سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
هنر اسلامی در لندن حامی پیدا می کند

هنر اسلامی در لندن حامی پیدا می کند

به گزارش تور مسافرتی عبدالمجید شریف زاده در مراسم افتتاح نمایشگاه منتخب هنر اسلامی ـ ایرانی دوره قاجار اظهار داشت: امروزه شاهد می باشیم هنر اسلامی در لندن مورد حمایت قرار می گیرد که چنین شرایطی شأن مناسبی نخواهد داشت.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، این مدرس دانشگاه با اشاره به سرفصل های هنر قاجار بیان کرد: خیلی از هنرمندان در رشته های مختلف در حوزه هنر اسلامی فعالیت می نمایند که متاسفانه هنوز جایگاه خویش را پیدا نکرده اند. ما معتقدیم امروز، مرجع جهان اسلام آستان قدس رضوی است و می تواند مرجع هنرهای اسلامی در آستان قدس رضوی باشد.
او با اشاره به اینکه اگر آستان مقدس رضوی و تولیت آن به فکر هنر اسلامی نباشد خیلی از فضاهای فرهنگی و هنری از دست خواهند رفت، اضافه کرد: شرایط اقتصادی و بلاتکلیفی امروز در خیلی از حوزه ها بخصوص هنر شرایط سختی را به وجود آورده است. هنر نیاز به حمایت دارد و اگر بخواهیم از این دوره چیزی به جا بگذاریم، به جز هنر نمی گردد. امروزه آنچه از آثار هنری مختلف در گذشته می بینیم، می توانیم درباره آن دوره قضاوت نماییم.
شریف زاده با اشاره به اینکه حاکمان در ایران همیشه حامی هنر بوده اند، ادامه داد: همیشه شرایط مناسب را برای هنرمندان ارشد فراهم می کردند تا آنها بتوانند آثار فاخر را ابداع کنند و سرمشقی برای هنرمندان جامعه باشند، زیرا اگر چنین شرایطی به وجود نیاید هنرمندان جوان نمی توانند مشق کنند.
این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به هنر در دوره قاجار، بیان کرد: هنر در این دوره عمومی تر می گردد گرچه در بخش هایی شاهد تحولاتی در حوزه هنر در این دوره هستیم. از طرفی هنر غرب وارد ایران شد و هنر کشورمان تحت تاثیر غرب قرار گرفت. در این دوره التهاب هایی صورت می گیرد و هنر مقدس صفوی کم می گردد اما فضا در سطح جامعه متناسب با فرهنگ اسلامی است زیرا مردم بر مبنای این فکر آثار خویش را خلق و ابداع می کنند.
او اضافه کرد: در همین دوره خیلی از هنرمندان به اروپا رفتند و آغاز مهاجرت آنها شکل گرفت و شاید به تعبیری بگوییم آغاز تهاجم فرهنگی است. ما در تاریخ از فرهنگ های دیگر بهره گرفتیم و به همان اندازه هم اثرگذار بوده ایم اما شاید فرهنگ دستوری از این دوره وارد می گردد و معماری ما را هم تحت تاثیر قرار می دهد مثل تکیه دولت که به تقلید از فضای ارکسترهای غربی ساخته می گردد و شاید بنابراین هم دوام نمی آورد. اما در کنار آن، همه تکیه یزد را می شناسند زیرا با فرهنگ مردم سازگاری داشته است.
شریف زاده در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه من خودم دولتی هستم، اظهار نمود: من نان خور دولت هستم اما فکر می کنم نباید از دولت انتظار داشت. انتظار ما از فضاهایی مثل آستان قدس رضوی است که باید از هنرمندان هنر اسلامی حمایت کند.

سالی که نکوست از بهارش پیداست
محمد حسین رجبی ـ تاریخ نگار ـ هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود و اظهار داشت: ماه شعبان تنها ماه قمری است که برای شیعه غم و اندوه ندارد، سراسر شادی و سرور برای خاندان (ع) است و هیچ شهادتی در این ماه رخ نداده است. فروردین ماه امسال با ماه پر فضیلت رجب آغاز شد، اردیبهشت با ماه شعبان و خرداد هم با ماه مبارک رمضان. به تعبیر سالی که نکوست از بهارش پیداست ان شاءالله سال پر خیر و برکت و سربلندی برای ایران باشد.
او اضافه کرد: از امام حسین(ع) هر چه گفته می شود، درباره قیام و شهادت آن وجود مقدس است؛ در حالیکه امام آموزه های دیگری هم در زندگی خود دارد که باید از آن بهره مند باشیم.
این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبت هایش بیان کرد: پنج تن آل عبا سروران خلقت هستند. از نظر درجه مقامی ترتیبی وجود دارد که پیامبر در صدر آن و امام حسین (ع) در مقام پنجم قرار دارد. خصوصیت هایی در امام حسین(ع) وجود دارد که او را در مقام پنجمی از دیگران متمایز می کند و آن به علت قیامی است که آن حضرت انجام داده است.
رجبی اضافه کرد: اسلام خوردن خاک را منع کرده است اما خوردن تربت امام حسین (ع) سفارش شده است و چه بیمارانی که به این وسیله شفا نگرفته اند. از طرفی دعا زیر قُبه امام حسین (ع) مستجاب می گردد. بسیاری دعا کرده و حاجت روا شده اند. همینطور عنایت ویژه خداوند به زائران امام حسین(ع) است و بیش از زیارت خانه خدا، زیارت امام حسین(ع) ارزش دارد.
غلامرضا خواجه سروی ـ مدیر عامل موسسه کتابخانه و موزه ملک ـ نیز یکی دیگر از سخنران این مراسم بود که میلاد امام حسین(ع) را تبریک گفت. اجرای منقبت خوانی و بحر طویل از دیگر برنامه های گرامیداشت میلاد امام حسین(ع) در موزه ملک بود. در وقف نامه این موزه قید شده است که آیین گرامی داشت برخی اعیاد همچون شعبانیه و مراسم اول تا هفتم محرم در این موزه به جا آورده شود.
نمایشگاه «دوره قاجار؛ گزیده هنر اسلامی ایرانی»، هم زمان با برگزاری آیین گرامی داشت میلاد امام حسین ضد السلام بعنوان یکی از جشن های وقف نامه ای کتابخانه و موزه ملی ملک به سفارش حاج حسین آقا ملک در وقف نامه، امروز ۲۹ فروردین ماه راه اندازی شد و تا آخر اردیبهشت ماه در محوطه تاریخی باغ ملی تهران «میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک دایر است.