سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مهر گزارش داد؛ مشارکت ایران در رویدادهای گردشگری روسیه

مهر گزارش داد؛ مشارکت ایران در رویدادهای گردشگری روسیه

به گزارش تور مسافرتی نشست دفاتر مسافرتی ایران و روسیه، حضور ایران در نمایشگاه TRAVEL و MITT و نهایی شدن روادید گروهی همچون اتفاقاتی است که اواخر اسفند سال جاری در حوزه روابط گردشگری ایران و روسیه رقم می خورد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، از چند سال پیش مبحث لغو روادید گروهی ایران و روسیه مطرح شده بود ولی به مرحله نهایی نمی رسید. یک مرتبه هم مسؤلان گردشگری در سال ۹۶ هم اعلام نمودند که لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه در اولین ماه های سال ۲۰۱۸ صورت خواهد گرفت. منتها از آنجائیکه مبحث لغو ویزا بر عهده وزارت خارجه است، در نهایت این وزارت خانه می بایست پیشنهاد متولیان گردشگری را پیگیری و نهایی کند. این اقدام و پیشنهاد باآنکه با حذف ویزای سنت پترزبورگ اجرایی شد اما همچنان برای رفتن به مسکو پایتخت روسیه احتیاج به گرفتن ویزا بود.
دولت روسیه در شهریور ماه سال ۹۸ اعلام نموده بود که اتباع ایرانی و ۵۲ کشور دیگر اجازه سفر با ویزای الکترونیکی مجانی به سن پترزبورگ را دارند.
حالا باردیگر مبحث لغو روادید روسیه آن هم در چارچوب گروه مطرح گردیده است تا در حاشیه برگزاری نمایشگاه MITT روسیه که مقرر است اواخر اسفند ماه برگزار شود؛ از جانب متولیان دو کشور نهایی شود. این مورد را علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در جلسه هم اندیشی با فعالان گردشگری که ۲۷ بهمن ماه برگزار شد، بیان نمود. او در این نشست اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در نمایشگاه MITT مسکو پیگیری و نهایی شدن مبحث لغو روادید گروهی ایران و روسیه است. در این نمایشگاه باید آژانس ها حضور فعال داشته باشند.
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این جلسه اظهار داشت: درباره برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه مسکو از مدت ها قبل برنامه ریزی هایی با مسؤلان این کشور انجام داده ایم که یکی از موضوعات مهم بین ایران و روسیه در حوزه گردشگری، لغو روادید گروهی است. این آمادگی از جانب روسیه وجود دارد و در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای امضای تفاهم نامه لغو روادید گروهی فراهم گشته است. در این سفر برخی از آژانس های گردشگری ایران و روسیه بعنوان مجری تحقق و برگزاری این رویداد انتخاب و معرفی خواهند شد.
در واقع لغو گروهی روادید بین ایران و روسیه به نفع دفاتر خدمات مسافرتی است. به این علت که آژانس ها می توانند برای گروههای ۵ نفر به بالا بدون دریافت روادید، تور گردشگری طراحی نمایند. این لغو روادید شامل افرادی که به صورت انفرادی به روسیه سفر می کنند نمی گردد.
حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تأیید این مطلب به خبرنگار مهر اظهار داشت: در گذشته مشکلاتی برای لغو روادید گروهی مطرح شده بود و اجرایی نشد. تا اینکه گویا سفیر ایران در روسیه مذاکراتی با مقامات روس انجام داده و قرار شده تا در نمایشگاه MITT این مورد نهایی شود.
رفیعی همینطور از چند روز پیش مسئولیت برگزاری نشست B۲B بین آژانس های مسافرتی ایرانی و روسی را بر عهده گرفته است. نشستی که با نمایشگاه های گردشگری روسیه همزمان خواهد شد. ازاین رو سال جاری در این نمایشگاه چند اتفاق همزمان خواهد شد یکی مبحث نهایی شدن لغو روادید دیگری برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه MITT از ۲۶ تا ۲۹ اسفند، برگزاری نمایشگاه گردشگری روسیه از ۲۷ تا ۲۹ اسفند و برگزاری نشست B۲B در روز ۲۵ اسفند ماه.
رفیعی در اینباره هم اظهار داشت: نشست های رو در روی فعالان گردشگری در همه جای دنیا معمول است ولی ما دیر اقدام کردیم دفاتر مسافرتی کشوری که جزو بازارهای هدف است، با کشور دیگر وارد مذاکره شده و قراردادهایی را می بندند. مانند کاری که اخیرا در عمان و یا چین انجام شد.
وی اضافه کرد: برای ایران هم ده بازار هدف طراحی شده که یکی از آنها روسیه است ازاین رو حضور سال جاری آژانس های مسافرتی باید بیشتر از قبل باشد.