سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
قلعه رودخان و موزه روستایی هنوز در محاصره برف اند

قلعه رودخان و موزه روستایی هنوز در محاصره برف اند

تور مسافرتی: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نسبت به حضور گردشگران در راه قلعه رودخان گیلان و بالا رفتن به سمت قلعه آگهی داد.
ولی جهانی، در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر این که احتمال سقوط بهمن در راه بازدیدکنندگان از قلعه رودخان وجود دارد، توضیح داد: برخی از درختان در راه دسترسی به قلعه روی زمین افتاده اند، همین طور بارش برف به پنل های خورشیدی قلعه لطمه وارد کرده است. در این شرایط، میراث فرهنگی استان گیلان به مردم پیشنهاد می دهد تا زمانی که شرایط به حالت عادی برنگشته است، از حضور در منطقه و بازدید از قلعه رودخان اجتناب کنند.
او با تاکید بر این که امکان بازدید برای موزه میراث روستایی گیلان تا زمان برف روبی و باز گشایی مسیرهای بازدیدکنندگان امکان پذیر نیست، افزود: بازدید از سایر موزه های وابسته به میراث فرهنگی مانند موزه رشت و موزه چای لاهیجان برقرار است.
وی با بیان این که بارش بیشتر از یک متری برف در موزه روستایی گیلان در ایام ۲۱ و ۲۲ بهمن موجب لطمه رسیدن به فقط ۳ بنای تاریخی از ۳۶ بنای تاریخی «موزه روستایی گیلان» شده است، اضافه کرد: این لطمه ها جزیی و بین ۵ تا ۱۰ درصد بوده است، و خوشبختانه ۳۳ بنای تاریخی موزه میراث روستایی گیلان سالم مانده اند.
معاون میراث فرهنگی استان گیلان، اما درباره اظهارنظر مطرح شده در خصوص «تخریب ۷۰ درصد ابنیه در موزه روستایی گیلان» در بارش برف چند روز گذشته اظهار داشت: فضاهای جانبی در این موزه مانند مسیرهای رفت وآمد، چپرها، لانه پرندگان و طویله دام ها به سبب داشتن سازه سبک و موقتی خسارت دیده اند، اما از طرف دیگر این سازه ها به سبب سبک بودن هرساله قابل احیاء هستند.
جهانی اشاره کرد: برنامه ریزی برای تعیین خسارت و مرمت از سازه ها در دستور کار معاونت میراث گیلان قرار گرفته است.

منبع: