سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس سازمان حج خبر داد: عمره اجرا نمی گردد، ۱۱ ایرانی مجهول الهویه از منا همچنان در عربستان جامانده اند

رئیس سازمان حج خبر داد: عمره اجرا نمی گردد، ۱۱ ایرانی مجهول الهویه از منا همچنان در عربستان جامانده اند

تور مسافرتی: رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه شرایط عربستان برای عمره مهیا نیست، از ادامه مذاکرات ایران با عربستان برای برگزاری حج ۹۸ اطلاع داد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، حمید محمدی در نشست خبری که همزمان با آخر موسم حج ۹۷ قبل از ظهر امروز ۲۵ شهریور ماه برگزار شد، درباره سرانجام عمره با عنایت به پیش نویسی که ایران به عربستان داده است، اظهار نمود: نمی توان حج را با عمره مقایسه کرد. حج فریضه واجب است که باید صورت گیرد. ما در حج نگرانی هایی داشتیم که در مذاکرات طولانی با عربستان به نتیجه رسیدیم، سعودی ها دو سال است که بندهای مورد توافق همچون تامین امنیت، عزت و کرامت زائران را اجرا می کنند.

وی خاطرنشان کرد: رابطه دوجانبه ای بین ایران و عربستان وجود ندارد که این مسئله به نتیجه رساندن عمره را سخت می کند هر چند که هنوز نمی توان با قطعیت درباره سرانجام عمره سخن گفت اما شرایط حال عربستان برای اعزام زائران ایرانی به عمره مهیا نیست.

وی اضافه کرد: ایران برای اطمینان پیدا کردن از تحقق مطالبات خود بخصوص در حوزه کنسولی و تامین امنیت زائران در عربستان امسال همزمان با حج پیش نویس عمره را به سعودی ها تحویل داد اما اگر این کشور ساز و کاری را مشخص نکند، نمی توان عمره را اجرا کرد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در باره وضعیت حج ۹۸ و قیمت آن با عنایت به نوسانات زیاد ارز اظهار داشت: مذاکرات حج طبق روال عادی در دی ماه انجام می گردد برنامه ریزی های حج ۹۸ از حالا شروع شده اما عملیات اجرایی آن به نتیجه مذاکره با عربستان و امضای توافقنامه با آن منوط است.

او با اشاره به اینکه نوسانات ارز تفاوت فاحشی را در قیمت حج آینده تولید خواهد کرد، اظهار داشت: هر حاجی به صورت میانگین ۳۳۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار هزینه ارزی در سفر حج دارد. امسال با عنایت به تامین ارز مورد نیاز حج در اسفندماه به نرخ ۳۹۰۰ تومان قیمت حج افزایش زیادی نداشت اما اگر سال آینده با همین نوسانات و به نرخ ارز ثانویه قیمت ها محاسبه شود، تفاوت زیادی را شاهد خواهیم بود، البته باید منتظر بمانیم ببینیم چه عددی در بازار ثانویه تعیین می گردد.

رئیس سازمان حج و زیارت همینطور در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره سرنوشت ۱۱ تن از زائران شهید فاجعه منا که همچنان مجهول الهویه در عربستان هستند، توضیح داد: امسال ۱۱ تن از خانواده های شهدای منا همزمان با موسم حج برای انجام آزمایش DNA به عربستان اعزام شدند. متاسفانه دولت این کشور از ابتدای ماه محرم تعطیل می باشد ازاین رو اعلام نتیجه این آزمایش ها را به بعد از تعطیلات موکول کرده اند.

محمدی اضافه کرد: البته عده ای از خانواده این شهدا حج گذشته هم به عربستان اعزام شدند اما برای اطمینان خاطر و انجام دوباره آزمایش ها نفر دومی از آن خانواده امسال هم اعزام شد.

به گفته او همچنان ۱۱ تن از زائران ایرانی فاجعه منا، مجهول الهویه در عربستان به خاک سپرده شده اند.

وی با اشاره به پیگیری پرونده های منا و مسجدالحرام در مذاکره های مختلف با مسئولان عربستان اظهار داشت: پاسخ سعودی ها همچنان مثل گذشته است. درباره منا می گویند کمیته ای که تشکیل شده باید به نتیجه برسد و اعلام نمودند مبحث (غرامت) مسجدالحرام در حال اجراست.

محمدی در ادامه این نشست درباره هزینه سفر اربعین با عنایت به اختلافات ارزی اظهار نمود: قرار شده با هماهنگی ستاد اربعین و بانک مرکزی ارز مورد نیاز ویزای عراق (به قیمت ۴۱ دلار) با استفاده از سامانه نیما تامین گردد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، هم اکنون نرخ این ارز حدود ۹۰۰۰ تومان برای هر دلار در سامانه نیما تعیین شده که به صورت کل قیمت امروز هر ویزا بیش از ۳۶۰ هزار تومان می گردد.

محمدی همینطور در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه با عنایت به اینکه شکل محاسبه روزانه ارز با در نظر گرفتن نرخ بازار ثانویه قیمت ها هر روز تغییر کند، اظهار داشت: هر قیمتی که این سامانه اعلام نماید ما بر آن اساس نرخ ویزا را اعلام خواهیم کرد. سامانه «سماح» که برای ثبت نام سفر اربعین طراحی شده روی این سیستم تنظیم شده و مشکلی برای محاسبات وجود ندارد.

به گفته او ثبت نام سفر اربعین بزودی صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره برگزاری دوباره سفرهای سوریه هم اظهار نمود: مدتی است این مورد مطرح شده ما هم مترصد فرصتی هستیم. اما مبنای اعزام تامین امنیت است، باید در این زمینه اطمینان کامل پیدا نماییم. هر وقت اعتماد نسبت به تامین امنیت به وجود آمد، این شرایط را برقرار می نماییم.