سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
اعتراض ایران به رفتار متناقض و وقت کشی عربستان

اعتراض ایران به رفتار متناقض و وقت کشی عربستان

به گزارش تور مسافرتی رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان نسبت به رفتار متناقض و وقت کشی عربستان در ارتباط با حج، معترض شد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، علی رضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ درحالی که قبلا اعلام نموده بود اعزام زائرین ایرانی جهت شرکت در مناسک حج، از ششم تیرماه (پایان این هفته) شروع می شود، اظهار داشت: عربستان هنوز درباره برگزار شدن یا نشدن حج و یا صور احتمالی برگزاری آن، اعلام موضع نکرده است.
وی ادامه داد: گله اساسی به مسؤولان عربستانی درباره مسئله مهم حج، بعنوان وجب شرعی، وارد است. می طلبید که دولت عربستان کنسرسیومی را با دعوت از نمایندگان کشورهای مختلف تشکیل دهد و نظر آنها را درباره اقداماتی که برای برگزاری این واجب شرعی می توانند انجام دهند، دریافت کند تا تکلیف این واجب شرعی سریع تر مشخص شود. متاسفانه عربستان علیرغم مکاتبات و تماسهای مکرر همکاران ما در دفتر نمایندگی ایران، هیچ پاسخی جز دعوت به صبر و شکیبایی و اینکه بزودی اعلام وضعیت خواهند کرد، نداده است.
او با اشاره به دو نامه ای که ایران برای تعیین تکلیف حج به عربستان فرستاده است، اظهار نمود: ما بعنوان کشور مسلمان خویش را مکلف می دانستیم با توجه فراگیری ویروس کرونا، به وزارت حج عربستان پیشنهادهایی در ارتباط با پروتکل های بهداشتی بدهیم. بعنوان کشور جمهوری اسلامی، برای همفکری، همراهی و همکاری اعلام آمادگی کردیم، ولی پاسخی دریافت نکردیم.
رئیس سازمان حج و زیارت به رفتار متناقض عربستان اشاره نمود و اضافه کرد: عربستان از یک طرف درهای حرم های مکه و مدینه را باز می کند و دستورالعمل سختگیرانه ای را به اجرا می گذارد و نشان داده است که خویش را برای برگزاری حج آماده می کند، از طرفی وقت کشی می کند و پاسخگوی کشورها نیست و در ظاهر نشان داده است توانایی و ظرفیت لازم برای عرضه خدمات سالم به حجاج را ندارد.
رشیدیان خاطرنشان کرد: در قسمت اول قرارداد حج عربستان با کشورها، تاکید گردیده است عربستان خویش را ملکف می داند تعهدات لازم را برای راحتی، سلامتی، عزت، کرامت، امنیت و آرامش حجاج ایرانی و سایر کشورها اجرا نماید. اگر دولت عربستان با هر چند درصد ظرفیتی که درنظر دارد تصمیم بگیرد حج سال جاری را برگزار کند، این آمادگی از سمت ایران وجود دارد که سهم خویش را مطالبه کند و اعزام زائرین را آغاز کند.
او که با رادیو معارف گفتگو می کرد، افزود: ۹۵ درصد ثبت نام کاروان ها انجام شده و تمام تمهیدات برای اعزام زائرین ایرانی فراهم گشته است، نزدیک به ۱۵ دستورالعمل بهداشتی هم برای تمام مراحل حج تهیه شده است. نمایندگی ولی فقیه در امور حج هم با استفتاء از ۱۲ مرجع تقلید مجوزهای لازم را برای انجام مناسک حج در شرایط کرونا دریافت کرده است. با عنایت به تجربه سال های گذشته و زمانی که آنفلوانزای خوکی در حج شایع شد، همه پیشبینی ها شده است؛ سالی که آنفلوانزای خوکی در حج شایع شد ما حتی یک نفر فوتی نداشتیم، آنفلوانزای خوکی که از کرونا خطرناک تر بود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به هماهنگی هایی که با ستاد مدیریت و مقابله با کرونا شده است، شرایط بازگشت زائرین ایرانی در صورت برگزاری حج را این چنین تشریح کرد: حدود ۱۵۶ صفحه دستورالعمل برای تمام مراحل حج تهیه شده است، ما با همکاری کارشناسان وزارت بهداشت برای قربانگاه، وقوف اضطراری، رستوران های بین راهی، اتوبوس ها، زیارت های دوره، اعزام و بازگشت زائرین پروتکل نوشته ایم، در هتل های محل استقرار زائرین در مکه و مدینه اتاق هایی برای قرنطینه احتمالی درنظر گرفته شده است. سوای گزارش هایی که کادر درمان حج درباره وضعیت سلامت زائرین تهیه می کنند، هنگام بازگشت به کشور زائر در فرودگاه تب سنجی و مشاوره می شود. موارد مشکوک به یکی از مراکز درمانی با هماهنگی وزارت بهداشت منتقل و قرنطینه می شوند و طی ۴۸ ساعت دو آزمایش روی آنها انجام می شود و اگر وجود بیماری کووید ۱۹ اثبات نشد، آن فرد ترخیص می شود. به زائرین سفارش می شود استقبال در فرودگاه نداشته باشند و دید و بازدیدها را به مدت دو هفته به تاخیر اندازند.
رشیدیان درباره برگزاری جلسه شورایعالی حج که حدو دو هفته پیش برای تصمیم گیری درباره حج درخواست آن مطرح شده بود، اظهار داشت: به زودی با معاون اول رئیس جمهور این جلسه برگزار می شود، امیدواریم آنچه خیر و صلاح دین و ملت است، تصمیم گرفته شود.
پیشتر، رویترز به نقل از دو منبع آشنا به مبحث حج در عربستان گزارش کرده بود: دولت سعودی در نظر دارد تنها تعداد اندکی بعنوان امری نمادین را برای حج بپذیرد و محدویت هایی نظیر محدویت سنی و بررسی های بیشتر پزشکی را اعمال نماید. به قول این منابع مطلع، احیانا از هر کشور ۲۰ درصد سهمیه زائرین پذیرفته می شود. اما برخی منابع از فشار برخی مقام ها برای لغو مراسم حج که از اواجر ژوییه شروع می شود خبر دادند.
نشریه «فایننشیال تایمز» بعد از آن، به نقل از یک مقام عالی رتبه وزرات حج و عمره عربستان از احتمال لغو حج به علت شیوع کرونا، برای اولین بار از سال ۱۹۳۲ تاکنون، اطلاع داد. با این وجود این کشور از روز گذشته درهای مسجدالحرام و مسجدالنبی در شهرهای مکه و مدینه که محل اجرای مناسک حج است، را باز کرده است.
اندونزی، هند، سنگاپور، مالزی، آفریقای جنوبی و برونئی همچون کشورهایی هستند که تا این لحظه از حضور در مناسک حج، اعلام انصراف کرده اند. شماری از زائرین تایلند هم از حضور در حج سال جاری منصرف شده اند.

منبع: