سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش مهر از تجربه برگزاری فمتور-۱ از چهارمحال وبختیاری اصفهان نمی سازیم!

گزارش مهر از تجربه برگزاری فمتور-۱ از چهارمحال وبختیاری اصفهان نمی سازیم!

به گزارش تور مسافرتی در مراسم افتتاحیه تورآشناسازی فعالان گردشگری در استان چهارمحال وبختیاری، مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اظهار داشت: قرار نیست از چهارمحال و بختیاری، اصفهان دیگری بسازیم.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ؛ یکی از برنامه های معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی برگزاری تورهای آشناسازی فعالان گردشگری با جاذبه های استان های مختلف در کشور با هدف تحریک و مدیریت تقاضای سفرهای داخلی در دوران کرونا بود. این برنامه از آنجا برنامه ریزی و به استانها ابلاغ گردید که مدتها ایرانیها نمی توانستند به سفرهای استانی به سبب شیوع ویروس کرونا بروند بنا بر این می بایست بار دیگر شرایط و جاذبه های سفر به استانها یادآوری و تبلیغ می شد.
هم حالا تورهای آشناسازی استان های قزوین، کرمانشاه، مازندران، تهران، البرز، قم، گیلان، همدان و زنجان در دست برنامه ریزی و اجراست و بعضی از آنها به کار خود اختتام داده اند.
استان چهارمحال و بختیاری نیز یکی از این برگزار کنندگان بود که اجرای فمتور یا همان تور آشناسازی آن توسط اداره کل میراث فرهنگی استان انجام گرفت. زمانی که فراخوان این برنامه داده شده بود تا افراد تأثیرگذار در گردشگری حضور پیدا کنند، حدود ۲۵۰ نفر ثبت نام کردند اما از آنجائیکه توان اداره کل برای برگزاری تور با ۲۰ نفر بود از میان افراد ثبت نام کننده تعدادی را انتخاب کردند هر چند که به نحوه انتخاب افراد انتقاد وارد است اما اداره کل میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری می خواست تا از تعداد بیشتری از استانها میهمان داشته باشد.
این برنامه برای چهار روز و دیدن جاذبه های طبیعی این استان با همراهی آژانس های مسافرتی و راهنمایان گردشگری استان شکل گرفت. این استان از آنجائیکه تعداد محدودی هتل پرستاره دارد، میهمانان خودرا که هر کدام به صورت شخصی از استان های مختلف آمده بودند در هتلی برفراز شهرکرد اسکان داد این هتل بااینکه متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بود؛ اما همچنان از برخی جهات به هتل ۴ ستاره شبیه نبود. هتلی که بازسازی شده و هنوز مردم آنرا با نام قدیمش در شهر می شناسند.
اولین برنامه مراسم افتتاحیه ای برای روز اول بود. در این مراسم مهرداد جوادی مدیرکل میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ما نمی دانیم که شیوع ویروس کرونا تا چه زمانی ادامه دارد ولی باید برای پس از کنترل آن برنامه ریزی می شد چون شاید آن زمان وقتی برای تبلیغ فعالیت هایمان نباشد.
وی مانند همه مدیران کل میراث فرهنگی استانها تصویب طرح جامع گردشگری استان را یکی از دستاوردهای حوزه مدیریتش دانست و اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی در بخش زیرساخت ها به تنهایی نمی تواند همه را پشتیبانی کند باید همه دستگاه ها با هم انجام دهند در بخش زیرساخت ها وزارتخانه هایی مانند راه اقدامات خوبی انجام می دهد راه آهن نیز به این استان می رسد و اگر گردشگری طبیعی رونق گیرد شاهد افزایش پروازهای بیشتری هم خواهیم بود.
جوادی اظهار داشت: در بعضی از نقاط گردشگری به خصوص در زمان پیک گردشگری با مشکل مواجه می شویم من این مشکلات را به فال نیک می گیرم چون شاید همین مشکلات موجب شود که ما به سراغ کم و کسری های استان برویم.
علیرضا شجاعی مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری نیز سخنران دیگر بود که درباره این استان اظهار داشت: همیشه درباره گردشگری این استان از کمبود امکانات و زیرساخت ها صحبت می نماییم من نمی گویم که بی تأثیر است اما در گردشگری بیش از هر چیز، نگرش کیانی که می خواهند از آن امکانات استفاده کنند اهمیت دارد شاید باید پیش از هر چیزی روی نگرش گردشگران کار شود. قرار نیست از چهارمحال و بختیاری، یک اصفهان دیگری بسازیم یا تا چند سال دیگر شهرکرد، تهران شود. به نظرم این تصویر غلط از جریان توسعه است. ما می گوئیم که تهران اوج توسعه یافتگی در ایران است اما می بینید در همین شهرها مردم از حقوق اولیه زندگی محروم هستند مانند هوای سالم. ترافیک همه جا هست. پس الگوی مناسبی برای توسعه یافتگی نیست. حتی نمی توان اظهار داشت که چهارمحال و بختیاری محروم است محروم از چه چیزی؟ برخی گفتند که برای آبشار مسیر ایجاد شود. ولی ما معتقدیم اگر این اتفاق بیفتد، آبشار دیگر آن آبشار نیست.
این سخنان مخالفان و موافقانی در جمع شرکت کنندگان در فمتور داشت برخی از افراد می دانستند که نباید این استان را به هیچ استان دیگری شبیه کرد اما بر این باور بودند که نباید مردم استان را هم از برخی زیرساخت ها و امکانات محروم کرد.

با این وجود برگزاری برنامه های بعدی، با تصمیم اداره کل میراث فرهنگی استان که مجری این تور ادامه یافت. بازدید از بازارچه صنایع دستی در شهرکرد نخستین مقصد شرکت کنندگان در تور بود. شرکت کنندگانی که شب گذشته در راه آمدن به این استان بودند از استان های همجوار تا دورترین شهرها.
بازارچه صنایع دستی بازارچه ای نوساز بود که در آن برخی از هنرمندان توانسته بودند مغازه هایی را برای فروش محصولاتشان اجاره کنند و هنر دست خودشان را از نمدمالی و سفال گرفته تا لباس های سنتی و فرش چالشتری و قلمزنی روی مس به فروش برسانند. اما چینش بسیار از هنرهای فاخری که آنها به این بازارچه آورده بودند به حدی نامنظم بود که نمی توانست نمایش دهنده هنر آنها باشد.
برخی از آنها راضی از بودن در این مکان بودند و برخی دیگر می گفتند بازارچه در جایی از شهر قرار دارد که رفت و آمد شهری در آن کمتر است بدین سبب میزان فروش محصولات ما کم هم است.
هنرمندانی که در این راسته قرار دارند بیشتر زنان هنرمندی هستند که از بامداد ساعت ۹ تا ۱۰ شب در مغازه ها می مانند. عده ای در کنار فروش محصولات مشغول تولید آن محصول هم هستند. در اینجا می توان فرش چالشتری که مهمترین صنایع دستی این استان و برند آن است یافت فرشی دست بافت که بسیاری از مردم استان هنوز از آن استفاده می نمایند.
اما خبری از قفل چالشتری نبود. نمدمالی نیز بااینکه هنرمندان به نامی در این استان دارد اما بیشتر نمدهای عرضه شده در این بازارچه از نوع مصنوعی بود تا طبیعی با این وجود همچنان نمد نیز بعد از فرش چالشتری جزو مهمترین صنایع دستی و معروف ترین هنرهای این استان است.

هرچند که شهرکرد و چالشتر با قفل سازی آن معروف است و بازدیدی از کارگاه قفل سازی های آن انجام نشد اما بزرگترین قفل چالشتری را می شد در میدان رسالت چالشتر در نزدیکی شهرکرد دید درست زمانی که گروه شرکت کنندگان در فمتور می رفتند به جاذبه های دیگر استان سر بزنند.
فصل لاله های واژگون استان تمام شده بود لاله های واژگون مهمترین تصویر این استان در زمان بهار است و هر کجا که تبلیغ این استان می شود حتما از لاله واژگون شده سرخ رنگ در دشتی بزرگ استفاده می شود این لاله ها در اردیبهشت ماه سرباز می کنند و برای دیدن آن در ماه تیر زمان به انتها رسیده است اما این نماد را می توان در بسیاری از جاها به خصوص مراکز اقامتی استان مشاهده کرد.
این استان مناطق طبیعی مشهوری مانند زردکوه بختیاری را دارد که مرتفع ترین کوه با ارتفاع بیش از ۲۴۰۰ متر است و از بسیاری از ارتفاعات یا دشت ها می توان این کوه را مشاهده کرد. جنگل های بلوط آن نیز که ادامه سرسبزی های زاگرس به شمار می آیند در بیشتر مناطق این استان قابل مشاهده می باشد.
تالاب گندمان و تنگ صیاد یا رودهای پرآب زاینده رود و ارمند و کارون قسمتی از جاذبه های طبیعی استانی است که قدمت آن به دوره نوسنگی می رسد.
ادامه دارد….

منبع: