سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در گفتگوی مجازی مهر با معاون گردشگری کشور مطرح شد؛ حضور گردشگران بین المللی با هدف تجارت

در گفتگوی مجازی مهر با معاون گردشگری کشور مطرح شد؛ حضور گردشگران بین المللی با هدف تجارت

به گزارش تور مسافرتی ولی تیموری اظهار داشت: بهتر است مردم سفرهای خویش را به تعویق بیندازند اما اگر سفر کردند، باید خدمات ایمن در مراکز گردشگری مجاز به آنها بدهیم پس سیاستمان مدیریت سفرهای درحال انجام است نه تشویق به سفر.

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در گفتگویی که به صورت زنده در فضای مجازی شکل گرفت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه وزارت بهداشت مردم را از سفر در طول ایام تعطیلات عید فطر منع کرده اما وزارت میراث فرهنگی برای سفر آنها مراکز اقامتی و موزه ها را باز کرده است اظهار داشت: حدود سه ماه است که تمام فعالیتهای گردشگری تعطیل شده و حداکثر همکاری را با وزارت بهداشت انجام داده ایم چون اولویت اول و اصلی کشور، کنترل بیماری بود. با رصد اخبار از وزارت بهداشت و گزارش هایی که در کمیته های مختلف ستاد کرونا عرضه می شود، مشاهده می نماییم که روند کنترل بیماری در کشور رضایت بخش و رو به کاهش بوده و این اقدام با گشایش هایی در کسب و کارهای مختلف همراه شده است. اعتقاد بر این بوده که حالا شرایط کشور از حالت بحرانی خارج شده است. باید همگام با کنترل بیماری، حواسمان باشد که معیشت مردم هم تحت الشعاع قرار نگیرد و بحران اقتصادی و گردشگری به بحران سلامت اضافه نشود.
وی اظهار داشت: با همکاری اعضای ستاد کرونا، بحث سفر هوشمند را مطرح کردیم تا فعالان گردشگری و مردم بتوانند همزمان با رعایت پروتکل بهداشتی، به کسب و کارهای خود هم رونق دهند. حالا مشاهده می شود مردم وارد چرخه سفر شده اند و اگر مراکز مجاز گردشگری را تعطیل نماییم، با فعال شدن مراکز غیرمجاز روبرو خواهیم بود چون مردم سفر را تعطیل نکرده اند. اگر تأسیسات مجاز تعطیل شود، آنها به سمت استفاده از مراکزی که هیچ نظارتی روی آنها وجود ندارد، می روند ازاین رو این مورد تبعات منفی بیشتری خواهد داشت.
وی افزود: آمادگی خود و دستگاه های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر را برای مدیریت سفر اعلام نموده ایم. آماده ایم اگر سفری از جانب مردم صورت گیرد، آنرا مدیریت نماییم ازاین رو آنها را تشویق به سفر نکرده ایم. ما مطابق دستورالعمل ها پیش می رویم ولی مسئولیتی هم داریم و آن مسئولیت این است که اگر سفری انجام می شود، کمک نماییم که در راه مجاز قرار گیرد. شاید از نظر برخی افراد این تفسیر وجود داشته باشد که بازگشایی مراکز اقامتی، موزه ها یا تأسیسات گردشگری تشویق به سفر است اما این طور نیست. ما می بینیم که تقاضای سفر وجود دارد ازاین رو می خواهیم خدمات رسانی مجاز داشته باشیم.
مردم سفرشان را به تعویق بیندازند
تیموری از مردم خواست که سفرهای عید فطر را برای مدتی به تعویق بیندازند یا اگر سفری انجام می دهند در مراکز غیرمجاز اقامت نکنند چون مراکز مجاز با رعایت پروتکل های بهداشتی، آماده خدمت رسانی هستند.
