سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
آغاز فصل دوم کاوش دیرینه شناسی قلعه شهر تاریخی اوجان

آغاز فصل دوم کاوش دیرینه شناسی قلعه شهر تاریخی اوجان

تور مسافرتی: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از آغاز فصل دوم کاوش دیرینه شناسی قلعه تاریخی شهر اوجان در شهرستان بستان آباد اطلاع داد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار با اشاره به آغاز فصل دوم کاوش دیرینه شناسی قلعه تاریخی اوجان اظهار نمود: این کاوش ها به سرپرستی “دکتر رحیم ولایتی از دانشگاه تهران”، با استناد به بررسی های باستان شناختی شهرستان بستان آباد، شناسایی و مستندنگاری شهر تاریخی اوجان در جهت برنامه پژوهشی تعیین عرصه و حریم شهر تاریخی اوجان آغازشده و همچنان عملیات در حال انجام می باشد.

وی ادامه داد: شهر اوجان یکی از شهرهای آذربایجان در دوره سلجوقیان و ایلخانان مغول بوده که در حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، به صورتی که غازان خان، پادشاه مغول در دوره ایلخانی در این شهر ساخت وسازهایی انجام داده و آنرا دارالاسلام نامیده است.

آبدار تصریح کرد: در این پروژه هیئت دیرینه شناسی به منظور آزادسازی بخشی از معماری شهر تاریخی اوجان مبادرت به کاوش قلعه حکومتی نموده است که در فصل نخست برج شرقی قلعه تاریخی شهر اوجان طی جستجوهای متخصصان باستانشناسی به صورت کامل کشف شد.

وی تشریح کرد: عمده هدف در این کاوش صدمه شناسی آثار تاریخی شهر اوجان و هم مطالعه و تبیین قابلیت های گردشگری در این منطقه است و در فصل دوم، کاوش برج غربی و همینطور پیداکردن دیواره سنگی اطراف قلعه در تپه های مجاور صورت خواهد گرفت.

گفتنی است، محوطه بزرگ تاریخی اوجان در جنوب شهر بستان آباد فعلی در غرب روستای اشرف آباد و در ساحل شرقی رودخانه اوجان چای و در مرکز چمن اوجان واقع شده بود که به دنبال حوادث مختلف همچون زلزله و جنگ های مختلف هم اکنون از این شهر مهم آثار اندکی به جای مانده است.