سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در دیدار مونسان و معاون اقتصادی وزارت امور خارجه مطرح شد؛ تمام سفارتخانه های ایران در خدمت گردشگری هستند

در دیدار مونسان و معاون اقتصادی وزارت امور خارجه مطرح شد؛ تمام سفارتخانه های ایران در خدمت گردشگری هستند

تور مسافرتی: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش سفارتخانه ها در توسعه و رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی اظهار داشت: مبحث گردشگری باید جزو مأموریت های رایزن های فرهنگی و سفارتخانه ها قرار گیرد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، علی اصغر مونسان در دیدار با غلامرضا انصاری ـ معاون اقتصادی وزارت امورخارجه ـ که با حضور تعدادی از معاونان و مدیران دو دستگاه در محل دفتر رییس سازمان میراث فرهنگی انجام شد، اظهار نمود: مهم ترین مشکل در جذب گردشگران خارجی به کشور، نبود معرفی مناسب و اطلاع رسانی درمورد ظرفیت ها، جاذبه ها و زیبایی های ایران است.
او اضافه کرد: به همین سبب، وزارت امورخارجه و سفارتخانه های ایران در خارج از کشور می توانند در این خصوص نقش فعالی را ایفا کنند تا شاهد رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی به کشور باشیم.
مونسان با بیان این که گردشگری هم اکنون اقتصاد سوم دنیا به حساب می آید و پیش بینی می گردد این صنعت به اقتصاد اول تبدیل گردد، اظهار داشت: اهمیت گردشگری بر کسی پوشیده نیست، این صنعت روزبه روز در حال رشد است، از طرفی ایران جزو ۱۰ کشور برخوردار از جاذبه های طبیعی و تاریخی است و خوشحالم که مبحث گردشگری موردتوجه وزارت امورخارجه کشورمان قرار گرفته است.
معاون رییس جمهور ادامه داد: هم اکنون بعضی از کشورهای هدف را برای جذب توریست خارجی شناسایی کرده ایم که ترکیه، چین و کشورهای اتحادیه اروپا مهم ترین کشورهای هدف ما هستند، اما واقعیت این است که درمورد تبلیغات و اطلاع رسانی و معرفی جاذبه ها و زیبایی های ایران با کمبود اعتبار مواجه هستیم که در این میان، سفارتخانه ها بعنوان یکی از مراکز مهم ما در خارج از کشور می توانند در معرفی هرچه بهتر ظرفیت های گردشگری کشورمان نقش ایفا کنند.
وی اضافه کرد: بعنوان مثال، چین یک کشور بزرگ و پرجمعیت است که سالانه ۱۲۱ میلیون توریست خروجی دارد که اگر بتوانیم فقط یک درصد این گردشگران را به ایران جذب نماییم، سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار توریست چینی به ایران سفر خواهند کرد که این خود یک رشد مناسب در جذب توریست است.
مونسان اظهار نمود: شرکت در نمایشگاه های خارجی می تواند به معرفی جاذبه ها و ظرفیت های ایران کمک نماید و در افزایش جذب توریست خارجی نقش داشته باشد که با عنایت به محدودیت های مالی برای حضور در این نمایشگاه ها و محدودیت غرفه ها، سفارتخانه ها و مجموعه وزارت امورخارجه می توانند نقش مهمی را در این خصوص ایفا کنند.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: علاوه بر نمایشگاه های گردشگری، نمایشگاه های صنایع دستی هم نقش مهمی در معرفی ظرفیت های ایران و افزایش جذب توریست دارد و این در شرایطی است که بعضی از کمپانی های تولید خودرو به دنبال طراحی فضای داخلی خودرو مانند جلو داشبورد و کنار درها با هنرهای سنتی هستند که به صورت حتم این ظرفیت در میان هنرمندان ایرانی وجود دارد که باید مورداستفاده قرار گیرد.
مونسان سپس به نقش مجامع بین المللی اشاره نمود و اضافه کرد: ما در بعضی از مجامع بین المللی عضو هستیم و حق عضویت می پردازیم، اما تابحال نتوانسته ایم به شایستگی از این ظرفیت استفاده نماییم که در این خصوص هم وزارت امورخارجه می تواند نقش مهمی را ایفا کند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: متأسفانه ایران در سایت بعضی از سفارتخانه های کشورهای خارجی در لیست مقاصد سفر به رنگ زرد نشان داده می گردد که شایسته کشورمان نیست و درخواست ما از وزارت امور خارجه این است که در این خصوص هم با تعاملی که با سفارتخانه ها دارد با معرفی هرچه بهتر ظرفیت های کشورمان جایگاه ایران را در سایت سفارتخانه های کشورهای مختلف ارتقا دهد.
غلامرضا انصاریان ـ معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ـ هم در این نشست با بیان آمادگی این وزارتخانه برای رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی به کشور اظهار داشت: تمام سفارتخانه های ما برای معرفی و تبلیغات ظرفیت های ایران و هم برپایی مراسم روز ملی و بزرگداشت های مختلف در خدمت گردشگری می باشد.
او با اشاره به ظرفیت های ایران در حوزه گردشگری اضافه کرد: واقعیت این است که باید ذهنیت گردشگران خارجی را نسبت به ایران تغییر دهیم، چون که به خاطر تبلیغات منفی که از جانب رسانه های معاند می شود، گردشگران شناخت دقیقی از ایران ندارند.
انصاری اظهار داشت: در مدتی که در بعضی از کشورها سفیر بودم، شاهد علاقه مندی افراد برای سفر به ایران بودم، اما متأسفانه شناخت دقیقی از ایران نداشتند، وقتی بعضی از این افراد حتی مسؤولان آن کشورها به ایران سفر می کردند تازه متوجه زیبایی های ایران، ظرفیت های گردشگری و از همه مهم تر امنیت و میهمان نوازی مردم می شدند.
وی به ظرفیت جذب توریست از کشورهای مختلف اشاره نمود و اضافه کرد: در کشوری مانند هند ۴۵۰ میلیون مسلمان زندگی می کنند که این یک ظرفیت بزرگ است و می توان برای جذب توریست زیارتی از این کشور برنامه ریزی کرد.
انصاریان اضافه کرد: این در شرایطی است که مبحث ایرانی ها خارج از کشور هم از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد و می توان با برنامه ریزی تعداد زیادی از ایرانی ها خارج از کشور را برای سفر به ایران در طول سال بعنوان گردشگری بومی تشویق کرد و از این ظرفیت هم بهره برد.
در این نشست همینطور محمد محب خدایی ـ معاون گردشگری ـ و پویا محمودیان ـ سرپرست معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ـ درمورد موضوعات دیگری همچون زائران اربعین، تبلیغ پنج شهر ایران در ایرلاین ترکیه، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در خارج از کشور، اجرای طرح خانه ایرانی در بعضی از کشورهای اروپایی، راه اندازی مرکز دائمی فروش صنایع دستی در کشورهای مختلف و… صحبت کردند.