معاون گردشگری کشور اضافه کرد: اگر مردم میل به پربار کردن سفر خود دارند، باید بدانند که تمام مراکز فرهنگی و تاریخی آماده پذیرش آنها هستند ازاین رو می توان اظهار داشت که ما برای تشویق سفر برنامه نداریم بلکه برای مدیریت سفر برنامه ریزی کرده ایم.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره آمار سفرها در روزهای تعطیلات عید فطر اظهار داشت: بر مبنای آمار ترددهای اعلام شده توسط وزارت راه و شهرسازی، تا عصر روز دوم خرداد ماه حدود ۷۰۰ هزار نفر مسافرت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه به نظر می آید در روزهای عید فطر سفرهای بیشتری صورت گیرد، اظهار داشت: برخی استان ها هنوز در وضعیت عادی برای سفر قرار ندارند. استانداران حق دارند اعمال محدودیت کنند. برای ما هم این مورد مهم می باشد که اگر مقصدی در وضعیت قرمز قرار دارد، مردم به آنجا سفر نکنند چون قبل از آنکه برای مردم در مقصد مشکل ایجاد شود، برای مسافر دردسر به وجود می آید به علت آنکه در این زمان خدمات رسانی به توریست صورت نمی گیرد اما اگر استانی در وضعیت مناسب تری هست و مناطقی برای طبیعت گردی هم دارد، می توانند با مدیریت ویروس به مناطق طبیعی سفر کنند.
سفر با خودروی شخصی ایمن تر است
تیموری اضافه کرد: در کنار وضعیت بد اقتصادی فعالان گردشگری، مردمی هم هستند که سه ماه تحت فشار و استرس بیماری بوده اند و حالا می خواهند از خانه های خود بیرون بیایند. تنها خواهش ما این است که پروتکل های بهداشتی ابلاغ گردیده را رعایت نمایند. اگر سفر با این آگاهی بخشی عمومی همراه باشد، معتقدیم مشکلی متوجه کشور نخواهد شد. با این وجود باید پیش از سفر از آمادگی مقصد و عادی بودن شرایط آگاهی کسب کنند و بعد به سفر بروند. شاید یکی دو استان باشند که اصلاً مسافر نمی پذیرند اما منظورشان این است که از استان های قرمز مسافر نمی گیرند.
وی درباره استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شرایط کرونا هنگام سفر اظهار داشت: معمولاً سفرها در ایران حتی در شرایط غیر کرونا با وسایل شخصی یا برای دیدار دوستان و آشنایان انجام می شود. در شرایط کنونی انتشار ویروس هم استفاده از خودروی شخصی ایمن تر است اما مردم باید بتوانند از همکاران بخش گردشگری، آژانس ها و مراکز اقامتی مجاز، خدمات سفر بگیرند البته این بدان معنا نیست که در وسایل حمل و نقل عمومی، مسائل بهداشتی رعایت نمی گردد. حالا قطارهای گردشگری در چند مقصد راه افتاده و پروتکل های بهداشتی در آنها رعایت می شود. بعنوان مثال، از ظرفیت ۳۴۰ نفری برای سفر ۱۳۰ نفر استفاده شده است. حتی امکان ارتباط با جوامع میزبان هم در این سفرها کم شده است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: باآنکه اولویت همه ما در ایران مدیریت بیماری است اما در کنار آن به این باور رسیده ایم که فعلاً باید با کرونا همزیستی نماییم. درباره تعطیلی ویژه برای سفر هم قول داده بودیم اما شرایط اجازه انجام این کار را نمی دهد.
در دوران کرونا فقط توریست تجاری داشتیم
تیموری درباره آمار توریستهای خارجی احتمالی در ایران هم اظهار داشت: در شرایط کنونی توریست بعنوان کسی که سفر تفریحی داشته باشد در ایران نداریم اما امکان دارد برخی افراد با اهداف تجاری و کاری وارد کشور شده باشند. آمار فروردین ماه را داریم و با آمار سه ماه اخیر تجمیع کرده و بزودی اعلام می نماییم. البته باید تاکید کرد که این آمار گردشگران تجاری است.
وی درباره ورود توریستهای خارجی پس از باز شدن مرزها و کاهش بحران کرونا اظهار داشت: باید پروتکل های لازم را تهیه نماییم چون این مورد فرایند متفاوتی دارد. بعضی از کشورها شرط داشتن کارت سلامت را اعمال کرده اند. اینکه در آینده چه پروتکلی برای جذب گردشگران خواهیم داشت، در همکاری بین وزارت میراث فرهنگی، وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه و در چارچوب یک پروتکل ملی مشخص خواهد شد. البته پروتکل ورود توریست در مرحله اول برای جذب گردشگران کشورهای همسایه خواهد بود و بعد از آن برای جذب گردشگران کشورهای دورتر برنامه ریزی می شود.