سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مونسان در گزارش تور مسافرتی: گردشگری برنامه ملی نداشت

مونسان در گزارش تور مسافرتی: گردشگری برنامه ملی نداشت

به گزارش تور مسافرتی وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه گردشگری ایران برنامه ندارد، اظهار داشت: برای نخستین بار برنامه عملیاتی گردشگری را با کمک سازمان جهانی گردشگری و یونسکو بدون پرداخت هیچ هزینه ای نهایی می نماییم.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه اقدام ملی و همکاری با سازمان جهانی گردشگری در تدوین آن اظهار داشت: برنامه اقدام ملی در واقع طرح عملیاتی گردشگری می باشد این برنامه یک مرتبه پیش از انقلاب توسط فرح انجام شد که هتل های ایرانگردی و جهانگردی نتیجه آن بود و گردشگری ایران در آن زمان رشد زیادی کرد یک مرتبه هم الان صورت خواهد گرفت. البته دهه ۸۰ این برنامه نصفه ماند. برای این کار از کمک سازمان جهانی گردشگری استفاده کردیم آنها برای همکاری با ما نزدیک به ۳۸۰ هزار یورو پول می خواستند اما با روابط نزدیکی که بین ما و این سازمان وجود داشت دبیرکل موافقت نمود بدون هیچ پرداختی، کارشناسان سازمان جهانی گردشگری و سازمان یونسکو کنار ما برای تهیه این برنامه قرار گیرند.
هیچ وقت برنامه محور نبودیم
وی اضافه کرد: قرار بود این برنامه تا آخر تابستان تمام شود اما کرونا اجازه نداد و کارشناسان برگشتند. ما تلاش می نماییم تا آخر سال این اقدام بالاخره صورت گیرد. چون در آن صورت می توانیم بگوییم گردشگری ایران برنامه دارد. چون هیچگاه برنامه محور نبودیم سازمان برنامه هم به ما بودجه نمی داد.
مونسان بیان نمود: بدون اینکه اسناد بالادستی داشته باشیم، فقط به ما می گفتند که باید در افق سند چشم انداز، ۲۰ میلیون توریست خارجی به ایران بیاوریم. ما سند استراتژیک توسعه گردشگری را هم تدوین کردیم و اخیرا ابلاغ گردید تهیه این سند انقدر سخت بود که پس از تصویب در دولت، تا ۴۰ روز آنرا ابلاغ نمی کردند چون برای حدود ۱۷ دستگاه حکم تعیین می کرد و دستگاه های دیگر در مقابل حکم جدید مقاومت داشتند.
وزیر میراث فرهنگی درباره بازار روسیه هم اظهار داشت: بررسی بازار ما در روسیه این بود که این کشور چقدر توریست فرهنگی و تاریخی و مسلمان دارد دو سال برای این مورد مطالعه و بررسی کردیم می دانستیم که بعضی از آنها ساحل را می پسندند و به ایران نمی آیند. اما برخی از آنها هم اکوتوریسم را می پسندند ما هم زیرساخت هایمان در این عرصه مهیاست. ما باید برای بازار چین هم اقدامت زیربنایی انجام دهیم باید راهنمایان گردشگری تربیت نماییم قول هایی را از سفارت گرفته بودیم که چند نفری را برای آموزش به چین بفرستیم.
از ظرفیت اینفلوئنسرها استفاده می کنیم
وی درباره تبلیغات خارجی گردشگری ایران هم اظهار داشت: ما به جهت اینکه با پدیده ایران هراسی مقابله نماییم به بودجه تبلیغاتی مناسب نیاز داریم اما به رغم پیگیری هایی که انجام دادم موفق به دریافت بودجه نشدم. ولی متوقف نشدیم یکی از کارهایی که انجام دادیم چهره های معروف که به آنها اینفلوئنسر می گویند را شناسایی کرده و به ایران آوردیم آنهایی دعوت شدند که فالوئرهای زیادی در فضای مجازی داشتند این چهره ها هر کدام چندین میلیون مخاطب دارند. ما و یا بخش خصوصی تورهایی را برای این افراد برگزار کرده ایم مانند تور خبرنگاران و اینفلوئنسرهای چینی. ازاین رو یکی از فعالیتهای ما دعوت از افرادی است که چهره محسوب می شوند تا بتوانیم از راه آنها درباره ایران تبلیغ نماییم. ما کلیپ هایی هم ساخته ایم که آنها را در اختیار رایزنان فرهنگی قرار داده ایم تا پخش شوند.
مونسان اظهار داشت: یکی از ظرفیت های ما در حوزه گردشگری پزشکی است و با عنایت به نرخ ارز ارزان بودن آن بسیار مهم می باشد اما معضل دلالان این بخش را داریم که فضا را برای توریستهای خارجی نامطلوب کرده است و حتی هزینه هایی را هم به آنها تحمیل کرده اند اما چون این مورد فرابخشی است مشکلاتی داشتیم تلاش شد این مورد را با وزارت بهداشت حل شود.
از تفاهمنامه راضی نبودم
وزیر میراث فرهنگی بیان نمود: تفاهمنامه ای با وزیر بهداشت امضا کردیم من از این تفاهمنامه راضی نیستم اما در گام اول خوب بود. البته این تفاهمنامه همگرایی ایجاد کرد. گام دومی باید باشد تا این روند را بهتر پیش ببریم. امید دارم بتوانیم پای دلالان را قطع نماییم. بعضی از اوقات گردشگران، درخواست می کنند نزد پزشک معروفی بروند اما دلالان آنها را نزد پزشکی می برند که با او تشابه اسمی دارد. توریست وقتی متوجه این اقدام می شود که دیگر کار از کار گذشته است. ما بررسی های میدانی انجام داده ایم حتی شخصاً با بعضی از این دلالان مصاحبه کردم و گفتم آیا فقط پزشک معرفی می کنید و خدمات جانبی می دهید که گفتند نه بسیاری از آنها درخواست تور شمال می کنند اما چون امکان هدایت آنها را نداریم نهایت یک ماشین برایشان می گیریم و یا به دیگری معرفی می نماییم. اما الان وضع بهتر شده ولی باید باز هم روی این مورد فرابخشی کار کرد.
وی اضافه کرد: باید حواسمان باشد این مزیت نسبی که گردشگری سلامت در ایران دارد یعنی همان ارزانی از بین نرود پس باید با وزارت بهداشت درباره نرخ ها صحبت کرده و آنرا بازبینی نماییم چون قرار نیست نرخی که دولت با سوبسید به ایرانی ها می دهد را به توریست خارجی هم بدهیم.

منبع: