سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
نمایندگان استان در جمع فعالان گردشگری یزد: نمایندگان پشت به پشت فعالان گردشگری هستند

نمایندگان استان در جمع فعالان گردشگری یزد: نمایندگان پشت به پشت فعالان گردشگری هستند

تور مسافرتی: یزد نمایندگان مردم استان یزد در نشست با فعالان گردشگری نسبت به پشتیبانی از گردشگری اعلام آمادگی کردند و از بخش خصوصی خواهان پیگیری مسائل گردشگری در سند آمایش شدند.
«محمدرضا دشتی اردکانی» رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در نشست مجمع نمایندگان مجلس با فعالان گردشگری استان یزد که امروز پنجشنبه در محل اتاق بازرگانی یزد برگزار شد، با بیان این که گردشگری فارغ از نگاه های سیاسی است، از نبود برنامه ای مشخص در حوزه گردشگری گلایه نمود و اظهار داشت: آیا فعالان گردشگری ما برای یزد، سند آمایش گردشگری دارند؟
وی به وجود ضعف های قانونی در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: شما فعالان گردشگری و بخش خصوصی باید در زمینه سند آمایش، گردشگری را مورد نظر قرار دهید.
وی به اهمیت توسعه گردشگری سلامت در یزد نیز اشاره و اشاره کرد: باور داریم که گردشگری می تواند محور توسعه کشور باشد، از طرفی هم اکنون که مباحث گردشگری ناشی از کرونا تعطیلست ولی آیا برای توسعه و تقویت زیرساخت ها فکری شده است؟ در این شرایط باید برای یافتن راهکارهای برون رفت از این مسئله، بیاندیشیدیم.
این مسئول با تاکید بر این که یزد ظرفیت تبدیل شدن به محور گردشگری کشور را دارد، اشاره کرد: نسبت به پیگیری مشکلات همه فعالان گردشگری و رفع نقصها و ضعف های قانونی اقدام می نماییم و مطالبه فعالان گردشگری در خصوص ارتباط گیری با مسئولان کشوری مانند رئیس کل بانک مرکزی و حتی رئیس جمهوری نیز در صورت ضرورت دنبال خواهد شد.

تقویت دیپلماسی گردشگری در دستور کار فراکسیون گردشگری
«محمد صالح جوکار» دبیر فراکسیون گردشگری مجلس هم با بیان این که ایجاد این فراکسیون، زمینه خوبی برای تقویت مشارکت بخش خصوصی است، خواهان گفت و گو و ارائه راهکارهایی بمنظور تدوین راهبردهای اساسی شد و اظهار داشت: نقش ما در مجلس در سایه تعامل نمایندگان، منجر به اقداماتی اساسی فارغ از نگاه سیاسی خواهد شد.
وی به فرصت غنی ثبت جهانی یزد بعنوان بستری برای توسعه گردشگری این استان اشاره نمود و اظهار داشت: جایگاه یزد در حوزه گردشگری نشان دهنده هم افزایی خوب بخش خصوصی و دولتی است و تقویت این رویکرد می تواند موجب شناخته شدن جایگاه یزد و این میراث عظیم گذشتگانمان شود.
جوکار خواهان برگزاری جلسات بیشتری در حوزه بازرگانی و صنعت شد و اظهار داشت: دیپلماسی گردشگری در دنیا نقش مهمی دارد و شاید در زمینه دیپلماسی سیاسی گرفتار مشکلاتی باشیم اما با تقویت ظرفیت گردشگری می توانیم بعنوان یکی از اهداف فراکسیون گردشگری مجلس بپردازیم.
وی پشتیبانی از بخش خصوصی را مطابق مفاد قانونی را تصریح کرد و اظهار داشت: دولت نباید در حوزه بخش خصوصی، تصدی گری کند بلکه نظارت و مدیریت و نگاه کلان به این مسئله بر عهده دولت می باشد و اقتصاد مقاومتی نیز متکی به مردم است، به همین دلیل برای توسعه این صنعت به دنبال رفع خلاهای قانونی دراین زمینه هستیم.

تعطیلی پنج شنبه ها را دنبال خواهیم کرد
جوکار تعطیلی دو روز پایانی هفته را نیازمند استدلال ها و توجیهات قانونی برشمرد و اظهار داشت: باید برای تحقق این مسئله در حوزه گردشگری، ماده قانونی ارائه و پژوهش های کشورهای دیگر را با در نظر گرفتن مزایای آنها انجام دهیم که دراین زمینه مرکز پژوهش های مجلس می تواند در حین پیگیری بوسیله فراکسیون و نمایندگان، به تحقق این امر کمک نماید.
وی به کاهش چشم گیر بازدهی کار در کشور اشاره نمود و پیگیری این مسئله را برای تحقق تعطیلی دو روز پایانی هفته تصریح کرد.
وی همین طور با اشاره به نیاز کشور به برنامه جامع گردشگری، اشاره کرد: این مسئله را با مشارکت وزارت میراث فرهنگی و با بهره گیری از ظرفیت های مجلس دنبال خواهیم کرد.
این مسئول به بی ثباتی بازرگانی خارجی، واردات و صادرات به دنبال تصمیمات هیجانی و لحظه ای و ناپایدار اشاره نمود و اظهار داشت: این تصمیمات صدمات زیادی را به اقتصاد ما زده پس لازم است تا در صنعت گردشگری برنامه جامعی داشته باشیم.
وی به پیگیری مشکلات حوزه گردشگری نیز اشاره نمود و اظهار داشت: کرونا دائمی نیست پس همزمان با مقابله با مشکلات این بیماری، پیشنهادات بخش خصوصی که منجر به رونق صنعت گردشگری خواهد شد و این صنعت نیمه جان را احیا خواهدنمود را بررسی خواهم کرد.
نماینده مردم یزد در مجلس از جایگاه صنعت گردشگری در زمینه اقتصاد یاد کرد و اظهار داشت: آمار بیکاری در استان یزد افزایش یافته و نخبگان هم در حال رفتن از استان هستند در صورتیکه توسعه گردشگری می تواند منجر به ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان و نخبگان شود.
وی با بیان این که صنعت گردشگری می تواند وضعیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها را نیز بهبود بخشد، اظهار نمود: هر چند که یزد دراین زمینه اقدامات خوبی انجام داده اما گردشگری می تواند پاسخی به نیازهای اشتغال استان و جلوگیری از خروج نخبگان با ایجاد موج اشتغال فراوان در این عرصه باشد.
این مسئول از پیگیری استان در زمینه درآمد و هزینه های دریافتی مالیات برای هزینه کرد در استان نیز آگاهی داد و نسبت به رفع مشکلات صنعت گردشگری از طرف نمایندگان استان اعلام آمادگی کرد.

صنعت و گردشگری متاثر از تصمیمات عجولانه دولت
«محمدرضا قمی» رئیس اتاق بازرگانی یزد هم استفاده از ظرفیت نمایندگان در استان را ضروری خواند و اظهار داشت: یکی از اشکالات مهم صنعت گردشگری تصمیمات عجولانه و هیجانی دولت به محض سخت شدن شرایط در کشور است که همین تصمیمات کوتاه مدت و بی ثبات در جامعه اقتصادی نیز به کررات تغییر می کند و همه صنایع را تحت تاثیر قرار می دهد و مشکلاتی را به بار می آورد.
وی به مشکلات موجود در زمینه غربالگری کارت های بازرگانی و بازگشت ارز از صادرات کشور و به خصوص یزد اشاره نمود و افزود: گردشگری در استان یزد یکی از کارهای اقتصادی جدی است که زحمات و اهتمام زیادی برای جایگاه کنونی آن صرف شده است و در این شرایط نیز نیاز جدی به کمک های واقعی مسئولان و نمایندگان دارد.
این مسئول از نمایندگان خواهان پیگیری جدی مشکلات این صنعت شد و اشاره کرد: گردشگری در صورت لطمه دیدگی توان بازیابی خود به این زودی ها را نخواهد داشت و گرفتار خسارت های جبران ناپذیری خواهد شد.

تریبون مجلس حامی فعالان گردشگری باشد
«محسن حاجی سعید» رئیس کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور نیز در این جلسه، با اشاره به این که نمایندگان فارغ از نگاه و جناح سیاسی باید حامی گردشگری باشند، اشاره کرد: باید تریبون مجلس حامی فعالان گردشگری باشد تا برخی از دیدگاه های اشتباه در خصوص حمایت نکردن نمایندگان و مجلس از این صنعت را در اذهان فعالان گردشگری بهبود بخشد.
وی جایگاه برتر یزد در حوزه گردشگری بر طبق معیارهای گوناگون را نشان دهنده ی همگرایی و تعامل بخش خصوصی و دولت دانست و با اشاره به موضوع تعطیلی پنج شنبه ها، اشاره کرد: تعطیلات اختتام هفته یک روزه ی استانها، در تهران دو روزه است و این مسئله نشان میدهد که پایتخت نشینان دغدغه تعطیلات دو روزه دیگر استانها را ندارند.
وی افزایش راندمان کاری در کشورهای توسعه یافته دنیا و تحقق تعطیلات دو روزه در بازه حدود یک قرن در دنیا را تصریح کرد و اظهار داشت: این تعطیلات مطالبه بخش کارمند و کارگر است در صورتیکه در حال تبدیل شدن به مطالبه ای سطحی و رو به فراموشی است و جای تعجب دارد که هنوز برای این مطالبه عمومی، گفتمانی در مجلس نشده و اتفاقی نیفتاده است، در حالی کشور ما هنوز به جمع بندی نرسیده که مطالبه مسئولان کشورهایی چون نیوزلند به افزایش تعطیلات اختتام هفته تا سه روز پیش می رود.
وی با بیان این که فارغ از دولت این مسئله نیاز به حمایت مجلس دارد، دراین زمینه خواهان برگزاری جلسات کارشناسی شد و اظهار داشت: تبدیل یزد به منطقه آزاد گردشگری هم مسئله مهمی بعد از ثبت جهانی یزد است که باید برای آن جلسات تخصصی با نمایندگان اجرا شود.
به گفته حاجی سعید، بیمه راهنمایان گردشگری، اعطای تسهیلات به این قشر و از دست رفتن نیروی متخصص از مهمترین مشکلاتی است که نمایندگان باید آنرا پیگیری و رفع کنند.

خلاء وجود اتاق گردشگری در کشور
«اصغر نبیل» رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد هم ضمن مرور مشکلات این صنعت به دنبال شیوع کرونا، اظهار نمود: اتاق بازرگانی بر طبق تعاریف قانونی، پارلمان بخش خصوصی و مشاور سه قوه است به عبارتی هر سه قوه باید از مشاوره این اتاق بهره مند شوند، در صورتیکه امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی با ارائه آماری از صنعت گردشگری و رکود این صنعت به دنبال شیوع کرونا، خواهان اهتمام مجلس در اختصاص کرسی و جایگاهی به این صنعت در اتاق بازرگانی شد و اظهار داشت: اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی هنوز عنوان و کرسی مخصوصی برای صنعت گردشگری ندارد، در صورتیکه اصناف، تعاون و صنعت و معدن همگی پایگاه مشخصی دارند.
این مسئول به نبود تشکل منسجمی در حوزه صنعت گردشگری و پییگری مشکلات این صنعت از طرف نمایندگان اشاره نمود و اظهار داشت: برای رونق گردشگری در بحران کنونی و همین طور صرفه جویی در مصرف بنزین در این بازه زمانی، ارائه بسته های تشویقی و تخفیفاتی در حوزه حمل و نقل و سفر، دریافت نکردن مالیات و ارزش افزوده از واحدهای اقامتی و عوارض خروج از کشور و تخفیفاتی در حوزه هزینه صدور ویزا از توریستهای خارجی، راهکارهایی است که می تواند به نجات گردشگری کشور و حفظ آن منتج شود.
وی گردشگری را صنعتی حساس دانست و اظهار داشت: گردشگری نمی تواند همزمان با تغییرات نرخ تورم، تغییر کند چونکه حاشیه سود در این صنعت کم و صنعتی حساس و هزینه بر است و اگر حمایت مالی نشود، نابود خواهد شد.

نمایندگان، فرهنگ گردشگری را نهادینه کنند
«محمد زاده رحمانی» مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی یزد نیز ضمن اشاره به پیگیری های استانداری در رفع مشکلات فعالان گردشگری به خصوص در زمینه تسهیلات و مسائل بانکی، خواهان کمک نمایندگان به نهادینه کردن فرهنگ گردشگری شد و اظهار داشت: خوشبختانه رئیس قوه قضائیه در بدو ورود به یزد با یادآوری مسئله گردشگری یزد، بار زیادی را دراین زمینه برداشتند اما همچنان بعضی از تنگ نظری ها با ترس از لطمه های فرهنگی گردشگری وجود دارد.
وی خواهان پیگیری نمایندگان در زمینه تمرکززدایی و تفویض اختیار باتوجه به تبصره ۱۸ بند الف قانون برنامه و بودجه در زمینه ارائه تسهیلات به حوزه گردشگری شد.
«محمد مهدی شرافت» دبیر کانون تفکر گردشگری استان یزد نیز با اشاره به لزوم مدیریت مقصد و تنوع بخشی محصول در حوزه گردشگری، اشاره کرد: باتوجه به وضعیت کرونا نباید فقط به دنبال دوران پسا کرونا باشیم بلکه باید برای نجات گردشگری در این بحران نیز برنامه ریزی نماییم.

منبع: