سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
حضور باردیگر باستان شناسان در قلعه گنج

حضور باردیگر باستان شناسان در قلعه گنج

به گزارش تور مسافرتی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از آغاز دومین فصل بررسی های باستانشناسی شهرستان قلعه گنج با هدف مستندسازی آثار تاریخی این محوطه اطلاع داد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان؛ فریدون فعالی با اشاره به این که این بررسی ها در جهت اهداف پژوهشکده باستانشناسی کشور هم انجام می شود، اضافه کرد: در این بررسی همه ی آثار باستانی شناسایی، مستندسازی و ثبت و ضبط می شود.
او با بیان این که شهرستان قلعه گنج پیش از این در یک فصل مورد بررسی و شناسایی دیرینه شناسی قرار گرفته، افزود: بر پایه بررسی های دیرینه شناسی صورت گرفته، سابقه استقرار در شهرستان قلعه گنج به هزاره پنجم پیش از میلاد می رسد.
وی با اشاره به این که این شهرستان در بخش های پای کوهی و میان کوهی از قابلیت های فراوانی در منابع آبی برخوردار می باشد که وجود همین مساله سبب شکل گیری استقرارها در دوره مس سنگی و مفرغ ایران و منطقه شده است، افزود: همینطور در عصر مفرغ با عنایت به قابلیت های یاد شده استقرارهای انسانی گسترش قابل ملاحظه ای پیدا کرده و با مناطق پیرامون و دوردست در ارتباط و مراوده فرهنگی بوده است که از آن جمله می توان به دشت جیرفت در مناطق همجوار و مناطق دور دستی چون بین النهرین اشاره نمود.

سد بلوبین ۱۳ محوطه تاریخی را از بین برد/بلوبین یک مرکز تولید سفال منطقه ای
همینطور به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فاطمه فرشی جلالی – سرپرست هیئت دیرینه شناسی محدوده سد بلوبین در زنجان – با اشاره به یافته های کاوش نجات بخشی محوطه روستای بلوبین در محدوده سد بلوبین شهرستان ایجرود زنجان، تصریح کرد: این محوطه را می توان یکی از مراکز تولید سفال منطقه ای محسوب کرد.
او با اشاره به تصمیم شرکت آب منطقه ای استان زنجان در خصوص ساخت سد مخزنی بلوبین در محدوده شهرستان ایجرود این استان، در سال ۱۳۹۴، اضافه کرد: محدوده سد مورد بررسی دیرینه شناسی قرار گرفت که در نتیجه مشخص شد ۱۳ محوطه در اثر ساخت سد از بین خواهند رفت، همینطور در این میان محوطه روستای بلوبین هم جز محوطه های در خطر و نیازمند کاوش نجات بخشی قرار گرفت.
وی با بیان این که این محوطه در ضلع شمالی روستا قرار دارد، افزود: دو ضلع شرقی و شمالی، با شیب زیادی به باغات اطراف منتهی می شود و بر روی دو ضلع غربی و جنوبی، خانه های روستا قرار دارد.
این دیرینه شناس همچنینن با اشاره به اینکه اولین فصل کاوش این محوطه با تمرکز به لایه نگاری و شناخت توالی فرهنگی انجام شد اضافه کرد: با عنایت به این اهداف، دو ترانشه پلکانی در سمت شرق محوطه ایجاد و حدود ۲۰ متر نهشته فرهنگی کاوش شد و در نهایت ترانشه دو به بستر صخره ای رسید.
وی نهشته های کاوش شده در این دو ترانشه را شامل انباشت خاک، خاکستر، معماری با دیوارهای سنگی و کف های حرارت دیده با جوش کوره اعلام نمود و اظهار داشت: وجود حرارت دیدگی ها و جوش کوره، نشان داده است که در این محل کوره های پخت سفال وجود داشته است.
فرشی جلالی با اشاره به اینکه سفال های به دست آمده را می توان به دوره اسلامی تاریخ گذاری کرد و اضافه کرد: عموم سفال های به دست آمده دارای خمیره قرمز و نخودی ساده بوده که به ندرت به شیوه مرصع با قطعات سفال لعاب دار تزیین شده اند.