اینکه این پل تاریخی در نوبت ثبت جهانی است و حیف است اینگونه رها شود، اضافه کرد: بحث پل کشکان فراتر از مسائل شهرستانی است و اعتبار ملی می خواهد.
امیری: ایام نوروز صدها سال به این طریق گذشت، الان هم همچنین بگذرد
معاون استاندار لرستان در ادامه این جلساتی در اظهاراتی در مورد وضعیت پل تاریخی کشکان اظهار داشت: ایام نوروز صدها سال به این طریق گذشت، الان هم همچنین بگذرد.
گودرز امیری با اشاره به اینکه اگر پل از نظر ایمنی گرفتار مشکل است، خوب ببندینش، اصلاً بازدید نداشته باشد، خاطرنشان کرد: بروید در کمیته شهرستانی به این جمع بندی برسید که چون از نظر ایمنی امکان بازدید وجود ندارد باید بسته شود و بازدید نداشته باشد.
وی در پاسخ به این مطلب که میراث فرهنگی مسئولیت رسیدگی به وضعیت پل تاریخی کشکان را دارد، افزود: در شهرستان ها میراث فرهنگی زیر نظر کیست؟ متأسفم برای شما، دو بار با معاونان عمرانی فرمانداری ها جلسه داشته ام و هنوز نفهمیده اید همان نقشی که استاندار و معاون استاندار در استان دارد فرماندار و معاونش در شهرستان دارد. شما را گذاشته اند آنجا عاطل و باطل باشید؟
معاون استاندار لرستان در مورد این مطلب که ترمیم و جبران خسارات پل تاریخی کشکان نیازمند اعتبارات ملی است، خاطرنشان کرد: اعتبار نیست، تمام. خداحافظ!
مدیرکل میراث فرهنگی لرستان: یک ریال بابت خسارت سیل به میراث فرهنگی داده نشده است
در ادامه این جلسه هم مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه برای ترمیم و جبران خسارات سیل در پل تاریخی کشکان ۴ میلیارد پیشبینی کرده ایم و در وزارت خانه مصوب شده است و تنها دولت باید آنرا مصوب کند، خاطرنشان کرد: یک ریال بابت خسارت سیل به میراث فرهنگی داده نشده است.

سید امین قاسمی خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات استانی سیل هیچ اعتباری به ما داده نشده و قرار شده است متمرکز داده شود.
در ادامه این نشست هم معاون استاندار لرستان مانع از ادامه بحث پیرامون وضعیت پل تاریخی کشکان شد و اذعان داشت که این مساله در دستور کار ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی نیست.
براساس این گزارش، دیار پل های تاریخی ایران با ۱۰۰ پل تاریخی مقرر است معرف داشته های ایران در یونسکو باشد؛ سال هاست حکایت ثبت جهانی پل های تاریخی لرستان دهان به دهان نقل می شود و هنوز دست یاری اعتباری به مدد این بناهای شگرف نیامده تا پایشان را از لیست موقت به لیست دائمی آثار جهانی باز کند. اما بیم آن می رود که پل های تاریخی دیار لرستان در گذر سال ها و در نبود اعتبار کافی از فرایند مرمت و ترمیم عقب بمانند.