سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
چند پرسش درباره یک سرقت تاریخی

چند پرسش درباره یک سرقت تاریخی

تور مسافرتی: نخستین خبر حدود یک هفته قبل این طور منتشر شد؛ «هر کاشی که از دیوار مدرسه خان شیراز دزدیده میشه تو بازار ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو فروخته می شه!» و همراه آن یک عکس منتشر گردید که یکی از کاربران فضای مجازی در توئیتر یک هفته قبل این عکس را از ورودی سمت چپ مدرسه خان ثبت کرده بود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، در ادامه خبرها پشت سر یکدیگر منتشر شدند و حتی در این میان چند خبر هم با این تیتر که کاشی های تاریخی ایرانی در سایت های خارجی به حراج گذاشته شده اند، لایک خوردند و حتی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی نسبت به آن واکنش نشان داد که این سازمان همیشه خبرهای در این سطح را رصد می کند.

در کمتر از دو سه روز بحث فروش کاشی های تاریخی بویژه در سایت های تاریخی کشور و همچون مسجد نصیرالملک و بازار تاریخی شیراز تبدیل به یک مبحث داغ رسانه ای شد، اما مسئولان میراث فرهنگی تلاش کردند تا لحظه ی آخر نسبت به آن واکنشی نشان ندهند و فقط به انتشار جوابیه ای از جانب اداره کل میراث فرهنگی استان فارس بسنده کردند.

در آن بیانیه اعلام شده بود: «مدرسه تاریخی خان ملک موقوفه هست و متولی مستقیم دارد و نگهداری و بهره برداری از این مدرسه در اختیار اداره کل میراث فرهنگی فارس نیست. تصاویر انتشار یافته از جای خالی کاشی های سر درب این مدرسه در فضای مجازی، متعلق به تخریب سالیان گذشته است که در صورت تامین اعتبار، این قسمت از مسجد هم در دست مرمت قرار خواهد گرفت.»

البته نظر چند کارشناس تزئینات آثار تاریخی را هم نباید از نظر دور داشت که کاشی های به نمایش درآمده در تصویر زیر هیچ کدام تاریخی نیستند، بویژه در استفاده از رنگ سیاه با عنایت به خصوصیت این رنگ که پس از گذشت چند سال به مرور تغییر رنگ می دهد، اما به دفعات از این رنگ استفاده شده و هنوز هیچ تغییری در آن ها شکل نگرفته است.
یک رسانه با انتشار این تصاویر ادعا نمود کاشی های به فروش گذاشته شده متعلق به بناهای تاریخی و مدرسه خان شیراز است